středa 7. října 2020

Recenze - Exillium

Sophie se postupně sžívá s elfím světem, do kterého přišla ze světa lidí. Po zdárném dokončení prvního roku studia na Foxfireské akademii a po zotavení z únosu, při kterém s Dexem téměř zemřeli, si naplno užívá prázdnin. Všechno se konečně zdá být v pořádku a Sophie dále rozvíjí své schopnosti při výcviku jediné samičky křídlorožce, Silveny. Ovšem její únosci jsou stále na svobodě. Sophie nachází nové stopy vedoucí k záhadné skupině Černá labuť, které ji vedou k vysvětlení mnoha nezodpovězených otázek. Je Sophie vytvořená za nějakým účelem? Jak je to se smrtí Jolie, dcery Gradyho a Edaline? A kdo jsou ve skutečnosti ti zlí?

Aby našla odpověď na dlouho střežená tajemství a zachránila ty, na kterých jí nejvíce záleží, musí se znovu podrobit riziku. Proto je nutné, aby podnikla nebezpečnou cestu do nejtemnějších koutů světa, do Exillia.

Na druhý díl Strážců ztracených měst jsem se neskutečně těšila už strašně dlouho a pořád doufala, že nakonec vůbec vyjde. A dočkala jsem se! Příběh Sophie mě v prvním díle velmi mile překvapil a nalákal na fascinující svět elfů a dalších magických bytostí. Navíc ty obálky!

Tohle je nádhera. Ilustrované obálky zbožňuju a Strážci ztracených měst mají obálky nádherné. Jsem moc ráda, že jsme ponechali originál.

Sophie si postupně zvyká na nový život ve světě elfů. Zdárně dokončila první ročník na Akademii Foxfire a nyní si užívá prázdnin. Dokonce se vyrovnala i s únosem, při kterém spolu se svým nejlepším kamarádem Daxem málem zemřela. Tajná organizace Černá labuť má se Sophie ale své vlastní plány, a tak se během nového školního roku rozhodně nudit nebude. Nejen, že se Sophiiny úžasné schopnosti neustále rozvíjí, čeká ji ale také i náročný výcvik vzácné křídlorožčí klisny Silveny. Sophiini únosci jsou stále na svobodě, a tak je jen otázkou času, kdy zaútočí znovu. Navíc ji čeká i výprava do děsivého Exilia, ze kterého se mnozí nikdy nevrátí...

Exillium je druhým dílem mnohadílné fantasy série Strážce ztracených měst z pera Shannon Messenger, která začala vycházet u nakladatelství Ocelot. Je dost na pováženou, zda se série řadí mezi middle grade či young adult - užijí si jak mladí čtenáři, tak i ti starší (dokonce i dospělí). Příběh začíná přesně tam, kde skončil první díl. Hlavní hrdinka se stále vzpamatovává z psychického traumatu z únosu a z nových informací, které se o sobě dozvěděla. Autorka v prvním díle alespoň v nějaké míře představila svůj fantasy svět elfů a magických bytostí, který je na počtení velmi atraktivní a mě osobně velmi bavil. Druhý díl je daleko akčnější a napínavější než ten první, a ve velké míře se zaměřuje na téma ztráty, což je u primárně middle grade knihy celkem nečekané. Romantická linka ustoupila do pozadí a vystřídal ji Sophiin nový vztah se Silveny. Osobně mi to vůbec nevadilo, přišlo mi to naopak daleko realističtější.

Tohle bude bolet...

Keefe a Sophie (zdroj)
Co se týče postav, od prvního dílu ušly poměrně velký kus cesty (a ta tu rozhodně nekončí!). Autorce se podařilo vytvořit různorodé a originální charaktery, s kterými budete buď soucítit nebo je nenávidět. Hlavní hrdinka Sophie od jedničky poměrně dost dospěla (i když jí je stále jen třináct), jelikož se musela vyrovnat s celou řadou nových informací o sobě samé, což jí vůbec nezávidím. Líbí se mi, že i když oplývá celou řadou zvláštních schopností a je výjimečná, nad nikoho se nepovyšuje a spíš je jí to nepříjemné. Autorka nezapomněla ani na pestrou škálu postav vedlejších - dozvíme se víc o Gradym, Aldenovi, Jolie a mnohých dalších! Nebude chybět ani nevrlý skřetí bodyguard Sandor či křídlorožkyně Silveny.

Nakonec mé vlastní dojmy. Už po prvním dílu jsem věděla, že se Strážci ztracených měst zařadí mé absolutní oblíbence. Middle grade až tak moc nečtu, což je rozhodně škoda, jelikož s sebou přináší dětskou nostalgii a pohádkovou atmosféru. Exillium jsem přečetla jedním dechem. Neskutečně mě fascinovala všechna nová odhalení, s kterými autorka přišla a žrala jsem jí je i s navijákem. Sophie jsem v jedničce až tak nemusela, ve dvojce už to ale bylo úplně jinak. Nemohla jsem skoro až uvěřit, jak moc se změnila. Objevení Silveny jsem celkem uvítala - magické tvory miluju a jakoukoliv zmínku o nich ve fantasy vždy uvítám. Mým jasným favoritem zůstává stále Keefe - miluju jeho humor, hlášky a interakce, které se Sophie má.

I druhý díl Strážců ztracených měst, Exillium, jsem měla možnost si přečíst díky internetovému knihkupectví Megaknihy, které mi knihu nabídlo v rámci spolupráce s nakladatelstvím Ocelot. A jsem nadšená! Pokud stále váháte, zda si sérii pořídit, jděte do toho! V zahraničí se Strážci těší obrovské popularitě a není se čemu divit. Autorka vytvořila velmi zajímavý magický fantasy svět plný elfů, jednorožců a dalších magických bytostí. Hlavní hrdinka navíc čelí spiknutí nebývalého rozsahu! Sérii můžete exkluzivně pořídit pouze na webu Megaknih.cz. A rozhodně neprohloupíte. První díl v krásném hardbacku totiž pořídíte ve slevě za pouhé dvě stovky (ZDE), a ten druhý jen o stovku dráž, ale zase s poštovným zdarma (ZDE). Upřímně doufám, že se u nás série chytne a bude se pokračovat v jejím vydávání. V zahraničí je momentálně venku už 8 dílů.