úterý 6. ledna 2015

Recenze - Rudá jako krev

Rudá jako krev (Lumikki Anderssonová, #1)Oficiální anotace

Byla jednou jedna dívka, která se naučila bát...

Lumikki Anderssonová je svéhlavá sedmnáctiletá dívka, která má ráda samotu a silnou černou kávu. Řídí se pravidlem "neplést se do záležitostí druhých".

Jednoho rána ale objeví ve školní temné komoře sušící se řadu pětiseteurových bankovek. Ve vzduchu visí pach krve. Nález bankovek od základů otřese jejími zásadami, obrátí její všední život vzhůru nohama a vtáhne ji do světa drogových dealerů a násilníků.

V případě téhle knihy jsem se řídila hlavně obálkou a samotným názvem. Krev mě poměrně fascinuje, a tak jsem se po ní vrhla bez znalosti anotace a dalších věcí. Proto mne překvapilo, když jsem zjistila, že nejde o žádný horor či paranormálku, ale v podstatě o YA thriller.

As Red as Blood (The Snow White Trilogy)Rood als bloed (Lumikki Andersson, #1)

Obálky k téhle knize jsou všechny naprosto famózní. Nejvíc se mi líbí ta naše - kombinace bílo-černo-červené je prostě mňamózní. Líbí se mi i domeček s velkým nadpisem a příbuzná naší obálky. Kterou byste brali vy?

laura makabreskuNa první pohled obyčejná střední škola. Dívka, která si s sebou nese tajemství, o kterém nemluví. Fotokomora plná krvavých peněz, které se tam neobjevily náhodou. Lumikki Anderssonová se nikdy nechtěla k ničemu podobnému připlést. Nález bankovek ale obrátí její život naruby a vtáhne ji do kolotoče událostí, které by klidně mohly skončit dívčinou smrtí. Vítejte do světa drogových dealerů a špinavých peněz, které jsou ještě cítit zaschlou krví posledního majitele...

Rudá jako krev je prvním dílem z trilogie Lumikki Andersson z pera Sally Simukky. Jak už napovídá jméno autorky, děj je zasazen do severských končin. Už na první pohled se jedná o thriller, který je však směřován převážně teenagerům. Autorčin styl psaní je velmi napínavý a čtivý. Střídají se zde pohledy na osudy různých postav, přičemž největší prostor je věnován hlavní hrdince. Příběhu to dodává na komplexnosti a čtenáři tak mají možnost se v ději lépe orientovat. Severské prostředí dává příběhu mrazivý podtón; pokud vám tedy vadí jakákoliv zmínka o krvi, raději se Rudé vyhněte. Mimo hlavní dějovou linku, která se točí kolem tajemství ohledně peněz, tu autorka neopomněla rozvinout ani minulost hlavní hrdinky, kterou čtenář postupně odhaluje dílek po dílku jako puzzle a dává si tak dohromady obraz o mladé slečně.

UntitledJak jsou na tom postavy tohoto románu? Hlavní hrdinka Lumikki je poměrně ojedinělá dívka, která si vás už na začátku získá. Je to introvertka, která dává přednost komixům, kafi a sportu. Obléká se spíše jako kluk, čímž si u mě rozhodně získala sympatie. Autorka neopomněla ani její vrstevníky - jejich charaktery se Simukkové podařilo vykreslit velmi dobře. Velké plus za charakter Elisy, která je příkladem toho, že nic není takové, jak se na první pohled zdá. Každá z postav si s sebou nese svoje malé špinavé tajemství, což vás nutí k dalšímu čtení. Kdo by je nechtěl rozluštit?

A co moje dojmy z čtení tohohle mrazivého YA thrilleru? Z počátku jsem od téhle knihy moc neočekávala. Přeci jen je to lepší než být později zklamaná. Byla jsem ale příjemně překvapená autorčiným osobitým stylem psaní, které ve mne občas vyvolalo podivné mrazení. Překvapila mě i hlavní hrdinka, a to hlavně svou minulostí, o které jsem neměla sebemenší tušení. Druhý díl si přečtu s velkou chutí. Je jen dobře, že se na našem trhu objevuje něco jako thrillery pro mladší čtenáře. Přeci jen... Proč se soustředit jen na dospělé?

Rudou jako krev bych doporučila všem milovníkům mrazivých příběhů ze severského prostředí, a to především těm mladším.

Celkové hodnocení:  88 %

Děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního e-booku.