čtvrtek 15. března 2012

Recenze - Navždy princeznou

Navzdy princeznou (Meg Cabotova) obalAnotace:

Od chvíle, kdy jsme se s princeznou Miou setkali naposledy, uplynuly dva roky. Její školní léta spějí ke konci. Chodí s J. P., přátelí se s Michaelem, prohlubuje přátelství s Lanou, ale s Lilly se ještě neusmířila. Za týden jí bude osmnáct, přijali ji na všechny vysoké školy, na které se hlásila, ale bojí se, že je to jen kvůli jejímu původu. Napsala zamilovaný román a bezúspěšně se jej snaží vydat. Náhle se všechno v jejím životě začíná hroutit a jistoty mizí. Mia začíná pochybovat o svém vztahu, o své rodině, o svém otci. A navíc je ještě odhodlaná, že ještě do maturity stihne přijít o panenství...

První pocit po dočtení: A jako pokračování už nebude? Búú.

Forever Princess (The Princess Diaries, #10)Hmm, to je přece jasné. Cabotová je ta nejlepší spisovatelka na světě. Ano, tak by se to taky dalo říci. Navždy princeznou je dlouho očekáváný desátý díl série Princezniných deníků. Načekali jsme se na něj opravdu dlouho, protože původně u nás ani vyjít neměl. Naši sousedé na Slovensku si knihu mohli v klidu přečíst už před rokem, to jen my jsme museli čekat. Ale vyplatilo se. Po přečtení všech devíti dílů jsem byla doopravdy zvědavá, jak to s Miou, Lily, J.P. a Michaelem dopadne.

Putri Selamanya (Forever Princess) - Princess Diaries Series Book 10Muhahá. Ta anglická obálka a ani žádná z těch zahraničních obálek se mi nelíběj. Prostě ne. Asi jsem už zhýčkaná těma obálkama typu Envy, Die for me a podobně. Takže ano, projednou vyhrála naše česká obálka. No řekněte, není úžasná? Bílá barvička knížce sluší a typická korunka dodává knize luxusní vzhled. Jednoduché a pro princeznu přesně to pravé.

Hodnocení (obsahuje spoilery)

Zhodnotit Princezniny deníky nebude nijak složité. Zvláště ne závěrený díl, na který jsem se pocelé asi dva-tři roky děsně těšila. Nemůžete se nám divit! Všechny naděje jsme obraceli ke Knižnímu klubu, aby nám vyhověli a vydali je. A hups, jsou tady!
Mia je v posledním maturitním ročníku, chodí s Džejpím a přemýšlí nad tím, na jakou vysokou školu jít. Tedy, před svými kamarády to tají, jelikož si myslí, že to, že se dostala na všechny vysoké školy, má co dělat s tím, že je princezna. Mimoto se také snaží vydat svoji historickou romanci, která je však většinou nakladatelství odmítána. Pomohlo by snad, kdyby vydavatelům napsala, že to napsala Amélie Rinaldi, genovijská princezna?

Přesto tu zůstává problém s Michaelem, který je stále v Japonsku. Tedy, zdálo se to. Ale světe div se! Robotická ruka má nečekaný úspěch a z Michaela se stává milionář, který zachrání svým vynálezem desítky lidských životů na světě. Dokáže Mia zapomenout na onu vůni, díky které Michaela tak zbožňovala? A co bude s Lily, která od onoho incidentu s Džejpím s Miou nepromluvila?

V Genovii se také schyluje k volbám. Díky Miině objevu v minulém dítě potřebuje Genovie někoho do parlamentu a senátu. A kdo jiný by měl být tím pravým, než Miin otec kníže? A nezapomínejme ani na naši úzasnou Grandmére, která je stále více a více okouzlující a úskočnější. Ano, naše milá kněžna-vdova a její chlupatý miláček Rommel se vrací, aby Mie pomohla s přípravami na maturitní ples. Potřebuje přeci správné šaty, aby ladila s Džejpím.

Myslim, že to by na ukázku děje stačilo. Kniha je psána doopravdy poutavě, opět formou deníku, který je místy vyplněn ukázkami z Miiny knihy. Myslím, že už jen to, že se vrátí Michael, by se rovnalo v deníkách naprosté bombě, která změní všechno v popel. A ano, doopravdy, Miino srdce jen spalo a vrací se v posledním díle, ve kterém by se vše mělo vyřešit. Dočká se princezna happyendu a vydání knihy a, samozřejmě také, své vysněné noci na maturitním plese?

Humor Meg Cabotové mám doopravdy ráda, a proto bych knize snad nic nevytkla. Patří do mého dětství a já na Princezniny deníky ráda vzpomínám. Na sobotní večer to pravé. Pokud se chcete zabývat vnitřními pocity osmnáctileté dívky, která byla vtažena do světa politiky, ač si nedokáže poradit ani se svým milostným životem. A nezapomeňte na Rockyho a Tlusťocha Louise!

Konečné hodnocení:   89,5 %