pondělí 10. května 2021

Recenze - Hvězdopravec

Okamžik, kdy má Mikuláš Koperník dokončit studium a začít žít dospělý život, se blíží. Vůbec ho to netěší, takže když se naskytne možnost tento okamžik oddálit a vstoupit místo do reality do světa fantaskních příběhů, neváhá ani minutu. Snová říše, ve které se oceán vlévá do nebe a po zemi kráčí medvědice velikosti pohoří, se může jevit jako úžasné místo. Je ale život v takovém světě opravdu lepší než všední realita?

Od Martina jsem už před nějakou dobou četla jeho prvotinu, Kaziměsty. A bylo to moc super! Tehdy jsem ještě tolik netíhla k magickému realismu, takže jsem si knihu asi neužila tolik jako třeba teď, ale právě i díky tomu jsem byla o to víc natěšenější na Hvězdopravce. Splnila se má očekávání?

Jedna z nejhezčích obálek, které jsem letos viděla. A ke knize se to mega hodí!

Mikuláš Koperník si myslel, že vystudovat vysokou školu bude snadné. Neustále učení, hluční spolubydlící a ubíjející stáž v redakci ho pomalu ale jistě zabíjí. Jednoho dne se ale probudí do snové reality, ve které je někým úplně jiným - Hvězdopravcem z příběhů, který by se měl postavit zlému tyranovi, který si urval jeho trůn a osvobodit tamější lid z okovů podřízenosti. Na dobrodružství se vydává s mrtvou neandtrtálkou a podivnými dvojčaty, jejichž schopnostem se dá jen těžko věřit. Pro Mikuláše je po každém probuzení stále těžší a těžší oddělit realitu od snového světa. Co když se jednoho dne už neprobudí?

Hvězdopravec je samostatně stojícím románem z pera Martina Bečana, kterému u Fragmentu již vyšla jeho prvotina Kaziměsti. Stejně jako v jeho předchozí knize se i zde setkáváme s příběhem protkaným magickým realismem, který spojuje náš svět s magickými prvky. Dle mého názoru se mu to povedlo ještě o něco lépe než v Kaziměstech. Kniha snovou atmosférou doslova dýchá a je velmi kreativně inspirována souhvězdími na noční obloze. I když se na první pohled zdá, že jde pouze o Mikulášovo putování a mnohdy velmi krvavý boj s tyranskou Severní korunou, kniha v sobě skrývá i hlubší podtext, který pochopíte až po dočtení a upřímně... velmi příjemně mě překvapil. Je to kniha o hledání sebe sama, budoucnosti a plnění vlastních snů. Na pozadí se tu objevuje i nějaké ta romantika, i když jen lehce.

Byl jsem světly i vůněmi, byl jsem pouští a dalekými horami. A z mého srdce prýštil žár, který zítřek roztaví v nespočet východů slunce.

Postavy a jejich postupný vývoj tvoří velkou část celého příběhu. Nejvíce prostoru dostává náš hlavní hrdina Mikuláš, jehož cestu sledujeme od začátku do konce. Osobně mi jeho přerod v Hvězdopravce připadal neskutečně zajímavý a byla jsem ráda, že je vypravěčem právě on. Neméně zajímaví byli i jeho přátelé ze snového světa - ať už Tabulová hora, Ptolemaios nebo Vlasy Bereniky. Každá postava má v záplatce své místo a svůj smysl a je v nich vidět autorova bohatá představivost. Svůj prostor dostávají i Mikulášovy přátelé Zorka a Léto a jeho rodina, především rodiče a bratr, kteří s sebou přinášejí trochu té reality.

Nakonec mé vlastní dojmy. Do knihy jsem šla s poměrně vysokým očekáváním a jsem neskutečně ráda, že se mi splnilo. Jde poznat, že se autor od Kaziměstů trochu vypsal. Příběh je totiž daleko lépe strukturovaný, čtivější a celkově lépe zvládnutý po kompoziční stránce. Inspirace souhvězdími mne navíc bavila o něco více. Také jsem byla dost překvapená z akce a soubojů, které byly dost krvelačné a nelítostné a rozhodně jsem je v knize nečekala. Celkově je celá kniha jedna velká metafora, což zjistíte na samotném konci. Taky dávám palec nahoru za romantiku. Mikulášovi se líbí chlapci a myslím, že tuhle část autor taktéž zvládl na jedničku.

Hvězdopravce bych doporučila všem milovníkům magického realismu, kteří hledají příběh plný hvězd, hledání sebe sama a tyranů, které je nutné sesadit z trůnu.