čtvrtek 26. prosince 2019

Recenze - Mlčeti zlatá rybka

Mlčeti zlatá rybkaOficiální anotace

Tess původně neměla v úmyslu úplně přestat mluvit. Jenom jí došla řeč, a kdo by se jí taky mohl divit? Když v patnácti letech zjistíte, že vám celý život lhali a váš táta ve skutečnosti není ten, kdo vás vychoval, ale úplně neznámý cizinec, může se stát, že těžko hledáte slova, kterými své pocity vyjádřit. Po počátečním šoku Tess rychle přijde na spoustu slov, která by mohla říct rodičům, babičce, nejlepší kamarádce, spolužákům, kteří ji šikanují, učiteli matematiky, kterého by za tátu brala hned, i nejhezčímu klukovi v severní Anglii – ale jednodušší je nakonec zůstat zticha a během pátrání po pravdě si povídat jen s panem Rybkou…

Annabel Pitcherová je populární především v UK. U nás jí u nakladatelství #booklab vyšlo hned několik titulů. Sama jsem všechny dosud vydané četla a i když mi ne vždy téma úplně sedlo, stále hodlám v autorčiných knihách pokračovat. Aktuální témata zpracovaná pro teenageři jsou totiž podle mě něco, co je v YA potřeba víc propagovat a Annabel se toho zhostila se ctí.

Silence Is GoldfishEl silencio es un pez de colores

Jsem neskutečně ráda za originální obálku, která hravě předčí další dva exempláře. Grafická úprava navíc sedí i k ostatním autorčiným knihám a rybičky na ořízce jsou jen bonusem.

Image result for silence is goldfish pitcher"
Tess nikdy nepočítala s tím, že by přestala úplně mluvit. Shoda okolností ji k tomu ale donutila a Tess se tak rozhodla na protest mlčet. Co by taky komu řeka? V patnácti letech zjistila, že jí její vlastní rodina lhala a její otec není tím, kdo ji vychoval. Dysfunkční rodina však není to jediné, co ji trápí. Problémy s kamarády, šikana ve škole a učitel, kterého by za tátu brala hned. Tess chce mermomocí zjistit, kdo je jejím pravým otcem. Během pátrání po pravdě je jejím jediným společníkem pan Rybka, s kterým se nebojí mluvit. Najde dívka vnitřní sílu k tomu všechny strasti překonat a začít opět mluvit?

Mlčeti zlatá rybka je standalone young adult román z pera Annabel Pitcherové, které u nás u #booklabu vyšla již Kečupová mračna či Moje sestra žije na krbové římse. Stejně jako v předchozích knihách, i zde autorka zasadila příběh do současné Velké Británie a zaměřila se na fungování průměrné britské rodiny. Čtenáři tak mají možnost nahlédnout pod pokličku toho, co se děje v životech "běžných lidí", za což dávám autorce palec nahoru, jelikož si osobně myslím, že se s tím až tak často nesetkáme. Ve Zlaté rybce se autorka opět zaměřila na celou řadu závažných témat, o kterých je třeba více mluvit a je třeba jim věnovat pozornost. Mimo dysfunkční rodinu, šikanu ve škole a další je ústředním tématem knihy mlčení, o kterém se až tak často nepíše. Autorka tak ukazuje, že úmyslné mlčení dokáže být velmi účelnou zbraní a poukazuje i na předsudky, které mu předcházejí. Kniha je vyprávěna v první osobě samotnou Tess. Autorčin styl psaní je velmi čtivý a rychle vtáhne do děje.

"Zdravím tě, Gandalfe Šedý. Nebo tě mám oslovit Gandalfe Bílý?"Viděla jsem ty filmy, takže gestem zastavím svůj imaginární doprovod a odpovím: "Vrátil jsem se."

Na obrázku může být: 1 person, smiling
Co se týče postav, autorka se v největší míře zaměřila na Tess a její nejbližší rodinu. Patnáctiletá Tess mi byla sympatická už od první stránky. Absolutně jsem chápala její rozhodnutí přestat mluvit a nenávist, kterou v tu chvíli cítila ke své rodině. Na jejím místě bych se nejspíš zachovala stejně. Jediným negativem, který bych jí vytkla, je totální posedlost najít svého otce. Ano, naprosto chápu, že to v té chvíli asi tak cítila, ale to, co udělala, bylo dle mého názoru až moc. Pitcherová skrze Tess dává prostor i její kamarádce, Henrymu a v neposlední řadě i jejímu oblíbenému učiteli matematiky. Autorka má schopnost vykreslit své charaktery lidsky a uvěřitelně, což je také důvod, že se s nimi čtenáři mohou daleko lépe sžít.

Dostávám se k vlastním dojmům. Z autorčiných knih rozhodně nepatří k mým nejoblíbenějším, přesto to bylo poměrně silné čtení, které bych doporučila úplně každému. Na prvním místě bych ráda vyzdvihla samotné téma mlčení, o kterém se až tak často nepíše. Už jen kvůli tomu by si tuhle knihu měli přečíst jak mladí, tak i starší čtenáři. Je to potřeba. Dále přidávám autorce k dobru čtivost a lehkost a reálnost, s jakou dokáže popsat dysfunkční rodinu. Jediným výrazným negativem, který bych knize vytkla, je hlavní hrdinka, která mi hlavně v druhé polovině lezla na nervy. Na druhou stranu to rozhodně neměla lehké, takže beru ohled i na to.

Knihu Mlčeti zlatá rybka bych doporučila všem, kteří hledají realistický příběh z Velké Británie o dysfunkční rodině a o síle mlčení.

Děkuji nakladatelství #booklab za poskytnutí recenzního výtisku.