čtvrtek 11. června 2020

Recenze - Supernova

Supernova (Renegáti, #3)Oficiální anotace

V lásce a anarchii je vše dovoleno. Epický závěr renegátské trilogie.

Nova a Adrian se ze všech sil snaží zabránit odhalení svých skrytých identit. Zatímco zuří bitva mezi jejich alter egy a odlišnými světy, v nichž se pohybují, nad Gatlon City se vznáší daleko nebezpečnější hrozba. Na světlo vyplouvají tajemství, lži i zrady… a dělení na padouchy a hrdiny už dávno není tak snadné. Nova s Adrianem musí sjednotit zdánlivě nesmiřitelné strany konfliktu – pokud se jim to nepovede, mohou přijít o všechno. I o sebe navzájem.
.
Akce a intriky stíhají jedna druhou a nenechají vás vydechnout až do překvapivého konce!

U Marissy Meyer jdu vždy na jistotu, vím totiž, že dostanu kvalitu, a to nehledě na to, co napíše. Na Supernovu jsem čekala poměrně dlouho a byla jsem neskutečně zvědavá, jak se rozhodne autorka sérii zakončit. Měsíční kroniky jsem totiž ještě pořád nedočetla, tudíž úplně nevím, jak Marissa zakončuje série. V případě Supernovy byly ale sázky hodně vysoko.

K obálce se myslím nemusím nijak zvlášť vyjadřovat. Na první pohled rozhodně zaujme a osobně si myslím, že obálky celé série patří u autorčiných knih k těm nejhezčím, alespoň u těch přeložených do češtiny.

Image
Nova and Gatlon City by Anh-Lin Lagacé
Nova i Adrian jsou na tenkém ledě. Oba se za každou cenu snaží ukrýt před sebou samými i před ostatními své tajné identity. Přitom jsou jen krůček od naprosté katastrofy. Do Gatlon City se pomalu vkrádá anarchie, a nepřichází jen od samotných Anarchistů. Hranice mezi dobrem a zlem se pomalu stírají a je jen otázkou času, kdy se celý systém zhroutí. Padouch či hrdina? Už na tom nezáleží. Dvě strany konfliktu, každá chce to samé. Proč to tedy nefunguje? Nova i Adrian budou muset spojit síly a pokusit se město zachránit dřív, než z něj zbudou pouze trosky.

Supernova je třetím a závěrečným dílem trilogie Renegáti z pera Marissy Meyerové, které u nás v nakladatelství Egmont již vyšla čtyřdílná série Měsíční kroniky a jednodílný román Bez srdce. Děj příběhu je zasazen do fiktivního světa nepodobného tomu našemu, ve kterém nejsou nadpřirozené schopnosti nic nenormálního. Společnost je dokonce oslavuje v podobě Renegátů - superhrdinů, kteří by měli hlídat společnost. Autorce se podařilo v předchozích dílech vybudovat půdu pro epické finále, které doopravdy přijde. Meyerová proslula především díky svým skvělým nápadům, dobrému budování světa a především vypravěčskému umu. Ten využila i v této knize, kterou budete mít přečtenou za jedno odpoledne. Autorka totiž dokáže napětí gradovat v těch správných momentech, a tak až do poslední strany nevíte, co vás vlastně čeká. Supernova má hned dva vypravěče - Novu i Adriana, stejně jako v předchozích dílech. Ústřední myšlenkou celé série je to, že ne vše, co na první pohled vypadá jako zlo, musí být nutně špatné. Pohled na padouchy je zde moc pěkně zpracován a zakomponován do celkového příběhu.

Anarchisté a Výjimeční jako ona budou nenáviděni, považováni za padouchy a utlačováni už navždycky. Byla skoro připravená se vzdát. Skoro.

Nova Artino by sketchcalamity (With images) | Marissa meyer books ...
Nova Artino by sketchcalamity
Postavy jsou jedním z komponentů, na kterých celý příběh stojí. Marissa přišla s paletou různorodých a originálních charakterů, které se liší jak svými schopnostmi, tak i povahou, za což jsem byla osobně moc vděčná. Hlavní hrdiny máme hned dva, a to Anarchistku Novu a Renegáta Adriana. Od prvního dílu oba prošli neskutečným vývojem. A právě to je jedna z věcí, která dělá tuhle sérii tak dobrou. Osobně mám asi radši Novu, jelikož celý koncept Renegátů moc nemusím a Anarchisté mi přijdou daleko zajímavější. Nova je správně badass, na druhou stranu má ale taky nějaké ty morální rozpory. Adrian není úplně špatný, ale mezi mé oblíbence úplně nepatřil. Autorka se ve velké míře zaměřila i na vedlejší postavy. A že jich teda je! Celkově mi všechny přišly velmi realisticky napsané. To samé se dá říct i o romantické lince, kterou nekazí žádný milostný trojúhelník. Vztah Adriana i Novy je velmi uvěřitelný a realistický a velmi pěkně příběh dokresluje.

Nakonec mé vlastní dojmy. Nikoho asi nepřekvapí, že jsem od Supernovy měla poměrně vysoká očekávání, která se naštěstí splnila. Autorka předvedla, že i young adult knihy mohou mít poměrně detailně popsaný svět, dobré a rozmanité charaktery, uvěřitelnou love story a zápletku, která dává smysl. A samozřejmě nějaké to vyšší poselství. Takže bravo. Supernova nezklamala. Akce a napětí už od samého začátku, srdcervoucí scény, při kterých se mi chtělo fakt brečet, a nakonec i nezapomenutelné dialogy. Zpracovat superhrdinské téma, které je v dnešní době díky Marvel filmům dost populární, není vůbec snadné, Marissa se toho ale zhostila se ctí. Prozatím mohu jen říci, že jsou Renegáti o dost lepší než Měsíční kroniky. Tohle rozhodně číst chcete.

Supernovu bych doporučila všem milovníkům superhrdinů, kteří hledají knihu se zajímavým světem a morálními konflikty, uvěřitelnou romantikou a rozmanitými charaktery.