pátek 26. října 2012

Recenze - 0.4: Soumrak civilizace

0.4: Soumrak civilizaceAnotace:

„Jmenuju se Kyle Straker a už neexistuju.“ Tak začíná příběh Kylea Strakera nahraný na starých magnetofonových páskách. Můžete si myslet, že ty pásky jsou nějaký nepovedený vtip. Ale možná jsou dokladem historie minulého světa. Ale pokud ty pásky mluví pravdu, pak to znamená, že všechno, co si myslíme, že víme, je lež. A když je všechno lež, míníme tím také sebe? Nahrajte se zpět do světa nové generace.

Na knihu jsem měla zálusk už od té doby, co jsem se dověděla o tom, že bude vycházet. A jelikož jsem knih s podobným tématem ještě tolik nečetla, tak jsem si chtěla vyzkoušet, jak bude tahle kniha s poměrně děsivou obálkou vypadat i po dějové stránce.

Trailer:

Human.4 (Point 4, #1) 0.4

Máme tu dvě pojetí originální obálky - to naše, kde je dle mého názoru hezčí font a druhou obálku s podivným žlutým písmem, která se mi ke knize moc nehodí. I tak je ale obálka poměrně děsivá - ruka s vlákánky? Pomoc! Francouzská obálka je docela vtipně pojatá - zobrazuje x lidí a z toho rudě ty čtyři chudáky.

0.4: Eine perfekte neue Welt  0.4

Nějak nechápu, kdo je na téhle divné německé obálce. Podivná osoba se znakem ufounů na čele? A nakonec tu máme CD audio verzi, která nám nabízí pohled na dvě spojené ručky v celé své kráse. Ještě děsivější než jedna ruka.

30989_449061708468852_962730965_n_large
Vše začíná nalezením magnetofonových pásek, které patřily Kylovi Strakerovi. Současní vědci si mohou myslet, že jde o podvrh, ale evidentně jsou pravé. Ponoříme se do příběhu Kylea, který se stal se svými přáteli svědky podivných věcí. Kyle býval obyčejný kluk jako každý jiný - hádající se rodiče, trhlý nejlepší kamarád a jeho přítelkyně. Jednoho dne se ale vše změnilo - při každoroční talentové soutěži se rozhodl vystoupit i Kyleův kamarád Danny s hypnózou. Mohlo to vypadat jako legrace, ale opak se stal pravdou. Kyle, Lilly (Kylova bývalá přítelkyně) a dva dospělí se přihlásili jako dobrovolníci. To se jim stalo osudným. Po probuzení zjistili, že nic už není jako dřív - jejich vlastní rodina se je snažila uvěznit nebo je vůbec nepoznávala. Nikomu nechyběli. Co se doopravdy stalo? Jediný pravdivý příběh najdete na Kylových kazetách.

Kniha nám odhaluje šokující pohled na historii lidské společnosti (té knižní), která na ní ale díky změnám v lidském mozku zapomněla a je jen těžké uvěřit, že dříve to bývalo jiné. Kyle je ukázkou toho, že někde mezi současnou společností žijí zastaralé verze jich samých, které stále doufají v záchranu. Svět se ale změnil a je nemožné se vrátit zpět. Kdoví, kdy přijde další změna? Třeba právě zítra...

0.4 je doopravdy zvláštní knihou. Popravdě nevím, co si o ní myslet. Na jednu stranu je příběh Kylea doopravdy zajímavý - změněná společnost, která si na nic nepamatuje a odpadlíci, na druhou stranu tu máme tenoučkou knížečku s dějem, který ubíhá pomalu a člověk si musí ke knize najít cestu, aby jí dokázal vůbec přečíst. Děj ubíhal jen zvolna a ukázal nám na páskách celkem krátký časový úsek - právě to má za následek nemožnost prokousat se skrz děj. Tahle kniha se ale nesmí hned tak odsoudit - má v sobě skryté poselství a ukazuje jednu z možných realit, které by se u nás jednou mohly stát. Při čtení příběhu vás zamrazí při popisu nového lidského druhu - člověk se dostává k otázce, za co vlastně stojíme a zda je jednotlivec až tak důležitý oproti mase.

Tumblr_m5mzfhbkvl1rwme5ro1_500_large
Celkově tu máme tak pět postav, které jsou na scéně déle než jednu větu. Samozřejmě hlavní hrdina Kyle. Abych pravdu řekla, tak mě Kyle nijak neoslovil, i když je zajímavé sledovat vývoj jeho vztahu s bývalou přítelkyní Lilly, když je osud svedl opět dohromady. Pak tu máme další dva dospělé, kteří "přežili". Jejich role nebyly tak výrazné, a tak jsem je ani nezaznamenala. V porovnání s touhle čtveřicí je zbytek lidí většinou tak nějak považován za "jednu vyšší bytost", a tak nemá smysl hodnotit každého človíčka zvlášť. Příběhu by možná prospěla větší charakterová rozmanitost.

Jak tedy tento rozporuplný příběh zhodnotit? Pokud máte rádi příběhy o futuristické lidské společnosti, pak je 0.4 právě pro vás. A i když vás takové příběhy nebaví, tak si jej stejně přečtěte. Zápletka stojí rozhodně za to.

Celkové hodnocení:  80 %

Děkuji nakladatelství Egmont za poskytnutí recenzního výtisku.