pondělí 29. července 2013

Recenze - Oheň

Oheň (Kruh, #2)Anotace

Napětí stoupá v Engelsforsu.

Vyvolené mají začít druhý ročník na gymnáziu. Celé letní prázdniny tajily dech v očekávání dalšího tahu démonů. Hrozba však přijde z místa, které by nikdy nepředpokládaly. Je čím dál zřejmější, že v Engelsforsu je cosi velmi, velmi zvrácené. Minulost se spřádá se současností. Živí potkávají mrtvé. Vyvolené jsou svazovány čím dál těsněji k sobě a opět si musí připomenout, že magie nemůže zhojit nešťastnou lásku nebo spravit zlomená srdce.

První díl byl vážně skvěle promyšlený a já byla hodně moc zvědavá na to, jak celý příběh děvčat bude pokračovat. Autoři už ukázali, že psát umí, a tak jsem po Ohni chňapla ihned poté, co kniha vyšla. Trochu mne zarazil počet stránek, ale ta obálka to rozhodně vynahradila.

Fire (Engelsfors #2)Feuer (Engelsfors #2)

Obálku ohně bych označila za jednu z nejpovedenějších a nejděsivějších, jaké jsem kdy viděla. Styl je stejný jako u prvního dílu, tentokrát tu ale najdeme věneček svázaný do tvaru srdce, v jehož středu je opravdické lidské srdce, které krvácí. Běhá mi z ní mráz po zádech. Pokud jde o anglickou verzi, tak není vůbec špatná - modelka i font k sobě pěkně ladí. Německá obálka je pak v podobném stylu jako ta naše, jen na ní jsou děvčata s ohněm. Celkem povedené.

Engelsfors se stává místem, kam s oblibou zavítají démoni. Pětka Vyvolených dívek má za sebou útok jednoho z nich. Je čas na druhý ročník gymnázia. V Engelsforsu se opět začínají dít podivné věci - objevuje se podivná komunita žlutých triček pod vedením Eliasovy matky, kteří mají za úkol vnést do méstě trochu té radosti.

To se děvčatům moc nezamlouvá - zvláště poté, co se objevují zástupci magické Rady ze Stockholmu, aby děvčata zasvětili do složitých pravidel, kterých se musí držet. Připočítejte k tomu zlomená srdce, nenávist a touhu - v Engelsforsu bude evidetně hodně veselo. Dokáží se Vanessa, Linnéa, Ida, Anna-Karin a Minoo stmelit a čelit blížícímu se nebezpečí?

Druhý díl engelsforské trilogie se nese v podobném duchu jako první díl. Kapitoly jsou poměrně krátké a svižné. Děj je vyprávěn z pohledu pěti hlavních hrdinek, které se postupně střídají a podávají nám tak komplexnější pohled na celý děj. Kniha má poměrně pomalý rozjezd, který se postupně rozjíždí a někde od strany 400 nabírá neskutečných obrátek. Celá kniha je prodchnuta mrazivou a nezvyklou atmosférou, která je tak typická pro severské autory. Oheň sice patří do kategorie čtiva pro mladé čtenáře, ale od ostatních YA fantasy se v mnohém odlišuje. Autorka vytvořila velmi originální příběh, nebojí se ani použití násilností a množství krve. Ve svém žánru patří trilogie Engelsfors mezi unikát, což druhý díl jen potvrzuje. Zakončení celé knihy je doopravdy velkolepé - nestačila jsem jen zírat, co pro nás autoři připravili.

Minoo si uvědomí, co se právě děje. Černý kouř je blízko.

Hlavní postavy tvoří pětka Vyvolených, s kterými jsme měli možnost se seznámit už v předchozím díle. Linnéa umí číst myšlenky a je vyznavačkou alternativnýho stylu. Minoo je mozkem Vyvolených a ovládá temnou magii zemřelých, která je hodně podobná té démonské. Vanessa se dokáže zneviditelnit a v prvním díle se zasnoubila s Willem.

Ida dokáže číst z Knihy vzorů a je jednou z elity na engelsforském gymnáziu. Anna-Karin dokáže přinutit ostatní, aby dělali, co ona chce. Každá z nich je úplně jiná, a o to těžší je se naučit spolupracovat. Autorky vytvořily širokou škálu zajímavých charakterů, které si můžete zamilovat. Osobně jsem si nejvíc oblíbila Idu, která oproti Kruhu prošla velkou psychickou proměnou a v knize patřila k nejzajímavějším.

Oheň patří ve své kategorii mezi jednu z nejzajímavějších knih, které jsem v poslední době četla. Doporučila bych ho všem čtenářům, kteří milují osobitý styl severských autorů a mrazivou atmosféru. I když patří Oheň spíše do Young Adult, obsahuje hodně věcí, které až tak dětské rozhodně nejsou. Hledáte šokující konec? U Ohně jej najdete.

Celkové hodnocení:  90 %

Děkuji nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku.