pondělí 16. září 2024

Recenze - Železný plamen

Všichni, včetně Violet samotné, očekávali, že během prvního ročníku na Basgiathské válečné akademii zemře. Přežila, ale skutečný výcvik – brutální a extrémně vyčerpávající – je teprve před ní. A spolu s ním i výzva v osobě nového zástupce velitele, který si dal jediný cíl – ukázat jí, jak vypadá absolutní bezmoc. Violet se už naučila, že odhodlání přežít a odvaha měnit pravidla dokážou mnohé. Bude to ale stačit, když ví, že Basgiath ukrývá prastaré tajemství, které může všechny a všechno zničit?

Stejně asi jako každý jsem i já podlehla hypu okolo Čtvrtého křídla. První díl mě však neoslnil tak, jak jsem čekala. Proto jsem byla trochu skeptická ohledně dvojky, protože v zahraničí nemá nejlepší recenze a lidi si stěžují na to, že je horší jak ČK. Takže vlastně loterie...

Violet Sorrengail by I-bunny-I

Violet Sorrengailová přežila první ročník na Basgiathské válečné akademii k velkému překvapení celého svého okolí. Spojení hned s dvěma draky a mocný signet k ní bohužel přitahují nechtěnou pozornost, a to především z vedení. Navíc nedokáže zapomenout na hrůzy a smrt blízkého přítele a lži, kterými se snaží vedení celou situaci ututlat. Pomoci ji nedokáže ani Xaden, od kterého si Violet drží odstup a nevěří mu ani přes city, které se snaží potlačit. Válka s veniny je nevyhnutelná a je jen otázkou času, kdy dojde k osudovému střetu. Basgiath v sobě skrývá mnohá tajemství a právě jedno z nich by mohlo pomoci starodávné nestvůry porazit... nebo zničit vše, co je Violet drahé.

Železný plamen je druhý díl plánované pětidílné romantasy série z pera Rebeccy Yarros. Ta se jak v zahraničí, tak i Česku stala okamžitě neskutečným bestsellerem, o čemž svědčí i fakt, že se již plánuje i speciální edice. Kniha navazuje přesně tam, kde skončilo Čtvrté křídlo a ukazuje následky boje s veniny. Violet se ale nevzdává a spolu se svými přáteli se i přes nepříznivou situaci vrací zpět k výuce na Basgiath. Děj je o poznání pomalejší než v prvním díle. Autorka se daleko více zaměřila na postavy a postupné odhalování tajemství světa. Není to vyloženě nic světoborného, na druhou stranu jsem to osobně ocenila. Přišlo mi totiž, že v prvním díle se na to Yarros trochu vykašlala. Máme tu (až na konec) opět jen jednoho vypravěče. Kapitoly jsou opět krátké a velmi čtivé, to se od ČK nezměnilo.

Revoluce chutná nezvykle... sladce.

Iron Flame by X-Prodromus
Co se týče postav, jsem trošku na vážkách. Ač mi Violet nebyla kdovíjak sympatická ani v jedničce, tady dostává trochu více prostoru a může se tak i vyrovnat se ztrátou, kterou prodělala. To mi přišlo super. Vyloženě mi vadil snad jen její vztah se Xadenem. Už v prvním díle jsem mezi nimi neviděla žádnou chemii, nic se nezměnilo ani tady. Jejich neustálá nekomunikace a zatajování informací mi jen potvrdily to, že se k sobě fakt nehodí a až na sex a pouto mezi Tairnem a Sgayel je vlastně nic nespojuje. Xaden... je pořád ten stejný lidl Rhysand aka "Shadow Daddy", jak by řekla polovina Tik Toku. Není úplně nejhorší, ale absolutně nechápu, co na něm tolik lidí vidí. Je škoda, že zbytek Violetina gangu nedostal tolik prostoru, protože jsou to za mě asi nejzajímavější postavy (tu nejlepší samozřejmě už zabili). Draci jsou super, ale opět je jich tu pomálu. Bohužel.

Nakonec mé vlastní dojmy. Z mé recenze se sice může zdát, že se mi Železný plamen nelíbil, není to ale vůbec pravda. Vlastně předčil má velmi nízká očekávání a ukázal, že v téhle sérii možná něco je (kromě autorčina čtivého stylu psaní). Všechny problémy, které se sérií mám, začaly v podstatě už v prvním díle a tady jen pokračují. Samotná zápletka byla zajímavá a bavila mě. Trochu mě mrzí, že se vše odehrává stále na jednom místě (akademii), je to lehce repetetivní a trochu jsou doufala, že budeme někde jinde (třeba s rebely). Až na tento fakt a uměle vyvolané drama mezi Vi a Xadenem to ale vůbec nebylo špatné. A plot twist na samotném konci? Eh. Nedával smysl. Ale dal se čekat... přeci jen autorka potřebuje do děje nějak dostat to, že jsou hlavní hrdinové enemies to lovers.

Děkuji společnosti albatrosmedia.cz za poskytnutí reading copy.

Zdroje