neděle 31. března 2024

Recenze - Zmije a křídla noci

Zakázaná láska chutná po krvi! Upíří fantasy, která si podmanila miliony čtenářů.

Oraya si vydobyla místo ve světě, který ji chce zabít. Aby adoptovaná lidská dcera upírského krále přestala být pro ostatní jen kořistí, musí se zúčastnit Kejari: legendárního turnaje bohyně smrti. Spojenectví s tajemným upírem Raihnem může naklonit misky vah na její stranu, ale také ji může zničit. Je to nemilosrdný zabiják, nepřítel koruny jejího otce... a její největší konkurent. Ještě víc však Orayu děsí to, jak neodolatelně ji přitahuje. V tomto království totiž není nic víc smrtícího než láska.

Zmije byly další knihou, která byla absolutně všude (po té mediální masáži Čtvrtým křídlem jsem za to byla fakt "ráda"). Ale nechala jsem se přemluvit - turnaj a upíři? To já můžu. Doslova každý z toho byl navíc neskutečně odvázaný, takže... proč ne.

Raihn a Oraya by nesismatic
Oraya už od útlého dětství pocítila, jaké je to mít strach a žít po boku nepřítele. Jako lidská dcera upírského krále Vincenta je sice pod jakousi ochranou, o ostatních lidech to ale říct nelze. Jedinou cestou ke změně by mohlo být vítězství v smrtícím turnaji bohyně smrti Kejari. Vítěz může požádat o splnění jakéhokoliv přání. Ač je Oraya smrtelná, v boji se díky svým schopnostem a lsti může srovnávat i s upíry. Pomoci by jí mohlo i spojenectví s tajeným Raihnem a jeho spojenkyní. Raihn je vším, co její otec nenávidí. Je to její nepřítel. Dívka však brzy ke své hrůze zjišťuje, že ji upír přitahuje. Podaří se Oraye vyhrát Kejari, aniž by přišla o své srdce?

Zmije a křídla noci jsou prvním dílem z plánované šestidílné série z pera Carissy Broadbent. Děj je zasazen do fiktivního fantasy světa, ve kterém si upíři podmanili velkou část světa a vládnou mu. Lidská rasa je zde primárně lovena a využívána jako krmivo. Hlavní hrdinka chce tento změnit vítězstvím v turnaji, kolem kterého se točí události prvního dílu. Kejari se pořádá na počest bohyně noci a vítěz může být pouze jeden. Jde o řadu několika zkoušek, během kterých většina účastníků zemře. Autorka tedy vymyslela velmi zajímavý lore, na kterém doufejme bude stavět i v dalších dílech. Příběh je brutální a plný násilí, tedy nic pro slabší povahy. Nedílnou součástí knihy je i romantika a s ní spojená tělesná přitažlivost. Jde spíše o slowburn, za což jsem byla neskutečně vděčná. Další instalove bych už asi nedala.

"Věřit," odfrkl si. "Uvědomuješ si, jak nebezpečné to slovo je?"

Všechno nejlepší (Oraya a Vincent) by jmoonjones
Postavám věnovala autorka hodně prostoru, a to především hlavní hrdince. Oraya je velká sympaťačka a drsňačka, která se rozhodně nenechá jen tak zabít. I přes svoje nedostatky se snaží je schovat a trénovat o to usilovněji. Je také velmi inteligentní, což se o mnoho hrdinkách tohoto žánru rozhodně říct nedá. Co se týče tajemného Raihna... asi takhle. Od chvíle, kdy začaly přeskakovat nějaké ty jiskry, jsem místo něj viděla Rhysanda 2.0 a ne upíra. I celá ta symbolika ohledně křídel... Ne, díky. Stačilo. Proto bych byla také daleko raději, kdyby se autorka spíše zaměřila na vztah Orayi a jejího adoptivního otce Vincenta než na samotnou romantiku. Daddy byl totiž za mě daleko zajímavější a neměl tolik prostoru, kolik bych chtěla.

Nakonec mé vlastní dojmy... Ač pro mě byly Zmije vyhypované skoro stejně jako Čtvrté křídlo, oproti svému dračímu kolegovi u mě neobstály až tak dobře. Nebudu lhát, neskutečně mě to bavilo a rozhodně to mezi upířími sériemi patří k těm lepším, ale! Více světa a politiky a na úkor romantiky by za mě byla daleko lepší volba. Nemůžu opět nezmínit podobnost upírů s víláky z Dvorů či z Rapsodie... Jinak ale velký dobrý. Mělo to dynamičnost, spát, brutalitu a rozhodně jsem se nenudila. Trochu to zabil ten konec, který sice měl šokovat, za mě je ale Oraya s prominutím blbá... Dalo se tomu zabránit.

Zmije a křídla noci bych doporučila všem, kteří hledají zajímavou romantasy plnou upírů, boje na život a na smrt a vztahu od nenávisti k lásce.

Zdroje