neděle 13. května 2012

Recenze - Temný anděl

Anotace:

Temní andělé jsou skuteční! Existují! Eoduin se posmívá příběhům a pohádkám staré chůvy, ale co když je v nich ukryto kruté zrnko pravdy? Její služebná Aeriel až příliš brzy zjistí, že temní andělé jsou smrtelně skuteční. A neskutečně krásní! Vampýr odnese Aeriel na svůj hrad, kde musí sloužit jeho třinácti manželkám – přízrakům bez krve a duše. Aeriel je omámena magickou přitažlivostí temného ikara a nedokáže se mu vzepřít. Bolestně si však uvědomuje, že ho musí zabít!

Pocit po přečtení: Total mess!

Proč jsem si knihu vybrala

Vypadala zajímavě na pohled. Anotace už tak zajímavá nebyla, zavánělo to pohádkou. Nakonec jsem jí stejně ale popadla, protože jsem byla zvědavá. A zvědavost pomalu zmizela.


Něco málo k obálkám

Buďme shovívaví. Kniha vyšla už před více jak 25 lety, takže buďme k obálkám hodní. Ta česká je taková zvláštní a z těch všech asi nejnovější. No, Ikara to nejspíš asi vystihuje.

1) Anglické obálky

The Darkangel (Darkangel Trilogy, #1) The Darkangel (Darkangel Trilogy, #1)The Darkangel (Darkangel Trilogy, #1) 

The Darkangel (Darkangel Trilogy, #1) The Darkangel  

Na to, jak je celá kniha stará, nejsou obálky až tak příšerné, i když jsem si tedy Ikara i Aeriel představovala trochu jinak. Z těch pěti se mi nejvíc líbí asi prostřední obálka v první řadě, jinak spíš průměr.

2) Japonská a španělská obálka

Dāku Enjieru El ángel oscuro 

Mám ráda mangu. Mám. Proto mi japonská obálka docela sedne, i když zrovna tenhle styl kreslení nemusím. U té španělské si nejsem jistá, co to vlastně je - anděl vypadá jak socha. Hm..

Hodnocení (může obsahovat spoilery)

Edouin je bohatá a krásná. Její služebná (volně přeloženo otrokyně) Aeriel takové štěstí nemá, ve stínu své paní se cítí zavržená, ošklivá. Před významným obřadem se musí Eoduin a Aeriel vydat do hor, aby posbíraly květy vzácné rostliny, která roste jen na horách. Eoduin neposlouchá varování staré chůvy, která má podivné řeči o Ikarovi - nebezpečném a krásném vampýrovi, který unáší dívky, aby se staly jeho ženami. A co se nestane, během trhání květin je Eoduin právě tímto Ikarem unesena - jediný, kdo přežije, je Aeriel, která se vrací s prázdnou do vesnice. Eoduin je pryč - a Aeriel je obviněna z jejího únosu. Stává se z ní ještě větší vyvrhel a je dost možné, že Eoduinini rodiče jí brzy prodají do otroctví.

Aeriel se proto vydává opět a sama do hor, aby se postavila čelem Ikarovi. A ano, on doopravdy přiletí. I Aeriel se brzy ocitá na Ikarově hradě, kde bydlí všechny jeho manželky. Aeriel smí zůstat naživu pouze v případě, že bude služebná všech manželek - musí jim tkát s pomocí čarovné jehlice šatstvo. Jakmile Aeriel nebohé dívky spatří, doopravdy jí přejde smích. Z dívek se staly jen stíny, a to i z Eoduin. Navíc jsou všechny stíny stejné, vybledné a stále naříkajíc. V této smutné společnosti je Aeriel nucena zůstat, pod vládou šíleného Ikara. Občasnou zábavou jsou večery s vampýrem, kterému Aeriel předčítá pohádky. To však ale ustane, jakmile se Ikarovi začnou zdát ošklivé sny. Jediným přítelem, kterého Aeriel má, je Talb, malý mužík, žijící v jeskyních. Aeriel stále vidí v Ikarovi něco dobrého a doufá, že ho změní. Brzy bude mít ale namále - Ikar se rozhodl, že se stane jeho poslední ženou. K tomu, aby se stal plnohodnotným vampýrem, totiž musí vypít čtrtnáct duší mladých nevinných dívek.

Aeriel se bude muset vydat na dlouhou a stratiplnou cestu do dálných končin, aby našla zbraň, s kterou by mohla Ikara svrhnout. Otázkou však je, zda na to má dost odvahy.

Popravdě, kniha má asi potenciál spíš pro mladší čtenáře, ale styl psaní autorky mi už od začátku prostě nesedl. Kniha se mi nečetla moc dobře, a ke čtení jsem se musela docela nutit. Asi jsem úplně těm klasickým fantasym mimo Tolkiena a Narnii odrostla, ale děj mi přišel trochu předvídatelný a jediné, co jsem si říkala, jakmile jsem spatřila popis Ikara, bylo velké WTF. Nechápu, jak mohla autorka splácat dohromady "upíra" s andělem. Ikar vypadá jako temný anděl s černými křídly, na druhou stranu ale vysává z lidí duše. Temný anděl, co vysává duše? Trochu zvláštní. Nicméně ale musím brát v úvahu to, že kniha je starší a v době svého vydání neměla o moderní YA ani tušení. Tím pádem bude i hodnocení mírnější, i když Temný anděl patří mezi moje nejméně oblíbené kousky, které jsem kdy četla. U takového Posledního upíra jsem to měla podobně, ten se mi ale v závěru začal dost líbit. Bohužel, u Temného anděla to tak nebylo. Jsem proto zvědavá, jak přežiju další dva díly.

Konečné hodnocení:  60 %


Zdroje:
Anotace
Obálky 
Obrázky




Žádné komentáře :

Okomentovat