pátek 24. května 2013

Recenze - Interview s upírem

Interview s upírem (Vampire Chronicles, #1)Anotace

Kultovní román, kterým to všechno začalo... Louisovi je dvě stě let. Ze života okusil všechno kromě smrti. Ta je mu jako upírovi zapovězena.
Ale temné hříchy černé duše ho tlačí natolik, že se zpovídá mladému reportérovi, který nebezpečně propadá jeho omamnému kouzlu.
Filmoví nadšenci si jistě vzpomenou na stejnojmennou adaptaci, ve které hlavní role ztvárnili Brad Pitt a Tom Cruise...


Proč jsem si knihu vybrala

Filmová adaptace této upíří klasiky se mi do paměti vryla už v útlém dětství. Interview s upírem mi ukázalo tu pravou podstatu upírů ( i když Louis mezi ně nepatří), kterou nedokázalo zdolat ani Stmívání se svými upíry alá disko koule. Byla jsem proto nesmírně zvědavá na původní knižní zpracování. Od autorky jsem měla možnost číst šestý díl této série a její styl se mi velmi zalíbil, a tak jsem šáhla i po Interview. 


Trailer (film)



Něco málo k obálkám

Interview with the Vampire (The Vampire Chronicles, #1)Entrevista con el Vampiro (Crónicas Vampíricas, #1) 

Upírská klasika má nepřeberné množství obálek, takže zde zmíním pouze tři. Anglický paperback vypadá tajuplně a černá s fialovou pěkně ladí. O něco víc se mi líbí filmová obálka s Lestatem - je to prostě fešák. A co naše obálka? Už od první chvíle jsem z ní byla nadšená. Rudá růže pěkně kontrastuje s černou a i upír vypadá celkem jako sympaťák.

Hodnocení

Louis de Pointe du Lac je 200 let starý upír, kterého už nebaví snášet samotu, a tak vyhledá mladého novináře, kterému převypráví svůj příběh. Seznamujeme se tak s Louisovým stvořitelem Lestatem, který mladého plantážníka přeměnil ve stvoření noci. Během dlouhé poutě starým světem Louis postupně poznává opravdovou samotu, kterou nedokáže spravit ani zázračná upírská dívka Claudie, kterou Lestat přivádí do Louisova života, aby ho rozveselil. Louis svým filozofickým popisem poukazuje na samotnou otázku bytí a toho, co je lidskost. Celý příběh je okořeněn seznámením s upířími tradicemi a vztahy, které mezi sebou tato stvoření noci mají. 

Autorka si v minulosti prošla mnoha nepříjemnými situacemi, z čehož nejhorší byla smrt vlastní dcery. Právě to jí inspirovalo k vytvoření postavy Claudie. Oproti filmové adaptaci je knižní předloha o něco filozofičtější a autorka se nevyhýbá rozsáhlým popisům. Můžeme poděkovat Levným knihám za to, že Interview vydaly v novém kabátku - čtenáři tak mají možnost začíst se do rozsáhlého upírského příběhu, který je vtáhne do děje a seznámí s tvory noci, kteří si zaslouží nosit toto jméno. Oproti svým kolegům ze Stmívání jsou to totiž opravdoví zabijáci (kromě Louise). Celý příběh se odehrává na pozadí historických událostí Nového světa; v druhé části knihy se pak s hlavními hrdiny vypravíme i do Evropy po stopách starobylých upírů. Místy je příběh až moc rozvleklý, převahuje také Louisovo filozování nad vlastním osudem. Jakmile ale překonáte polovinu knihy a dostanete se do Paříže, příběh nabírá grády a dočkáte se i nějaké té akce. 


"Řekl jsem, že vás chci, že vás chci víc než cokoli jiného na světě," opakoval s téměř nepostřehnutelnou změnou výrazu. Napjatě vyčkával. Byl klidný jako vždy, jeho hladké, bílé čelo pod prameny kaštanově hnědých vlasů nejevilo ani stopu starostí, velké oči byly upřeny na mě, rty zůstávaly němé.

http://fc01.deviantart.net/fs71/f/2013/128/9/a/smile_by_sheepskeleton-d64mf01.jpgVelký prostor tu mají postavy, hlavně hlavní hrdina Louis. I když Louis vždy toužil po smrti a věčném zatracení, po proměně bere svá slova zpět a snaží se co nejvíce ulpět na svém lidství. To je poněkud problém, jelikož jeho učitel Lestat je pravý opak. Lestat je sofistikovaný francouzský zabiják, libující si v lovu, krvi a ženách. I přesto se mezi Louisem a Lestatem vyvíjí podivná fascinace, která Riceovským upírům není vůbec cizí. Jelikož se jedná o velmi mocná stvoření, je celkem běžné najít milenecký vztah mezi osobami stejného pohlaví. Louisovo lidství vede k mnoha filozofickým otázkám o životě, které se mladý upír snaží rozebrat a dojít poznání. 

Samostatnou kapitolou je mladičká Claudie, jejíž psychologický vývoj je jednou z nejzajímavějších věcí na celém příběhu. Postupně dospívající duše ženy navždy uzavřená v dětském těle. Velký prostor dostává také Armand, nesmrtelný velitel pařížského covenu. Okouzlující Armand nachází stejně jako Lestat v Louisovi zalíbení (zdá se mi to nebo je Louis fakt něco jako idol?), čímž posouvá jejich křehký vztah na úplně novou úroveň. Všechny postavy jsou skvěle propracované a tak rozdílné, že si každý vybere právě toho svého oblíbence (pokud nemáte rádi ufňukánky typu Louis, bude se vám to hodně hodit).

Několik řádků bych ráda věnovala i filmové adaptaci. Viděla jsem jí jako první. Po přečtení knihy jsem chvíli váhala - nakonec jsem ale musela přiznat, že film byl prostě lepší než kniha. Hvězdné obsazení v podobě Pitta, Banderase a Cruise udělalo své. Louis ve filmu není tak nesnesitelný jako v knize, což je také hlavní důvod toho, proč se mi film líbil víc. 

I přesto Interview s upírem zůstává nejlepší upířinou, jakou jsem kdy četla. Celá série Vampire Chronicles obsahuje deset dílů, které by u nás měly snad postupně dovycházet. Interview je velmi obsháhlé dílo, které vás donutí se zamyslet. Autorčin styl psaní nemusí sednout každému, ale z vlastní zkušenosti (četla jsem Upíra Armanda) mohu tuto sérii jen doporučit, protože vím, že jakmile se vymění hlavní hrdina, nastanou hotové zázraky. 

Celkové hodnocení:  80 %

Zdroje: 
Anotace a obálky
Obrázky

2 komentáře :

  1. Okolo téhle knihy chodím v Levných knihách už asi rok a pokaždé se rozhodnu, že ji nepotřebuju... Každopádně tvoje recenze mě navnadila a příště už půjde rovnou do košíku :D.

    OdpovědětVymazat
  2. Film je jeden z mojich naj, milujem ho a dúfam, že sa mi raz podarí prečítať si aj knihu hoci som počula, že nie je taká dobrá... ;)

    OdpovědětVymazat