pondělí 4. května 2020

Recenze - Čtyři mrtvé královny

Čtyři mrtvé královnyOficiální anotace

Čtyři mrtvé královny. Tři dny na dopadení vraha. Dvě milostné aféry. Jeden šokující zvrat.

Šestnáctiletá Keralie vypadá jako neviňátko, ve skutečnosti je ale jednou z nejschopnějších zlodějek a lhářek v Quadaře. Varin je jejím dokonalým protikladem – poctivým a bezúhonným občanem, pro něhož má pravda cenu zlata. Kdyby Keralie tušila, že krádeží na objednávku zaplete sebe i jeho do spiknutí, které skončí smrtí královen všech čtyř regionů Quadary, tu práci by nepřijala.

Teď už je ale pozdě. Pokud chtějí ulehčit svému svědomí, musí přijít na to, kdo za rafinovanými vraždami stojí. Zemí se šíří panika a vrah je pořád jeden krok před nimi. A jde i po nich...

V době vydání byly Královny v zahraničí poměrně dost populární. Už tehdy jsem si říkala, jestli si knihu nepořídit, nakonec jsem ale odolala. A udělala jsem dobře, protože o několik měsíců později ohlásili vydání u nás. Co mě nalákalo? Popravdě hlavně to, že jde o standalone a obálka.

Four Dead QueensFour Dead QueensFour Dead Queens

Jsem neskutečně ráda za originální obálku, protože právě ta mne na knihu nalákala. I když u mě zaručeně vede ta prostřední s mečem a zlatem. To je prostě pastva pro oči.

The queens of Quadara
Keralie už od mala toužila jít svou vlastní cestou, a proto se stala zlodějkou. Jednou z nejlepších v celé Quadaře, pokud by měla být upřímná. Varin byl vždy příkladným občanem poslouchajícím rozkazy. Jednoho dne se však jejich cesty zkříží a Keralie netuší, že jedním oloupením zapletla sebe i jeho do tajného spiknutí, které má skončit vraždou všech čtyř královen Quadary. Oba dva tak mají dvě možnosti - utéct nebo se pokusit zjistit, kdo usiluje královnám o život a dát jim vědět dřív, než bude příliš pozdě (pokud už není).

Čtyři mrtvé královny jsou standalone románem z pera Astrid Scholteové, jedná se zároveň o její prvotinu. Kniha je označována za fantasy detektivku, což se až tak často v tomhle žánru nevidí. A právě v tom je jedna z jejích největších předností. Příběh plyne ve dvou časových rovinách, přičemž čtenáři nevědí v jakých, což dodává detektivní části příběhu na mnohem větší tajemnosti. Jednou z vypravěček je Keralie, v té druhé sledujeme osudy Královen a jejich blížící se konec. Nejsem žádná velká čtenářka detektivek, ale v případě tohohle se mi moc líbilo jejího propojení s fantasy světem. Zvrat na konci jsem neuhodla. Osobně bych nikdy nepoznala, že jde o autorčin debut. Její styl psaní je velmi návykový a kniha se velmi dobře čte. Musím ještě zmínit fiktivní svět, který se autorce povedlo vytvořit. Vůbec by mi nevadilo, kdyby šlo o klasickou fantasy - všechny čtyři sektory mě zajímaly pomalu víc jak vraždy.

Všechny královny Quadary byly zavražděny.

4DQ cards Keralie HR OL FINAL.jpg
Co se týče budování charakteru postav, autorka mu věnovala poměrně velkou pozornost. Největší prostor samozřejmě dostává šestnáctiletá zlodějka Keralie, o které se dozvídáme postupem času čím dál víc a můžeme tak vidět i její pohnutky pro to, co dělá. Co se týče Varina, osobně jsem si ho neoblíbila, jelikož neudělal nic, kvůli čemu bych si ho mohla zapamatovat. Nejvíc jsem ocenila kapitoly věnované samotným Královnám a je vážně škoda, že některé z nich neměly více prostoru, protože jejich charaktery byly daleko zajímavější než Keralie. Milovníci romantiky si také přijdou na své - nějaká ta láska tu je, alespoň tedy v pozadí.

Dostávám se k vlastním dojmům. Byla jsem hodně zvědavá na to, jestli může detektivka fungovat ve fantasy světě, protože se to moc často v YA knihách nevidí. A zvlášť ve standalone. Ale byla jsem velmi příjemně překvapená. Kniha mi velmi sedla a měla jsem ji přečtenou za dva dny, což je v tomhle období co říct. Nejvíc se mi asi líbil samotný svět a charaktery Královen, které se autorce povedly. Vůbec by mi nevadilo, kdyby z toho samého světa napsala o něčem dalším. Co se týče detektivní zápletky, nijak okaté mi to nepřišlo a při odhalení jsem byla překvapená. Nemám ale tolik detektivek načteno, takže je možné, že je to jen tím. Musíte zkusit sami.

Čtyři mrtvé královny bych doporučila všem, kteří chtějí zkusit něco netradičního v rámci YA a hledají zajímavý fantasy svět, badass hlavní hrdinku a spoustu pletich.