úterý 11. února 2020

Recenze - Land Of The Lustrous, Vol.1 (manga)

Land of the Lustrous, Vol. 1 (Land of the Lustrous, #1)Oficiální anotace

Searching for purpose. In a world inhabited by crystalline life-forms called The Lustrous, every unique gem must fight for their way of life against the threat of Lunarians who would turn them into decorations. Phosphophyllite, the most fragile and brittle of gems, longs to join the battle. When Phos is insted assigned to complete a natural history of their world, it sounds like a dull and pointless task. But this new job brings Phos into contact with Cinnabar, a gem forced to live in isolation. Can Phos's seemingly mundane assignment lead both Phos and Cinnabar to the fulfillment they desire?

Proč jsem si mangu vybrala?

O Houseki no Kuni (japonský název) jsem slýchala už několik let, a to především díky anime adaptaci, která své fanoušky okouzlila naprosto dechberoucími 3D CGI animací. Nedávno jsem se k Houseki konečně dostala a anime mne přesvědčilo, že autorčin styl kresby potřebuju i v manga podobě (vzhledem k tomu, že anime má pouze jednu sérii). Právě od té doby začla moje láska k Lustrous.

Anime opening

Některým lidem možná kresba Haruko Ichikawy nesedne, já ji ale pokládám za jednu z nejoriginálnějších a nejkrásnějších, s kterými jsem se kdy setkala. Už obálka prvního svazku odhaluje, jakým směrem se cover art bude ubírat. Za mě 10/10.

Pozn.: Všechny Krystaly mají nebinární pohlaví, a proto jsem se snažila všechny oslovovat správně. Pokud mi to ujelo, tak se omlouvám!

Svět, který před desítkami tisíci let možná býval Zemí, nyní žije rasa zvaná Lustrous - bytosti tvořené vzácnými druhy krystalů, které se od sebe liší, ve kterých žijí mikroorganismy, které jim zaručují praktickou nesmrtelnost. Krystaly však nemají jednoduchý život. Celý život se cvičí v boji proti Měsíčňanům, kteří jejich planetu neustále napadají za jediným cílem - ukrást Krystaly a stvořit z nich vzácné dekorační předměty. Phosphophyllite je ze všech Krystalů ta nejmladší a nejkřehčí - jejich tělo se k boji nehodí a jediná práce, která je jim svěřena, je nudná. Phos však brzy zjišťuje, že má i své kladné stránky - setkává se s Cinnabar, Krystalem, který je svému okolí příliš nebezpečný, a tak musí žít v izolaci. Dokáže Phos najít řešení, které by jak je, tak i Cinnabar sblížilo a přineslo jim oběma štěstí?

Land of the Lustrous, Vol.1 je prvním svazkem ze stejnojmenné manga série, která je v zahraničí stále vydávána, přesný počet svazků tedy není dosud znám. Autorkou příběhu i kresby je Haruko Ichikawa. Už na začátku je třeba poukázat na její velmi specifický a originální styl kresby, který je jedním z důvodů, proč byste se do série měli okamžitě pustit. Oproti tradičním vícepanelovým kapitolám se spoustou textu mají Lustrous panely větší a na stránce je jich méně. Právě i díky tomu daleko lépe vynikne dechberoucí kresba. Dalším plusem je svět, který autorka představila. V anime ani v manze jsem se dosud s ničím podobným nesetkala. Rasa založená na krystalech je dle mého názoru naprosto geniální. Na začátku mangy nechybí ani dvě barevné stránky, které krásně navodí atmosféru. Samotný příběh se nese v poměrně dynamickém tempu. Scény z každodenního života Krystalů jsou přerušovány neustálými boji s Měsíčňany, které jsou doslova pastvou pro oči. Co se týče angličtiny, nijak těžká mi nepřipadala. Díky větším panelům tam toho textu totiž zas tak není.

I want to leave the night. But I can't...

Jednou z největších předností celé série jsou bezesporu postavy. Autorka dokázala stvořit celou paletu unikátních nezapomenutelných charakterů, které si budete pamatovat. Na planetě totiž žije přes 20 rozdílných Krystalů, které se od sebe liší jak vzhledem, tak i svou tvrdostí, což je důležité především při bojích. Vypravěčem je krystal zvaný Phosphophyllite, zkráceně Phos. Jsou ze všech krystalů nejmladší a také nejkřehčí. Díky tomu se nemůžou účastnit žádných bojů. Také jsou poměrně lehkomyslní, což jim u ostatních krystalů rozhodně nepřidává oblíbenosti. Dále se setkáváme blíže se Cinnabar, osamělým krystalem vyhnaným do divočiny, jelikož je nebezpečný všem ostatním. Interakce Phos a Cinnabar rozhodně jsou jednou z nejsilnějších stránek celé knihy. Působí velmi lidsky i přes fakt, že Krystaly lidmi rozhodně nejsou. Dále je blíže představen Sensei - mladý holohlavý muž, který nad Krystaly bdí a stará se o ně.

Dostávám se k vlastním dojmům. Ani nevím, kde začít. Do mangy jsem šla s tím, že mne anime naprosto uhranulo a přesvědčilo o tom, že tenhle příběh potřebuju i v papírové podobě. Kromě unikátního příběhu a jeho umístění mne okouzlil především styl kresby. I v realitě jsou Krystaly dost blýskavé. Vložit je do mangy? Geniální. Autorka dokázala vytvořit vizuální klenot, který se ve svém žánru jen tak nevidí. Bavily mne různorodé charaktery, které rozhodně nenudí (hlavně Phos) a tajemství, která celá rasa prozatím skrývá. Haruko Ichikawa je mistryně a rozhodně smekám. Asi to nebude úplně pro každého - akčních scén tu je sice dost, ale autorka se hodně zaměřila na vztahy mezi postavami.

Anglické mangy jsou všeobecně o trochu dražší než ty české, dle mého názoru to za to i tak stojí. Pokud vás série okouzlila, doporučuji vám nejprve ozkoušet alespoň jeden díl anime (nebo se alespoň podívat na nějaká videa na youtube). Anime má pouze jednu sérii a dá se zvládnout za jeden nebo dva dny. Pokud jste ale spíše fanoušky mangy a neradi objednáváte ze zahraničí, můžete si první (a případně i další díly) koupit na e-shopu Megaknih na tomto odkaze. Sama jsem tuto knihu měla díky spolupráci na recenzi právě odtud. I tak ale e-shop nemohu jinak než doporučit. Jako velký milovník zahraničních mang zde nakupuji pravidelně - velký výběr jak německé, tak i anglické mangy za více než přijatelné ceny.

Land of the Lustrous bych doporučila všem milovníků netradiční kresby, originálního příběhu a zajímavých postav.

Více o knize

Malá ochutnávka: