sobota 28. dubna 2012

Recenze - Na horizontu pekla

Na horizontu pekla (Darren Shan) [CZ] obal Anotace:

Drsný městský thriller pro dospělé od autora úspěšné Demonaty. I v druhé knize Shanovy trilogie vládne Městu nelítostný Kardinál. Al Jeery byl po léta spolehlivým členem jeho osobní stráže, ale jeho loajalita se začíná drolit při vyšetřování brutální vraždy. Postupně odhaluje děsivá tajemství, která se dotýkají inckých zakladatelů města, samotného Kardinála, ale především pověstného zabijáka Paukara Wamiho.

Pocit po dočtení: Uff... Nechci se dostat Kardinálovi pod ruku.

Na horizontu pekla byla kniha, kterou jsem prostě nemohla nepřečíst. Po přečtení prvního dílu - Procesí mrtvých, jsem byla pekelně nadšená a byla jsem zvědavá, jak se s druhým dílem můj nejoblíbenější spisovatel vyrovnal. Proto jsem popadla i druhý díl Města.

Hell's Horizon (The City Trilogy, #2)Něco málo k obálkám

Obálky k triologii Město bych hodnotila asi lépe, než Darrena Shana. Přeci jen, je to kniha pro dospělé (i když s tím to bude asi něco jako s Levou rukou boží - musíte mít tenhle shanovský styl rádi). Nestěžuju si a k drsnému prostředí se obálky doopravdy hodí.

Hodnocení (může obsahovat spoilery)

Hell's Horizon (The City Trilogy, #2)Opět se vracíme do drsného Města, ve kterém vládne tvrdou rukou nelítostný Kardinál. Oproti Procesí mrtvých je zde hlavním hrdinou ale Al Jeery, který patří do palácové stráže. S Kardinálem se setkal pouze několikrát, ale, což je zajímavé, svůj příběh prožívá přibližně ve stejné době jako Kapak Raimi v prvním díle. Al se připlete k vraždě mladé dívky Nikoly Hornyakové, jež byla brutálně zavražděna v hotelu a na jejím těle se našel vyřezán symbol slunce. Že by snad spojitost s tajemnými Inky, jež přežili v podobě slepých Vilaků? A nejen to, Nikola je Alova přítelkyně. Tedy bývala, než jí někdo podřízl a její tělo se ocitlo v Mražáku.

A pokol peremeAl je rozhořčen a touží vzít spravedlnost do vlastních rukou. Je snad vrahem tajemný a obávaný Paukar Wami, který je chráněn samotným Kardinálem? Al Jeery se opět dostává na kobereček svého šéfa a je samotným Kardinálem pověřen, aby vzal pátrání po vrahovi do vlastních rukou. Je v tom snad nějaká zvrácenost, kterou Kardinál má?Al Jeery se postupně více a více dostává do hlubin Města, kde se doví šokující pravdu o svém původu, setká se se Seznamem Ayuamarka, vilaky a dojde i na setkání s Paukarem Wamim a Kapakem Raimim. Pokud si myslíte, že své oblíbené hrdiny z Procesí neuvidíte, mýlíte se.

Potkáte staré známé, jako je Ford Tasso, Ama Situwa, Paukar Wami, Kardinál, Kapak Raimi a mnozí další. Šokující pravda je blíž než by se zdálo a Tajemství možná vězí právě v krvi Ala Jeeryho.

Pokud jste nějakou knihu od Shana už četli tak víte, že se s ničím nemaže a svoje postavy nechává bez milosti umřít. Šokující, ale je to tak. Právě proto patří na místo mého nejoblíbenějšího spisovatele. Styl jeho psaní je prostě úchvatný a jak Procesí mrtvých, tak i Na horizontu pekla mi místy až vyrazily dech. Vraždy a podobné věci jsou popsané do nechutných detailů (zvláště pak úchylky Paukara Wamiho), postavy jsou zvráceně prokresleny (ano, Kardinál má vskutku zvrácenou mysl) a Ayuamarka s inckými legendami jsou prostě nejlepší třešničkou na dortu. Anotace mluví za vše, doopravdy se jedná o drsnou urbaní společnost. Městu vládne Kardinál, rovná se prakticky diktátor, který má skoro neomezenou moc a je jedna ruka s podsvětím. Peněz má dost a jeho záliba v loutkách je doopravdy donebevolající (pokud jste četli Procesí, tak víte, co jsou jeho loutky zač).

Na horizontu pekla a vlastně celá tahle série nejsou jen tak pro někoho, je to asi tak, že na Shana prostě musíte mít žaludek, jinak ho nepochopíte a nebude se vám líbit (jak v Darrenovi, tak i v Demonatě, kde vás nepřekvapí kusy těl a neviňátek, která létají vzduchem). Jistě se najde spousta lepších spisovatelů, ale pro mě je Darren Shan prostě srdcovka a už jen fakt, že napsal i něco pro dospělé, ukazuje, jak široký rozsah jeho práce má.

Jak jsem již naznačila, děj byl plný zvratů, takže mne konec doopravdy šokoval, vlastně i to, kdo byl pravým vrahem Nikoly. Postavy byly promakané a šílené jako obvykle, hlavní hrdina byl milý, ale tvrdý chlap, který si každého jistě získá a speciální body rozhodně dám za Paukara Wamiho a Kardinála. Miluju tuhle dvojku. Po přečtení druhého dílu jsem doopravdy zvědavá na Město hadů, závěrečný díl této triologie.

Konečné hodnocení:   95 %