sobota 30. března 2024

Recenze - Čtvrté křídlo

Oficiální anotace

Dvacetiletá Violet Sorrengailová měla nastoupit do kvadrantu písařů a strávit život mezi knihami. Její matka, nesmlouvavá velící generálka, jí však nařídí, aby se připojila ke stovkám kandidátů toužících dostat se mezi navarrskou elitu: dračí jezdce. Violet chybí trénink, navíc je menší než ostatní a draci se s „křehkými“ lidmi nespojují. Spálí je! Proto bude potřebovat všechen svůj důvtip, aby obstála. Brzo ale zjistí, že z Basgiathské válečné školy vedou jen dvě cesty ven: absolvovat, nebo zemřít.

Proč jsem si knihu vybrala?

Neznám snad nikoho, kdo by o téhle knize minimálně nezaslechl. Byla a stále je doslova VŠUDE! Právě proto jsem se trochu bála ji vyzkoušet, protože známe svoje lidi... Obvykle je to tak 50 na 50, pokud jde o overhyped knihy. Nicméně... jsem vyrostla na Eragonovi a k drakům mám spešl vztah, takže... bylo rozhodnuto.

Hodnocení

Violet a Xaden by kaylahardyart
Violet Sorrengailová pochází z velmi význačné rodiny jezdců draků - její matka je velitelkou, starší sestra ovládá úžasnou schopnost a mrtvý starší bratr je válečným hrdinou. Ona sama však sní o jiné budoucnosti - připojit se ke kvadrantu písařů a strávit zbytek života mezi knihami. Matka s ní má však jiné plány a Violet je i přes svou křehkou konstituci a nulovou fyzičku nucena přihlásit se do Basgiathské válečné školy, přežít a spojit se s drakem a stát se jezdcem. Má to však jeden háček - úmrtnost kadetů je neskutečně vysoká, ať už při samotných trénincích, soubojích s ostatními kadety či při obřadu, při kterém si draci vybírají své jezdce. Pokud se jim totiž někdo nelíbí, okamžitě ho spálí. Dokáže dívka přežít a dokončit výcvik nebo ji čeká jistá smrt v plamenech?

Čtvrté křídlo je prvním dílem fantasy série Empyreum z pera Rebeccy Yarros. Kniha se stala celosvětovým bestsellerem v rekordně krátkém čase a zabodovala hlavně na Tik Toku. Velkou marketingovou kampaň dostala i v Česku, a to ve velkém předstihu před vydáním. Je ten hype doopravdy tak zasloužený? Autorka v prvním díle své dračí fantasy představila svět, ve kterém proti sobě bojují draci a gryfové. Dračí jezdci jsou cvičeni v elitní vojenské akademii s rekordně vysokou úmrtností uchazečů. Další kariérní možnosti je kvadrant písařů a kvadrant léčitelů. Během celé knihy se pomalu dovídáme útržky o loru celého světa a o dracích a schopnostech, které s sebou přinášejí. Je celkem škoda, že právě tento aspekt knihy šel trochu na pozadí a autorka se daleko více soustředila na vztahy mezi postavami, jmenovitě i na romantiku. Dalším pomyslným minusem je i fakt, že je příběh v mnoha místech hodně velké předvídatelné, hlavně pokud už máte v žánru něco načteno. V jisté míře se to ale dá odpustit, jelikož styl vyprávění je nesmírně poutavý a čtivý. 

"Neexistuje silnější pouto než mezi párem draků. Je mnohem hlubší než lidská láska nebo zbožňování a vyznačuje se prapůvodní, nepopiratelnou touhou po vzájemné blízkosti. Jeden bez druhého nepřežije."

Violet a Tairn by kaylahardyart
Na postavách ve velké míře celý příběh stojí, autorka jim tedy věnovala velkou část knihy. Violet je velmi osvěžující hlavní hrdinkou - do Akademie totiž nastupuje s tím, že má velmi křehkou konstituci, což je hodně velký handicap, který musí kompenzovat neustálým tvrdým tréninkem, To se až tak často nevidí. Jinak je Violet inteligentní, sympatická a chová se svého nejlepšího úsudku. Trochu větší problém jsem už měla s jejím úžasným protějškem Xadenem, kterého čtenářky zbožňují skoro stejně jako takového Rhysanda. No... nevím. Neříkám, že není špatný, ale nechápu, proč bych z něj měla jít do kolen. A o Violetině příteli z dětství a crushi Dainovi radši ani mluvit nebudu, to je stejný level jako dement Tamlin z Acotaru. Jinak ale přiznávám, že jsem si oblíbila i některé vedlejší postavy, což se mi zas tak často nestává. Samotnou kapitolou jsou pak draci - ti mě bavili a jsem zvědavá, jak moc se projeví ve dvojce. 

Nakonec mé vlastní dojmy. Do Čtvrtého křídla jsem šla s vidinou neskutečně vysoké laťky, kterou jí nasadil hype na booktoku. A vlastně jsem nakonec ani nijak zásadně zklamaná nebyla. Dostala jsem to, co jsem čekala - dynamický a čtivý příběh z válečné akademie s draky. Jak již bylo zmíněno výše, byla bych neskutečně vděčná za méně romantiky a sexu a za více draků a samotného světa, protože to je za mě přesně ten potenciál, který by tuhle sérii mohl vynést ještě výše. Ale každý má rád asi něco jiného. Knihu jsem si užila, další díly si určitě přečtu a jsem zvědavá, co na Violet čeká dalšího. Ještě trochu ubrat tu předvídatelnost a dám tomu třeba i pět hvězd.

Čtvrté křídlo bych doporučila všem milovníkům žánru romantasy, draků a vojenských škol, ve kterých jde jen o přežití.

Celkové hodnocení: 4.5 z 5 hvězdiček

Děkuji společnosti albatrosmedia.cz za poskytnutí reading copy. 

Více o knize ZDE 

Zdroje:

Anotace a obálka

1 komentář :

  1. Je pravda, že kniha udělala vážně pěkný humbuk. Já jsem uživatel hlavně Instagramu, a vyskočila na mě třeba 10x za den, a já už začala uvažovat, jestli si ji koupit. Po tvojí recenzi si říkám, že to určitě zkusím :)

    OdpovědětVymazat