úterý 10. prosince 2019

Recenze - Křišťál času

Křišťál času (The School for Good and Evil, #5)Oficiální anotace

Sofie, Agáta a jejich přátelé musí najít způsob, jak přemoci hrozivé zlo, které lži překrucuje v pravdu a snaží se přepsat jejich příběhy. Falešný král si uzurpoval kamelotský trůn, Tedrose odsoudil k smrti a Sofii donutil k tomu, aby se stala jeho královnou. Agátě se jako jediné podařilo utéct. Teď musí spolu se studenty Školy dobra a zla vymyslet, jak dostanou Tedrose zpátky na trůn a zachrání Kamelot. A to dříve, než jejich pohádky dospějí k smrtícímu konci.

Škola dobra a zla je jednou ze sérií, ke kterým se ráda vracím. Jsem proto ráda, že se dočkala rozšíření v podobě třech dalších dílů, protože si vždycky najdu chvíli na víc Tedrose a Agáty. Události čtyřky si sice skoro už nepamatuju, to ale vůbec ničemu nevadí. Třeba si i vzpomenu!

Škola dobra a zla má obecně moc pěkné obálky, které odrážejí samotný děj. Křišťál času patří mezi moje favority, a to především kvůli fialovo-modré kombinaci, která je na pohled fakt bomba.

Image result for sophie rhian chainani"Již popáté se Sofie, Agáta a jejich přátelé ze Školy dobra a zla musí postavit zlu. Falešný král se prohlásil za pravého vladaře Kamelotu, donutil Sofii, aby se stala jeho nevěstou a odsoudil Tedrose k smrti. Jediné Agátě se podařilo uprchnout a je tak jedinou nadějí na záchranu. Spolu se studenty Školy dobra a zla musí vymyslet neprůstřelný plán, který by dokázal všechny zachránit dřív než bude pozdě a zbavit se falešného krále. Přesvědčit obyčejný lid, který touží po uznání, bude totiž těžší, než se na první pohled zdálo. Podaří se Sofii a Agátě zvrátit neštěstí v jejich prospěch?

Křišťál času je pátým dílem pohádkové série Škola dobra a zla z pera Somana Chainaniho (druhým dílem v navazující spin-off trilogii). V předchozích dílech se autorovi podařilo vystavět a představit svět, ve kterém vedle sebe existuje svět obyčejných smrtelníků a pohádkových bytostí, kterému vévodí Škola dobra a zla, ve které studují budoucí klaďasové a záporáci z pohádek. Autor se po původní trilogii rozhodl v příběhu pokračovat a odhalit další dobrodružství našich oblíbenců. Už od samého začátku je příběh napínavý a akční a autor se rozhodně s ničím nepáře. Vypravěčů tu máme hned několik - těmi hlavními jsou opět Agáta, Tedros a Sofie, ale dočkáme se i některých dalších vedlejších postav podle toho, jak se to autorovi v příběhu zrovna hodilo. I když má kniha bezmála přes 500 stran, autorův styl psaní je velmi čtivý, dokáže okamžitě vtáhnout do děje a zaujme. Co se týče romantiky, něco málo tu najdeme, ale není to ústředním tématem.

Měla dostat všechny své kamarády zpátky bez jediného škrábnutí. Včetně Sofie. Jenže kdy něco běželo tak, jak si to naplánovala? Nikdy. Aspoň v její pohádce.

Agatha by TheVioletEuphonia
Soman se ve velké míře zaměřuje na osudy svých postav a na jejich psychologický vývoj. Od prvního dílu si naši hrdinové prošli tak trochu peklem a dalo by se říct, že v mnohých směrech dospěli. Největší pozornost dostává opět Sofie s Agátou, jejichž netradiční přátelství je jedním z hnacích motorů celého příběhu. Mou oblíbenkyní stále zůstává Agáta, která mi je svou povahou přeci jen bližší. I tak ale Sofii obdivuji. Z naprosto nesnesitelné mrchy z prvního dílu se s pomocí Agáty změnila v chytrou slečnu s dobrým srdcem, která svět vnímá po svém. Dalším mým favoritem je princ Tedros, který mě sice v tomhle dílu dost štval, i tak ho mám ale pořád ráda. Určitě se to v závěru zlepší! Svůj prostor dostávají i všichni staronoví hrdinové z předchozích dílů, máte se tedy na co těšit. Chtěla bych zmínit i Rhiana a Japetha, které mám ze všech záporáků ze série zatím ráda asi nejvíc. Fakt mě bavilo odhalovat jejich minulost.

Dostávám se k vlastním dojmům. Škola dobra a zla mne asi nikdy nezklame. Už od prvního dílu si mě autor získal svým stylem psaní a zajímavými postavami. Jeho netradiční pojetí pohádek a artušovských legend je dle mého názoru poměrně originální. Rozhodně souhlasím s tím, že série není pro každého. Od Křišťálu času jsem žádná přehnaná očekávání neměla, jelikož jsem si moc nepamatovala události předchozí knihy. I tak mne ale nezklamal. Oba dva hlavní záporáci působili zajímavě a jejich backstory byla i poměrně uvěřitelná. V podstatě jsem se v žádné části knihy nenudila, jelikož se neustále něco dělo a sem tam přišel i pořádný zvrat. A ten konec? Jako co to mělo být? Doufala jsem, že to tak neskončí, ale bohužel... Jak už asi víte z předchozích recenzí, jsem velkou zastánkyní pairingu Tedros a Agáta. Sice toho tam tolik nebylo, ale těch několik scén moje mladé srdce plesalo. Jak už jsem zmiňovala výše, palec nahoru za Sofii. Její uvažování mi stále přijde fascinující. A nakonec zmíním i nádherné ilustrace, které najdete na začátku každé kapitoly. To je krása.

Křišťál času bych doporučila všem milovníkům původní trilogie, kteří chtějí vědět, jak to s jejich oblíbenými hrdiny pokračuje dál, a zda se nakonec dočkají svého šťastně až na věky.