sobota 11. července 2015

Recenze - Osudové rozhodnutí

Osudové rozhodnutí (Lovkyně snů, #3)Oficiální anotace

Myslíte si, že vidět, o čem ostatní sní, je skvělé? Naopak, je to děsivé, nebezpečné a může vás to stát i život.

Jmenuju se Janie a věřila jsem, že vím, co mě v budoucnosti čeká. Myslela jsem si, že jsem s tím smířená. Nesnesu však pomyšlení na to, že stahuju Cabela s sebou. On je skvělý a já na pokraji sil. Musím navždy zmizet, aby mohl žít naplno.

Může můj osud zvrátit cizinec, který mi vstoupil do života? A opravdu mě čeká jen zlověstná budoucnost a ani plamínek naděje na lepší dny? Musím si zvolit, čas běží a jde o život...

Nerada nedočítám série, takže jsem se přirozeně pustila i do tohohle závěrečného dílu. Lovkyně snů má sama o sobě zajímavý námět, takže jsem byla zvědavá na to, jak Lisa celý příběh zakončí. Po druhém dílu, který byl o něco lepší než jednička, jsem doufala... A doufala.

Gone (Dream Catcher, #3)Gone

Naše obálky celé série se mi moc líbí a patří mezi ty lepší. Nepohrdla bych ani zeleným originálem vlevo (i když nejsem moc velkým fanouškem zelené). O poznání divnější už je ta vpravo - vůbec mi nesedli modelové.

GoneПрощание  (Dream Catcher, #3)

A teď přichází pořádná jízda. To vlevo by se ještě s přimhouřeným okem dalo... Co si ale myslili grafikové, když tvořili to vpravo? Pokud by šlo o nějakou fantasy nebo tak, tak bych nic nenamítala... Lovkyně se ale odehrává v současnosti, páni grafikové!

Well shit. | via FacebookJanie je Lovkyně snů - dokáže vcházet do snů cizích lidí. Dosavad svou schopnost využívala ve prospěch policie. Její schopnosti s sebou ale přináší i oběť - čím častěji je používá, tím bolestivější je návrat do reality. Buňky v jejím těle pomalu odumírají, a tak je jen otázkou času, kdy Janie přijde o zrak a hmat. V mnohém jí pomáhá přítel Cabel, který se snaží seč může. Do jejího života také vstoupí tajemný cizinec, který vše změní. Dokáže se Janie smířit s děsivou budoucností a zvolit si takovou možnost, která by co nejméně ublížila jejímu milovanému Cabelovi?

Osudové rozhodnutí je třetím a závěrečným dílem ze série Lovkyně snů z pera Lisy McMannové. Děj je zasazen do reálného světa a opět se zaměřuje na osudy hlavní hrdinky Janie a jejího přítele. Autorčin styl psaní je velmi čtivý - kapitoly jsou krátké, plné dialogů či snů, které vám doslova proletí před očima. O dost slabší je pak zpracování samotné zápletky a nápadu se sny. Od závěrečného dílu čtenář očekává nějaké rozuzlení, které s sebou přinese nadupaný děj plný akce a napětí. Hořké zklamání. Osudové rozhodnutí tak působí spíše jako vycpávka, kterou se autorka snaží sérii nějak zakončit. V knize se v podstatě nic neděje a až na výjimky je tak naprosto zbytečný. Samotné snění tu Janie využívá pomálu. Lisa McMann se spíše soustředila na samotné rozhodnutí, co se svým životem hlavní hrdinka udělá (což řeší celých 200 stran). Abych autorce ale jen nekřivdila, tak samotné zakončení pak zvládla s grácií.

Dalším slabým místem jsou samotné postavy. Jediná postava, která tak nějak stojí za to, je Janie. Sice je naprosto nesympatická a její chování v mnohém nechápu, ale jako jediná tam prokazuje jakési city. V závěru série se z ní však stala chudinka, která celou knihu řeší jedno velké rozhodnutí. O Cabelovi toho moc říct nejde. Je to tak plytká a plochá postava, že jsem neměla problém ho celou knihu ignorovat. O Janiině matce nemluvě. Kdyby se tahle dáma stravovala a žila tak, jak žije, v reálném světě, tak je bezpochyby mrtvá.

A tak se dostáváme k mým vlastním dojmům. No, nebudu lhát, tahle kniha mě prostě zklamala. Asi je to tím, že jsem už od začátku čekala víc. Tématiku snu prostě miluju, takže jsem byla přirozeně zvědavá, jak si s tím autorka poradí. Vůbec mi ale nesedly postavy, což byl bezpochyby hlavní kámen úrazu. Po druhém díle jsem ale byla celkem příjemně překvapená, takže jsem doufala, že ve stejném duchu bude i závěrečný díl. Kniha by se dala zkrátit tak na 50 stran, to by bylo akorát. Na druhou stranu se mi moc líbí autorčin styl psaní, čte se to samo. Já a Janie asi kamarádky nikdy nebudeme (o Cabelovi nemluvě).

Osudové rozhodnutí bych doporučila všem, kteří hledají příběh zaměřený na snění, s kterým stráví maximálně jedno odpoledne.

Hodnocení:  60 %

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.