sobota 3. října 2020

Recenze - Můj brácha se jmenuje Jessica

Na svého staršího bratra Jasona se Sam Waver mohl vždycky ve všem spolehnout. Sam ho zbožňuje, zdá se totiž, že Jasonův život je perfektní – je přátelský, oblíbený, skvěle hraje fotbal a holky se můžou přetrhnout, aby s ním mohly chodit. Ale jednoho večera svolá Jason celou rodinu a svěří se jim s tajemstvím, se kterým se potýká už nějakou dobu. Tajemstvím, které hrozí je všechny rozdělit. Jeho rodiče si před tím zacpávají uši a Sam to nedokáže pochopit. Protože co byste dělali vy, kdyby vám váš bratr řekl, že ve skutečnosti vůbec není vaším bratrem? Že je ve skutečnosti... vaší sestrou?

Nový silný román oceňovaného spisovatele Johna Boyna, autora bestselleru Chlapec v pruhovaném pyžamu.

O Johnu Boynovi jsem slýchala především díky jeho bestselleru Chlapec v pruhovaném pyžamu, který jsem ale nikdy nečetla. Naskytla se mi ale možnost přečíst si autorům YA román s tématem transgender, což jsem s radostí využila. Osobně jsem totiž ještě nic podobného nečetla, a tak jsem byla zvědavá, jak se mi tohle zpracování bude zamlouvat.

Minimalistická obálka s barevnými pruhy se k tématu neskutečně hodí a je asi tím nejlepším, co mohlo knihu potkat. Moc pěkné.

Sam Waver si až donedávna myslel, že je jeho starší bratr Jason tím nejúžasnějším člověkem na světě - jde mu fotbal, má spoustu kamarádů a slečny na něj jen letí. Jednoho večera ale přijde o všechny iluze, když se dozví, že se Jason v chlapeckém těle necítí dobře, a že je ve skutečnosti dívka. Mladý chlapec nedokáže pochopit, jak mu to Jason mohl udělat, jeho rodiče se to snaží ignorovat úplně. Kdyby totiž tajemství prasklo, mohlo by to negativně poškodit politickou kariéru rodičů... Nikdo ale už nemyslí na to, jak to prožívá samotná Jessica...

Kniha Můj brácha se jmenuje Jessica je samostatně stojící young adult román z pera Johna Boyna, který se u nás proslavil především díky bestselleru Chlapec v pruhovaném pyžamu. Ve svém novém díle se autor pokusil zaměřil na téma transgenderového coming outu na pozadí politické Velké Británie. V zahraničí se kniha setkala s poměrně velkou řadou negativních recenzí, které knihy označují za útok na transgender komunitu. Z jejich pohledu nelze jinak než souhlasit - John Boyne rozhodně mohl celou knihu formulovat tak, aby neškodil LGBTQ+ komunitě. Na druhou stranu lze chápat i autorův postoj, s kterým se setkávám u celé řady lidí. Neříkám, že je to dobře, ale někteří lidi prostě žijí v ignoranci a nijak to nezmění. Co se týče zpracování samotného tématu, osobně jsem se s ním v knize setkala poprvé, tudíž asi nejsem ta nejlepší osoba na to, abych jeho zpracování hodnotila. Když už nic jiného, autorův styl psaní je velmi čtivý a vtáhne vás do děje.

"Nemyslím si, že jsem tvůj bratr. Mám pocit, že jsem ve skutečnosti tvoje sestra."

Postavy
- jeden z největších kamenů úrazů, které kniha má. Celá rodina Waverových se k Jessičině coming outu staví stoprocentně ignorantsky, což je... velmi těžké skousnout. Náš vypravěč, Jessičin mladší bratr Sam, si svou starší sestru neskutečně idolizoval, a tak byl pro něj její coming out něco nepředstavitelného. Měla jsem chuť Sama zabít od první strany. Jeho chování vůči Jessice bylo jedním slovem příšerné a nemělo žádný pádný důvod, pouze Samovu sobeckost. Upřímně... Kdyby byla kniha z pohledu Jessicy, bylo by to tak stokrát lepší. To samé s jejich rodiči. Kandidatura na post ministra neomlouvá to, jak se ke své dceři chovali. Jedinou záchranou byla teta a Jessičini kamarádi, kteří mě zachránili od toho, abych zešílela úplně. Autor se nejspíš snažil ukázat i stinnou stranu coming outu, na druhou stranu... ne.

Nakonec mé vlastní dojmy. I když je zmiňované téma velmi důležité, samotné zpracování už je poněkud lehce kontroverzní. Chápu, o co se autor snažil, na druhou stranu se mi ale nelíbil způsob, kterým vylíčil našeho hlavního hrdinu. Boynův styl psaní je bezesporu velmi čtivý, a tak jsem knihou doslova prolétla, o zbytku toho tolik pozitivního ale říci nemohu. Sam je jeden z nejnevděčnějších hrdinů, o kterých jsem kdy četla. Díky němu jsem měla chuť knihu několikrát z frustrace spálit. I tak si ale myslím, že stojí za to si Boynovo dílo přečíst. Když už nic jiného, tak si alespoň uděláte vlastní názor.

Knihu Můj brácha se jmenuje Jessica by si měl přečíst každý, a to nehledě na to, jak dobrá či špatná je. Téma, které zpracovává, je totiž v dnešní době velmi důležité, a upřímně... neviděla jsem u nás v tomhle žánru skoro žádné knihy.

Děkuji nakladatelství #booklab za poskytnutí recenzního výtisku.

Více o knize