pátek 28. června 2013

Recenze - Rekviem

Rekviem (Delirium, #3)Anotace

Lena je v srdci revoluce. Bojuje proti společnosti, která prohlásila lásku za nemoc. Ale Divočina dávno není tím bezpečným přístavem, co bývala, protože vláda se rozhodla rebely zlikvidovat. K tomu má Lena hlavu a srdce vzhůru nohama, protože se vrátil někdo, o kom si myslela, že jej navždy ztratila…

Rekviem vypráví střídavě Lena a její nejlepší kamarádka Hana. Dívky, které žijí v zásadě vedle sebe, ale dělí je celý podivný svět. Najdou k sobě zase cestu? Jak skončí příběh o lásce, co je zakázaná tím nejhorším možným způsobem?

Rekviem je závěrečným dílem celé trilogie Delirium, a tak bylo celkem logické, abych si ho pořídila. Příběh Leny je navíc velmi pěkným kouskem v dystopických světech, a tak jsem se na něj i těšila. Kdo by nechtěl vědět, jak to dopadne s Hanou, Lenou, Julianem a Alexem?

Requiem (Delirium, #3)Requiem (Delirium, #3)

Naše obálka patří rozhodně mezi ty nejoriginálnější, které mezi těmi ostatními najdete. Nakladatelství CooBoo se rozhodlo pokračovat v tradici obálek s vlastními tvářemi, a tak na obálku Rekviemu vyhlásilo konkurz. Nakonec na stříbrném pozadí najdeme Janičku Vepřekovou. Pokud jde o zahraniční obálky, tak modelka na rudé obálce vypadá celkem nebezpečně a děsivě. Kdo by se jí nebál? Obálka vpravo je velmi pěkná, éterická a pokračuje v duchu knih od Lauren Oliver.

Rekviem (Delirium, #3)Requiem (Delirium, #3)

Švédové se do toho obuli a následovali našeho příkladu. Obálka by nebyla až tak špatná, ale ta žlutá barva to celem zabíjí. Poláci vsadili na drsnou slečnu na obálce. Kupodivu se to celkem povedlo - ke knize se slečna modelka hodí.

"I love you.  Remember.  They cannot take it." Delirium by Lauren Oliver
Konflikt mezi Nevyléčenými a těmi Vyléčenými vrcholí v závěrečném díle trilogie o světě, kde je láska nemocé. Lena se ocitla ve středu Odboje. Ten se chystá na jediné - osvobodit svět od společnosti, která lásku odsuzuje jako nemoc. Po Alexově návratu je Lena na citové houpačce, která se kýve na oba směry - Alex jí ignoruje a předstírá, že vše, co se mezi nimi stalo, byla pouhá lež. Je to ale pravda? A pak je tu Julian - syn Thomase Finemana, který byl hlavním vůdcem skupiny ABAD.  Na druhé straně je tu Hana, Lenina bývalá kamarádka, která prošla léčbou a čeká jí svatba se samotným starostou Portlandu. Hana je připravena na dokonalý život po boku svého manžela - tak je to přeci správné. V koutu duše jí ale hlodají pochybnosti - dopadla léčba doopravdy tak, jak měla?

Pod obrázkem je na letáku vytištěno pár slov. JE NÁS VÍC NEŽ SI MYSLÍTE.

V závěrečném dílu trilogie se čtenář seznámí se situací, která nastala po konci Pandemonia. Svět je rozdělen na dva tábory - stranu nevyléčených a těch vyléčených. Oba tábory nehodlají ustoupit a budou bojovat až do konce. Autorka vystavěla svůj svět na velmi originálním nápadě - láska jako nemoc? Celkem paradox vzhledem k tomu, že bez ní lidé neumějí žít. Ani v Rekviemu se autorka nevyhýbá svým popisům, které jsou pro její styl psaní tak charakteristické.

Delirium by Lauren OliverRekviem je ale velmi čtivý a strany rychle ubíhají. Děj je vyprávěn z pohledu Leny a Hany, které se střídají vždy po kapitole. Obě hrdinky jsou velmi rozdílné, což dodává příběhu na autentičnosti a rozmanitosti. Pokud jde o celé zakončení série, byla jsem vcelku spokojená, i když konec byl celkem otevřený a dle některých recenzí bylo hodně čtenářů zklamaných. Dle autorčiných slov se ale nemáme hněvat - je tu alespoň více místa na domyšlení.

Lena od prvního dílu urazila celkem dlouhou cestu. Z dívky, která striktně dodržovala pravidla a dělala jen to, co je pro společnost nejlepší, vyrostla nezávislá žena, která se nebojí velkých rozhodnutí a je připravena bojovat za ty, které miluje. Ať jsou následky sebetvrdší. Oproti tomu Hana je zlaté dítě, které spárovali se samotným starostou Portlandu. Hana je předurčena pro život v luxusu, přesto nám autorka ukazuje tu stránku Hany, která stále v koutku duše podporuje Lenu a souhlasí s ní. Dochází tu tak k rozporu, který je velmi zajímavé sledovat.

Rekviem patří ke knihám, které by měl zkusit každý milovník dystopických příběhů. Najdeme tu akci, která nesmí chybět, velký prostor je ale věnován i samotným postavám a vztahům mezi nimi. Rekviem bude skvělým společníkem pro milovníky popisů a romantických příběhů.

Celkové hodnocení:  85 %

Děkuji internetovému knihkupectví Martinus za poskytnutí recenzního výtisku.