pondělí 11. března 2019

Recenze - Nejdelší den Adama T.

Nejdelší den Adama T.Oficiální anotace

Nový dojemně tragikomický příběh od populárního autora Patricka Nesse o odvaze přijmout své pravé já a prožít život naplno.

Adam Thorn právě prožívá nejhorší a nejdivočejší den svého života. Ve vztazích to skřípe, v práci se mu víc než nedaří, a vrcholem všeho je konflikt s otcem. Otec farář, on teenager a gay, který oběma převrátí život vzhůru nohama. Adamův den je plný konfliktů, útěků a vysvětlování. Den plný sexu, lásky i zlomených srdcí. Ale možná, opravdu jen možná, i špetky naděje... Prožijte s Adamem naplno jeho bouřlivé vztahy a najděte uvnitř, stejně jako on, sílu objevit pravdu sami o sobě.

Patrick Ness patří k mým stálicím. Jeho knihy miluji už od roku 2012, kdy jsem si poprvé přečetla celou trilogii Chaos a od té doby mne ještě nezklamal. Na Adama T. sice jak v zahraničí, tak i u nás byly poněkud smíšené recenze, tudíž jsem měla trochu obavy, bylo to ale zbytečné. Sice nejsem moc velkým fandou názvu, ale smířila jsem se s ním. Jak tedy dopadla má očekávání?

ReleaseОсвобождение

I když v originále vyšla kniha hned se dvěma obálkami, mně osobně se víc líbí ta, pro kterou se rozhodl Slovart. Velmi povedená a k příběhu krásně sedí.

Výsledek obrázku pro release patrick ness
Adam Thorn se potýká s celou řadou problémů, které potkávají každého normálního teenagera. Jeho otec je velmi striktní a přísný farář, který na cokoliv nenormálního nahlíží s nechutí a pro syna si přeje zářnou budoucnost s krásnou ženou po boku. Je tu však jeden problém - Adam je gay. Našeho hlavního hrdinu čeká den plný akce, napětí, nečekaných událostí, pohřbu a rozloučení, které mu zlomí srdce. Kromě toho autor sleduje i druhou dějovou linku, která se točí kolem Fauna a jeho Královny. Pro mnohé něco naprosto nepochopitelného, pro děj na první pohled nedůležité, i tak to s Adamovou linkou ale souvisí. Nejdelší den Adama T. je prostě zvláštní a pochopí jej jen málokdo.

Nejdelší den Adama T. je samostatně stojícím románem z pera světoznámě proslulého Patricka Nesse, kterému u nás vyšla již trilogie Chaos, Volání netvora či Něco víc. Ness proslul jako výborný vypravěč, který se nebojí velkých kroků a svým postavám nic nedaruje. Nejsem si úplně jistá, kam bych zařadila Adama T., jelikož je to v mnoha ohledech velmi zvláštní kniha. Máme tu dva úhly pohledu. Prvním z nich je ten Adamův, ve kterém vypráví o svém životě, vztazích, trablích v práci a podobných každodennostech. Ten druhý je z pohledu Fauna, který slouží jakési Královně. Jde snad o Duchy? Možná. Nejsem si úplně jistá. Právě tahle dějová linka mnoha čtenářům vadila a bylo jim divné, proč tam vůbec byla. Mně osobně se líbila ještě o něco více než ta Adamova - její přítomnost mi svým způsobem dávala smysl a moc jsem si ji užila. Autorův styl je neuvěřitelně čtivý, vtáhne do děje a nepustí. Knihu jsem měla přečtenou za dvě hodiny.

Bylo mnohem snazší být milován než sám muset vymýšlet a realizovat všechny ty projevy lásky.

Co se týče postav, nejvíce se autor věnuje právě Adamovi, který je i hlavním vypravěčem. Jde o homosexuála, který má ale striktně věřící rodiče, kteří si pro něj představují něco víc a vztah se stejným pohlavím moc neschvalují. Dále má bratra Mártyho, který ale také není žádný svatoušek. V neposlední řadě potkáváme Adamovi kamarády, ze kterých jsem si nejvíce oblíbila Angelu. O Adamově životě se toho dozvíte spoustu a budete tak mít šanci mu lépe porozumět. Jeho trable s láskou a sexuální napadení v práci byly napsány skvěle. Co se týče částí s Faunem a Královnou, nejsem si úplně jistá, jak je pospat, ale... příběh skvěle ozvláštnily.

Dostávám se k mým dojmům. Od Nejdelšího dne Adama T. jsem měla díky autorově jménu jistá očekávání, která se naštěstí splnila. Knihu jsem přečetla na jeden zátah a části, které nikdo moc nemusí, jsem si užila na plno. Moc dobře ale chápu, proč se to lidem nelíbí. Kniha není nijak dlouhá, tudíž ji máte na jedno odpoledne. Odehrává se také v časovém horizontu jednoho dne, což děj posunuje rychle dopředu a vy máte pocit, že letíte. Není to nejlepší kniha, kterou Ness napsal, není ale ani nejhorší. Velmi povedené.

Nejdelší den Adama T. bych doporučila všem, kteří hledají zajímavou a netradiční jednohubku.

Děkuji BookLabu (Slovart) za poskytnutí recenzního výtisku.