pátek 13. března 2015

Recenze - Aliance

Aliance (Divergent, #3)Oficiální anotace

Tris a Tobias jsou opět spolu, ale společnost a systém, v kterém oba vyrůstali a kterému oba věřili, je v troskách. Systém frakcí je kompletně rozvrácený, rozhoří se souboj mezi jednotlivými vůdci toužícími po moci, ale všichni ve skutečnosti touží po jediném – po pomstě. A svět za plotem obklopujícím celé město se zdá ještě nemilosrdnější. Pokud však Tris chce ochránit své blízké, musí se vydat právě za hranice svého rodného Chicaga. A zde odhalí tajemství, které je ještě více šokující, než čekala.

Kdo by nechtěl vědět, jak dopadne jeho poměrně oblíbená série? Já rozhodně ano. Po úžasné Divergenci a lehce slabší Rezistenci přichází Aliance. Nádherná obálka, jak je na tom ale děj? Největším lákadlem pro mě byl rozhodně Uriah. A ano, jako mnozí další, i mně byl naspoilerován konec, takže jsem se do čtení příliš nehrnula...

Allegiant (Divergent, #3)Allegiant (Divergent, #3)

Naše obálka je stejně jako u předchozích dílů originální. Z celé série se mi líbí asi nejvíc - ta oranžová je prostě boží. Ani další obálky nejsou špatné, ale na originál to prostě nemá.

@allegiant.desires on Instagram!Frakce už nejsou to, co bývaly. Neodvratitelně se schyluje k závěrečnému střetu, který změní svět Tris Priorové od úplných základů. Tris stále bojuje se svou důvěrou k Tobiasovi, kterého bezmezně miluje. V hloubi duše ale ví, že některé jeho názory se plně neshodují s těmi jejími. Navíc ji trápí zrada Caleba, který je její jedinou žijící rodinou. V ulicích Chicaga se také formuje Aliance, která chce změnit systém současné společnosti... Dokáží Tris a Tobias čelit nové výzvě a uspět, aby mohli konečně být spolu?

Aliance je třetí a závěrečný díl z Povstalecké trilogie z pera Veronicy Roth. Oproti předchozím dílům je příběh vyprávěn ze dvou pohledů - Trisina a Tobiasova. Kniha se nese v podobném duchu jako Rezistence - akce je spíše až na samotném konci, tempo knihy je poměrně pomalé a nikam nespěchá. Autorka tu spíše řeší otázky z minulých dílů, a to především otázku nové sociální hierarchie. V menší míře se věnuje i romantickému vztahu hlavních hrdinů - ne však nijak přehnaně. Díky dvěma vypravěčům má čtenář možnost pochopit širší souvislosti a nahlédnout na obě strany mince. Pokud jde o samotné zakončení, hodnotila bych jej příznivě - nijak sice nepřekvapilo, logicky ale sedělo a autorka se za něj nemusí vůbec stydět.

Proč to řešíš? ptám se sama sebe. Zradil tě. Když měli popravit tebe, nehnul ani prstem.

A jak jsou na tom postavy? Hlavní hrdinka Tris Priorová prošla od prvního dílu poměrně velkou změnou. Právě její duševní proměna je jednou z věcí, které mne na knize bavily nejvíc. Z Tris se stala tvrdá bojovnice, která bojuje za své milované a nebojí se obětovat ani vlastní bezpečí. Dalším zajímavým faktorem je pohled na vztah s bratrem Calebem, který se spřáhl s Jeanine. I Caleb tu dostává daleko více prostoru než v předchozích dílech. Pokud jde o Tobiase, čtenáři dostávají možnost nahlédnout do jeho minulosti. I on prošel poměrně velkou změnou, stejně jako drahá polovička Tris. Autorka nezapomněla ani na ostatní vedlejší postavy jako je Christina, Uriah a další...

A jaké jsou mé dojmy z téhle závěrečné knihy v sérii? Aliance mě nijak nepřekvapila - díky spoileru jsem tak nějak tušila, co čekat. Oproti Rezistenci mne ale bavila více - autorka se totiž zaměřila na moje oblíbené vedlejší postavy a přibyl tu navíc pohled vyprávění Tobiase. Je super se podívat i do jeho hlavy. Navíc byla kniha drobet akčnější než druhý díl, za což rozhodně palec nahoru. Jsem si jistá, že kdybych neviděla spoiler, kniha by se mi líbila daleko více. Za sebe ale i přesto doporučuji - celá série je kvalitní a mezi dystopiemi rozhodně jedinečná.

Alianci bych doporučila všem milovníkům dystopickým příběhů, kteří hledají něco nenáročného a čtivého se sympatickou hlavní hrdinkou, která se nebojí obětovat.

Celkové hodnocení:  82 %

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku.