sobota 20. července 2024

Recenze - Sladká chuť temnoty

Do království Velké Si přišlo velké zlo. Vyhnaný princ se vrátil, aby se chopil moci, a jeho nástupu na dračí trůn napomohly hromadné otravy, které drží lid ve strachu a nedůvěře. Ning, mladá, ale mocná šen-nung-š, vládkyně magie využívající starobylé a jemné umění výroby čaje, doprovodila princeznu Čen do vyhnanství. Přidává se k nim čerstvě uzdravená sestra Šu i princeznina věrná osobní strážkyně. Čtyři mladé ženy společně cestují po celém království a hledají spojence, kteří by jim pomohli vyhnat útočníky a získat zpět Čenin právoplatný trůn.

Zlatý had však stále pronásleduje Ning v nočních můrách vizemi války a krveprolití. Probudilo se zlo, které je mnohem starší než malicherné lidské konflikty, a všechna magie v zemi možná nestačí na to, aby ho zastavila před pohlcením světa...

První díl, Magie zalitá jedem, mě neskutečně zaujala především díky neotřelému systému magie a hlavní hrdince Ning. Proto jsem si nemohla ujít ani druhý a zároveň závěrečný díl. Miluju dilogie!

Království Velké Si sužují stále hromadné otravy, které s sebou přinesl nástup vyhnaného prince, jehož otec se chopil trůnu Velké Si. Právoplatná dědička trůnu, princezna Čen, je stále na útěku. Po jejím boku stojí Ning, mladá šen-nung-š, ovládající magii předávanou skrze výrobu čaje a její čerstvě uzdravená sestra Šu. Cesta k znovuzískání trůnu však nebude vůbec lehká. Spojenců je málo a Ning navíc ve snech pronásleduje zlatý had. Starobylé zlo se probudilo a je jen otázkou času, kdy jeho moc propukne naplno a království a všechny sousedící země zmizí v bouři chaosu a krveprolití...

Sladká chuť temnoty je druhým a závěrečným dílem dilogie z pera Judy I. Lin. Po napínavých událostech prvního dílu se autorka vrhla rovnou do akce a navazuje tam, kde skončila. Ústřední čtveřice dívek je na útěku. Kang se musí vyrovnat s nástupem svého uzurpátorského otce na trůn a rozhodnout se, na čí straně vlastně stojí. Jednička se daleko více věnovala samotné magii přípravy čaje, což je jeden ze selling pointů celé série. Pokračování je daleko akčnější a věnuje se spíše hrozbě zlatého hada - dávného božstva toužícího po pomstě a krvi. Příběh je opět vyprávěn z pohledu dvou vypravěčů - Ning a Kanga.

Na své cestě životem jsem už ale stihla svázat svůj osud se dvěma postavami jako z legend - princeznou z proroctví a Vyhnaným princem - které bojují o budoucnost císařství. Kam v tomhle zamotaném příběhu patřím já?

Postavy jsou jedním ze stěžejních pilířů celé série. Samotná Ning je neskutečná sympaťačka, která se jen tak nevzdá a máloco ji dokáže rozhodit. I když to není žádná bojovnice ohánějící se meči, dokáže útočit po svém. Díky své bystré mysli je jednou z nejlepších a nejsilnějších šen-nung-š, s kterými se čtenáři mohou v sérii potkat. Princ Kang je oproti tomu... nudný? Nejsem si úplně jistá, jak ho popsat. Nepřišel mi nijak výrazný a ač se snaží pomoct, Ning ho hravě překoná úplně ve všem. Romantika mezi oběma hrdiny se mi ale moc líbila. Není totiž nijak násilná a funguje spíše na pozadí a příběh krásně dokresluje. Svůj prostor dostává i celá řada vedlejších postav.

Nakonec mé vlastní dojmy. Jsem neskutečně vděčná za to, že se nakladatelství Ocelot rozhodlo celou sérii přeložit do češtiny, protože by byla vážně škoda, kdyby o tuto možnost čeští čtenáři přišli. Stejně jako u Magie zalité jedem jsem měla možnost si knihu přečíst díky spolupráci s  internetovým obchodem Megaknihy, za což ještě jednou moc děkuji. Na rovinu ale přiznám, že se mi první díl líbil daleko více (recenze ZDE). Jsem totiž velkou milovnicí jakýchkoliv turnajů, takže už asi chápete. To ale nemění nic na tom, že Sladká chuť temnoty byla i tak dobrá. Svět stvořený Judy I. Lin má ale rozhodně co nabídnout, a to především originální a neotřelý magický systém založený na umění přípravy čaje, kulturu inspirovanou Východem či nenásilnou romantiku ve stylu od nepřátel k milencům. Celá kniha se navíc velmi rychle čte díky krátkým a poutavým kapitolám. Takže do toho rozhodně jděte!