středa 11. prosince 2019

Recenze - Královnovrah

Královnovrah (Divotvůrce #5)Oficiální anotace

Vyhraný souboj ještě neznamená vyhraný život.

Po souboji na poušti Kellen nechtěně potřísní daromanskou vlajku svou krví. Strážcům zákona nyní nezbývá než ho za takový čin zatknout. Několik dní předtím, než je Kellen postaven před královnu, aby byl odsouzen k smrti, dostane od spoluvězně podivnou radu: když zabije královnu, vyslouží si za to shovívavost od těch, kdo jsou u moci. Tváří v tvář jedenáctileté vládkyni však Kellen zjistí, že královna je mnohem bystřejší, než čekal, a navíc v nesmírném nebezpečí.

Ve svém žánru pokládám sérii Divotvůrce za jednu z těch originálnějších a propracovanějších. V poslední době jsem nečetla nic, co by ji svým tónem a postavami nějak připomínalo, z čehož vyplývá, že se na každý další díl netrpělivě těším. Je trochu smutné, že u nás už vyšel předposlední díl, i tak si ale další dobrodružství Reichise a Kellena ráda přečtu!

Queenslayer (Spellslinger, #5)

Jsem stoprocentně pro naše obálky, které máme z originálu. Ta druhá verze sice není úplně špatná, ale na ty naše nemá. No jen se na ně podívejte!

Sebastien, zdroj
Potřísnění daromanské vlajky krví se rovná odsudku smrti. I když je to třeba neúmyslně, což se přesně stalo Kellenovi. Stále ještě oslaben po souboji s mocným mágem je Kellen i s Reichisem odveden do vězení, kde musí čekat na audienci u královny. Umírající spoluvězeň mu však prozradí tajemství - pokud mladičkou královnu zabije, získá si uznání vysoce postavených mužů. Tváří v tvář s jedenáctiletou vládkyní ale mladý divotvůrce zjišťuje, že je královna daleko chytřejší než sám čekal a sama je v nebezpečí. Podaří se oběma hrdinům odhalit pletichy na daromanském dvoře a ochránit mladou vládkyni před závistivými rádci?

Královnovrah je pátým a předposledním dílem z young adult fantasy série Divotvůrce z pera Sebastiena de Castella. V předchozích dílech nám autor představil fiktivní magický svět, ve kterém spolu bojují rozličné národy, z nichž každý přistupuje k magii úplně jinak. Jedním z nejcharakterističtějších rysů celé série je poměrně originální hlavní hrdina, který neoplývá žádnými zvláštními schopnostmi, musí se proto spolehnout pouze na svůj vlastní důvtip a hbité ruce. Navíc je sužován černým stínem, kvůli kterému je z něj ve všech královstvích vyhnanec a je stíhán. Sebastien de Castell umí čtenáře svým stylem psaní okamžitě vtáhnout do děje a v těch správných momentech dokáže správně vygradovat napětí. Hlavním vypravěčem je samotný Kellen. Oproti předchozím dílům má Královnovrah pomalejší tempo. Hlavní roli tu hrají pletichy na daromanském dvoře, které se Kellen musí naučit předvídat. Svým způsobem to bylo osvěžující - nějaká ta psychologie Divotvůrci chyběla. A nechybí ani kapka té romantiky.

"Jsi člověk, Kellene, a to znamená, že nejsi stavěný na to, aby se z tebe stal hrdina, dokonce i když tě skoro každý, koho potkáme, chce zabít."

Image result for kellen reichis"
Autor se ve velké míře soustředí na rozvíjení charakterů svých postav. Hlavní hrdina Kellen si toho od prvního dílu už mnoho zažil a za tu dobu na cestách z něj vyrostl zajímavý mladý muž. Oceňuji směr, kterým se jeho postava vyvíjí a doufám, že to pro něj nakonec dopadne dobře. Kellenova vynalézavost nezná konce. Dalším mým oblíbencem je Kellenův nejbližší přítel Reichis, zlodějská kočkoveverka. Reichisovy průpovídky dodávají celé sérii komediální nádech a jsou tím, na co se s každým novým dílem těším. Jelikož se každý díl odehrává v jiné lokalitě, poznáváme i nové postavy. Nejinak je tomu i v daromanské říši. Nejzajímavější mi přišla jedenáctiletá královna, která skrývá více tajemství než se může zdát, a která rozhodně odmítá stát se loutkou svých podřízených. Ještě bych ráda zmínila Mariadnu, která mě sice na začátku štvala, postupně jsem si ji ale oblíbila.

Nakonec to nejlepší - mé vlastní dojmy. Není žádnou novinkou, že jsem velkou fanynkou celé série a na každý další díl se neskutečně těším. Co mě na Divotvůrci tak přitahuje? Líbí se mi, že je každý díl jiný - hlavní hrdina cestuje po celém kontinentu a nechává čtenáře nahlédnout do různých kultur. S tím souvisí i spousta nových a zajímavých postav, které vám možná v mysli nezůstanou, při čtení si jejich přítomnost ale budete užívat. Intrikaření a politikaření mi v mnoha YA sériích dost chybí a jsem proto ráda, že se je autor rozhodl do pátého dílu zahrnout. Bylo to totiž nečekané a boží.

Královnovraha bych doporučila všem, kteří hledají zajímavou YA fantasy sérii s netradičním hlavním hrdinou a drzou kočkoveverkou se zálibou v pojídání lidských očí.