neděle 2. září 2018

Recenze - Všechno je v pohodě

VÅ¡echno je v pohodÄ›Oficiální anotace

Od té doby, co Marin nechala celý svůj předchozí život za sebou, nemluvila s nikým ze své minulosti. Nikdo, ani její nejlepší kamarádka Mabel, neví pravdu o tom, co se během několika posledních týdnů stalo. Dokonce i na univerzitě v New Yorku, tisíce kilometrů od domova v Kalifornii, stále touží po domově a snaží se překonat tragédii, která se stala. Nyní, během zimních prázdnin, když je v kampusu sama, přijíždí Mabel a Marin se musí vypořádat se vším, čím se tak dlouho trápila.

We are okay vyvolala na zahraničním booktubu poměrně velké ovace, takže se stala jasným adeptem knihy, kterou jsem si chtěla přečíst. Mohla za to především nádherná obálka. O ději jsem před přečtením nevěděla nic, takže jsem do knihy šla na blind.

We Are Okay

I když se nakladatelství CooBoo rozhodlo převzít originální obálku, nějaké mini změny tam přeci jen jsou. Především kontrast. Celou dobu mi vrtalo hlavou, proč mi naše obálka přijde divná, a teprve dneska jsem omrkla originál a bylo mi to jasné. Mám ráda obálky s kontrastem. I tak je ale pořád krásná.

Výsledek obrázku pro we are okay nina lacour
Marin se snaží žít co nejnormálnější život. Studuje na vysoké v New Yorku a od domovu v Kalifornii ji dělí tisíce kilometrů. Sama ale dobře ví, že v pořádku rozhodně není. Během vánočních prázdnin za ní přijede na návštěvu Mabel, s kterou Marin odmítala až doteď mluvit. Mabel netuší, co se stalo onoho osudného dne během letních prázdnin, a s čím musí její kamarádka bojovat každý den. Prázdný kampus a opětovné shledání by mohlo být tou pravou dobou, kdy vyjde najevo pravda - i když se jí Marin ze všech sil snaží bránit.

Všechno je v pohodě je stand alone román z pera Niny LaCour, která mimojiné napsala takové pecky jako Everything leads to you či You Know Me Well (ve spolupráci s Davidem Levithanem). Jedná se o contemporary zasazenou do prostředí zimního New Yorku, ve flashbacích se s hlavní hrdinkou však vracíme i do jejího domova v Kalifornii. Jak už název napovídá, nejedná se o žádnou lehkou romanťárnu. Kniha řeší hned několik závažnějších témat - pocit ztráty a vyrovnání se s ní, nemoc v rodině, odcizení s přáteli a mnohé další. I když je kniha poměrně krátká, samotný příběh je velmi čtivý, úderný a nasáklý emocemi. Spolu s hlavní hrdinkou postupně zjišťujeme, co se v jejím životě vlastně stalo a jak to souvisí se situací, ve které je teď. Nechybí tu ani zastoupení LGBTQ+ romance, která na pozadí skvěle dokresluje děj.

Kéž by osamělá bylo výstižnější slovo. Nemělo by znít tak pěkně. Je ale lepší tomu čelit teď, jinak by mě to mohlo později překvapit a mohla bych zjistit, že jsem naprosto ochromená a už nezvládnu být sama sebou.

Co se týče postav, největší prostor zde dostává hlavní hrdinka Marin, kterou potkáváme v nelehké situaci, kdy se prakticky straní kohokoliv živého a utápí se v depresi. Domů se odmítá vrátit a celkově je v jakémsi stavu popření. Sama ale dobře ví, že se nemůže skrývat vždy, a tak se tomu postaví čelem. Osobně jsem s Marin soucítila - její příběh mě neuvěřitelně zasáhl. Co se týče romantiky, tak té jsem tolik pozornost nevěnovala, protože... tu byly závažnější věci. Její nejlepší kamarádka Mabel byla také fajn - líbilo se mi, že Marin hned nehodila přes palubu, i když se dlouho neviděly a její nejlepší kamarádka ji v podstatě ignorovala. Nesmím zapomenout i Marinia dědečka, s kterým před nástupem na vysokou Marin žila. Jeho příběh a dopisy pro Birdie byly jedním z nejlepších aspektů celého příběhu a donutily mne ukápnout i pár slz.

A nakonec se dostávám k mým dojmům ze čtení. Všechno je v pohodě mne velmi mile překvapilo. Nečekala jsem, že půjde o tak depresivní příběh, takže mě to vzalo o to víc. I když je kniha krátká, skrývá v sobě spoustu emocí. Líbilo se mi, že autorka zvolila styl vyprávění, ve kterém čtenář spolu s hlavní hrdinkou postupně odhaloval, co se vážně stalo. Jak jsem zmínila výše, romantická linka mne až tak nezajímala, ale o to víc jsem si užila tajemství okolo Marinina dědečka a přátelství Marin a Mabel. Zvrat na konci jsem nečekala a popravdě jsem uronila i pár slziček. Také chci pochválit překladatelku Anežku Dudkovou, která odvedla skvělou práci a těším se na další počiny, které přeloží.

Všechno je v pohodě bych doporučila všem, kteří hledají contemporary s temnějším pozadím na jedno odpoledne. Čte se to samo.

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku.