úterý 16. června 2020

Recenze - Město zrady

Město zradyOficiální anotace

Vždy ukaž svou duši. Drž se pravidel. Neopouštěj Soulcity. Do dneška by mě nenapadlo o těchto zásadách pochybovat, ale v Soulcity už není tak bezpečno jako kdysi. Obyvatelé začínají být neklidní. Navíc kolují zvěsti o skupině uprchlíků, kteří plánují zaútočit, a tím nejspíš prozradit naši existenci. Vždy jsem si myslela, že za hranicemi čeká jen svoboda, ale možná jsem se mýlila. Moje jméno je Raven a dokázala jsem utéct z utajeného města.

I když obyčejně série dočítám, u Města duší jsem byla trošku na vážkách. První díl téhle série totiž byl poměrně zajímavý, na druhou stranu ale nepřinesl nic nového a šlo o těžký průměr s instalove. Rozhodla jsem se ale dát pokračování šanci, jelikož mě zajímalo, jak se s tím autorka popere. Oh well...

Ani u prvního dílu jsem nebyla velkou fanynkou obálky. Není až tak špatná, ale... Rozhodně na mě nekřičí "Kup si mě!". To jsem ale ještě netušila, že dvojka bude... taková. Hlavním problémem je asi bílý gepard, který prostě děsně bije do očí. A ne... Nelíbí se mi to. Toť ale jen osobní preference.

Město duší, Humbook
Raven doufala, že se jí spolu s otcem a přáteli podaří opustit Soulcity, to se ale krutě mýlila. Nová opatření jsou daleko přísnější a nikomu není povoleno město opustit. K tomu se mezi lidmi začínají objevovat nepokoje a šušká se o tom, že mimo zdi města existuje skupina rebelů, kteří chtějí radní Soulcity svrhnout. Raven neví, čemu má věřit. Celý život žila v tom, že existence duší není ničím špatným a je stejně přirozená jako cokoliv jiného. Nemohla se ale mýlit víc. Podaří se Raven a její rodině uniknout z uzavřeného města a připojit se k odboji?

Město zrady je druhým a závěrečným dílem young adult série Město duší z pera české autorky Martiny Čekalové. Série byla vydána pod štítkem Humbookstartu, který pomáhá nadějným mladým autorům splnit si jejich sen. Původně série vycházela na Wattpadu a získala si velkou čtenářskou základnu. Město zrady plynule navazuje tam, kde skončil první díl. Se světem jsme byli jakž takž seznámeni v jedničce, člověk by si tedy řekl, že je čas na nějakou pořádnou akci. Chyba. Skoro až do samého konce se v knize totiž vůbec nic nestalo. Vůbec by tedy nevadilo, kdyby byla jednička pouze standalone. Absolutně nudný "děj", pokud se o tom tak dá mluvit, nezachránil ani autorčin poměrně čtivý styl psaní a zajímavý koncept, který se tu úplně ztratil. Celá pointa s odbojem tak díly rozvleklosti ztratila na atraktivitě, a i když hlavní hrdinka přednesla nějaké zajímavé myšlenky, prakticky vůbec se s nimi nepracovalo. Samotný konec pak radši nekomentuju, vše se sfouklo tak během dvou až tří stránek. Na druhou stranu ale musím pochválit za romantiku, která tu prakticky nebyla. Instalove totiž byla jedním z největších negativ, které jsem na jedničce našla.

Měla jsem pocit, že mám na čele vytetované slovo zrádce. Protože přesně tak jsem si připadala. Jako někdo, kdo se chystal zradit míso, ve kterém vyrůstal.

Raven a Rox by Dory
Co se týče postav, valná většina z nich byla představena už v prvním díle. Hlavní hrdinku Raven jsem v jedničce měla celkem ráda a její teen angsty povaha mi přišla velmi osvěžující. Ta neohrožená Raven ale bohužel někam zmizela, ve dvojce z ní zbyla pouze smutná Raven, která je neustále v depce. Což je vážně škoda, protože Ravenina povaha byla jednou z mála pozitiv, kterým se jednička lišila od ostatních knih v žánru. O zbytku postav raději ani nemluvím, nějaký vývoj je absolutně nulový. Za zmínku stojí snad jen Ben, jehož razantní změna mě dost bavila.

A nakonec vlastní dojmy. Je nutno podotknout, že jsem od druhého dílu měla absolutně nulová očekávání. I tak jsem ale odcházela poměrně dost zklamaná. Nepatřím sice už do cílové skupiny čtenářů, i tak ale dokážu ocenit zajímavou YA. Město zrady mělo velký potenciál, bohužel ho ale zahodilo. Skoro až do samého konce absolutní nuda, převrat vyřešený během pár stran, cheesy dovysvětlení v epilogu. I tak bych ale sérii doporučila všem mladším čtenářům, kteří ještě nemají nic načteno. Koncept to má totiž poměrně zajímavý.

Město zrady bych doporučila všem, kteří hledají nenáročný příběh o zvířecích společnících, rebelech a dívce, která chce být volná.

Celkové hodnocení: 2.5 z 5 hvězdiček