pátek 9. srpna 2019

Recenze - Sadie

SadieOficiální anotace

Sadie to v životě neměla lehké. Otce nikdy nepoznala, matka už před lety zmizela neznámo kam. Nechala Sadie na starosti domácnost i mladší sestřičku Mattie, která byla od narození středem Sadiina světa. Jenže pak Mattie někdo brutálně zavraždí. Když po několika měsících policejní vyšetřování skončí ve slepé uličce, Sadie se rozhodne vzít spravedlnost do vlastních rukou a vydá se najít vraha. Ona totiž moc dobře ví, s kým si musí vyrovnat účty.

Holky se ztrácejí v jednom kuse. To je první věc, která vytane na mysli moderátorovi Westu McCrayovi, když jednoho dne zvedne telefon a z něj se ozve hlas May Beth Fosterové, která ho prosí o pomoc při pátrání po pohřešované devatenáctileté Sadie. Takový příběh už všichni slyšeli mnohokrát. Určitě jen utekla z domova. Přesto se West nakonec rozhodne prosbu vyslyšet. Svoje pátrání dokumentuje v podcastu, a jak postupně odhaluje spletité okolnosti Sadiina zmizení, čím dál zoufaleji ji touží najít – dřív než bude příliš pozdě.

O Courtney Summersové jsem slýchala už pár let dozadu, a to především díky jejím depresivním knihám (All the Rage a spol.). Nikdy jsem se k nim ale nedostala, takže jsem uvítala možnost zrecenzovat Sadie, autorčinu první knihu přeloženou do češtiny. Dalším plusem bylo i to, že Sadie přeložila Anežka, s kterou se znám osobně, takže jsem ji chtěla samozřejmě podpořit.

سادیSadieSadie - Stirbt sie, wird niemand die Wahrheit erfahren

Jsem neskutečně ráda, že se nakladatelství CooBoo rozhodlo pro originální obálku, jelikož je ze všech zmíněných nejhezčí a krásně vystihuje celý příběh. Ostatní nejsou špatné, ale z té vlevo mě fakt mrazí... V knihovně bych to nechtěla.

Sadiin život by se dal popsat jako jedna velká tragédie. Otce nepoznala a matka ji opustila a nechala ji napospas vedení domácnosti a starosti o její mladší sestru Mattie. Starost o mladší sestru byla středobodem Sadiina života... až do doby, kdy ji někdo brutálně zavraždil. Sadie se zhroutí celý svět a jejím cílem se stává vystopovat sestřina vraha, aby se pomstila. Moderátor West McCray hledá příběhy pro svůj nový pořad Holky, ve kterém chce sdílet příběhy o ztracených dívkách. Náhodně se dostává k příběhu Mattie a její sestry Sadie, která se už několik měsíců pohřešuje. Kde je Sadie? Dočkala se své pomsty?

Sadie je samostatně stojící young adult román z pera Courtney Summersové, která v zahraničí prorazila především depresivními romány pro mladé s těžkými tématy. o kterých by se mělo mluvit (např. All The Rage či Cracked Up to Be). Stejně na tom je i Sadie, ve které se autorka zabývá celou řadou závažných témat jako je násilí v rodině, absence rodičů při výchově dětí, drogy, znásilnění, vražda či vyrovnání se se smrtí někoho blízkého. Za překladem stojí Anežka Dudková. Kniha je rozdělena do dvou částí - v té první je hlavní vypravěčkou samotná Sadie, druhá část knihy  je řešena formou podcastu, který běží několik měsíců po Sadiině části. Obě části se pravidelně střídají a postupně odhalují tragický příběh mladé dívky. Sadie rozhodně není jednoduché čtivo - autorka dokázala vytvořit čtivý a velmi smutný příběh, nad kterým je třeba se zamyslet, jelikož by se v realitě klidně mohl stát.

Další mrtvou holku už bych nezvládla...

Co se týče postav, největší prostor dostává samozřejmě Sadie. Autorka dokázala vytvořit komplexní postavu, s kterou se čtenáři mohou dobře ztotožnit. I když není Sadie nejpříjemnější a občas jsem měla chuť jí něčím praštit, na druhou stranu ji velmi obdivuji. Sadie se nebála, byla badass a rozhodně se chovala na víc, než jí skutečně bylo. Další důležitou postavou je její mladší sestra Mattie, která je již sice po smrti, skrze Sadiino vyprávění se toho o ní ale dovídáme poměrně dost. I přes Mattiin nízký věk jsem si ji až tolik neoblíbila, což je dost škoda. Autorka věnuje pozornost i celé řadě vedlejších postav, s kterými Sadie přichází do kontaktu a pro příběh jsou velmi důležité. Mým osobním favoritem byl Javi, který sice moc prostoru neměl, přesto mi přirostl k srdci.

Výsledek obrázku pro sadie courtney summers quoteA dostávám se k mým vlastním dojmům. Od Sadie jsem měla jistá očekávání, která se až na jednu výjimku ve výsledku splnila. Dostala jsem temný a poměrně dost depresivní příběh o mladé dívce, která nikdy nepoznala lásku a ještě k tomu přišla o to jediné, co kdy milovala. Líbila se mi forma, kterou autorka příběh vyprávěla. Části s podcastem mi nevadily, spíše naopak.  Dále musím ocenit charakter hlavní hrdinky, s nímž jsem se v žádné knize zatím nesetkala. Jsem toho názoru, že se autorka s danými tématy poprala velmi dobře a rozhodně by bylo fajn, kdyby se kniha dostala k co největšímu počtu čtenářů, jelikož jde teoreticky o příběh, který by se mohl stát i v reálu. Jediným mínusem byl pro mě samotný konec, který byl na můj vkus až moc otevřený. To je ale pouze můj subjektivní názor. Rozhodně po knize mrkněte!

Sadie bych doporučila všem mladým čtenářům a čtenářkám, kteří hledají realistický příběh o mladé dívce, která to neměla v životě lehké a musí se vyrovnat se ztrátou někoho blízkého.