úterý 6. července 2021

Recenze - Příběh čarodějnictví

Na akademii přicestovala tajemná čarodějka s temnými úmysly.
Pokouší se na svoji čarodějnickou školu přetáhnout víly a zneužít je při přípravě spiknutí proti lidstvu. Na lep jí skočí i Brystalina kamarádka Lucy.

Královstvím se mezitím šíří vlna nevole proti nově povolené magii. Klan známý jako Spravedlivé bratrstvo získává stále více příznivců, kterým jde o jediné: vyhladit veškerou magii a vše, co s ní souvisí. A začít hodlají u Brystal…

Na dalšího Colfera jsem netrpělivě čekala už od dočtení Příběhu magie. Co víc říct?

Grafické zpracování celé téhle série je naprosto nevěřitelné a v knihovně vypadá nádherně. A ta fialová je k sežrání.

Magické společenství se konečně dočkalo rovnoprávnosti ve všech královstvích díky porážce Sněhové královny, kterou má na svědomí Brystal a její Rada víl. Podobně na tom je i nové postavení žen, které se konečně mohou začít vzdělávat a číst na veřejnosti. Brystal si ale jako Kmotřička víla rozhodně neoddechne. Spousta úkolů a pomoc lidem je všechny neuvěřitelně vyčerpává a čas na odpočinek není. A to není vše. Na scéně se objevuje tajemné společenství, které chce magický lid svrhnout a Brystal zabít. Kromě toho se Brystal setkává i s děsivou ředitelnou nové školy pro čarodějnice, která se jí ani za mák nelíbí. Dokáže Brystal s přáteli zabránit nové hrozbě, která by mohla mít za následek vyhlazení veškeré magie?

Příběh čarodějnictví je druhým dílem v prequelové sérii Příběh magie z pera herce a spisovatele Chrise Colfera. Příběh navazuje přesně tam, kde skončil první díl a ukazuje následky Brystaliných činů. A že je rozhodně co ukazovat. Colfer nenásilnou formou představuje, jaké následky a zodpovědnost s sebou nese rychle nabitá popularita. Série je primárně určena mladším čtenářům v žánru middle grade, užijí si ji ale jistě i starší čtenáři (jako třeba já). Druhý díl je o trošku méně akčnější než jednička, ničemu to ale rozhodně nevadí. Autor se v první řadě věnuje psychologii postav, jejich vztahům a následkům jejich rozhodnutí. Objeví se i letmý náznak romance.

Oni jen čekají na záminku, proč se tě zbavit.

Pokud jste četli autorovu původní sérii Země příběhů, pak většinu hlavních hrdinů alespoň okrajově znáte. V Příběhu magie se ale dostáváme k jejich minulosti. Autor na rozvoj jejich charakteru vynaložil poměrně velké úsilí, a je to rozhodně poznat. Naše hlavní hrdinka Brystal je Vílou kmotřičkou a po porážce Sněhové královny i nejoslavovanější hrdinkou v celé zemi. To s sebou nese ale i velkou zodpovědnost a tlak, na který mladičká dívka rozhodně není připravená. V Příběhu čarodějnictví sledujeme, jak se s tímhle tlakem snaží vyrovnat, což mě vážně bavilo. To samé platí i pro celou Radu víl, a především Lucy Husu, kterou zboýňuju už z původní série. Lucy čtenářům ukazuje, že nic není černobílé a že i obávané čarodějnice mohou mít nějaké dobré kvality.

Nakonec mé vlastní dojmy. Knížky Chrise Colfera jsou pro mě srdeční žáležitostí a moc ráda se k nim vracím. První díl nové série mne příjemně překvapil, a tak jsem doufala, že se pokračování ponese na podobné vlně. A zklamaná jsem nebyla. Velmi jsem ocenila, že se Chris zaměřil především na postavy a jejich vztahy, protože to je něco, co mě v knihách vždy baví a nezklame. A povedlo se mu to. Brystal se i přes své zásluhy stále chová jako mladá puberťačka a i přes svou zodpovědnost se podle toho i chová. Dalším plusem je i náhled do říše čarodějnic, které v Zemi příběhů moc prostoru nedostaly a byly vyobrazeny spíše negativně. A i když dvojka nebyla tak akční, vůbec to nevadilo. Odhalení novéhé záporáka mne sice nijak nepřekvapilo, na druhou stranu jsem ale zvědavá, co s tím autorem provede v závěrečném díle. Určitě to bude jízda!

Sérii Příběh magie bych doporučila všem milovníkům Colferovy tvorby, kteří hledají svižnou middle grade inspirovanou pohádkami se silnou hlavní hrdinkou, partou víl a společností, ve které ženy nemohou číst.