čtvrtek 21. července 2022

Recenze - Kočka a město

Propletené příběhy o kočkách, Tokiu, osamělosti a vykoupení.

Tatéra oddaného tradiční technice pohltí ohromující zakázka; bezdomovec se usadí v opuštěném kapslovém hotelu; přepracovaný taxikář nepřestává oplakávat svou zesnulou manželku; uzavřený samotář se bojí opustit byt; přeborník ve videohrách hledá lásku — a všechny tyto lidi spojuje tajemná kočka, která mění podobu a tančí ulicemi Tokia. Při svých toulkách se dotýká životů jeho obyvatel a nečekanými a někdy i magickými způsoby je propojuje.

Kdo by neměl rád kočky? A ve spojení s Tokiem, kam bych se jednou chtěla podívat? Perfection. Mám navíc ráda příběhy v příběhu, které spolu na první pohled nesouvisejí, ve skutečnosti je ale něco spojuje. Takže jsem se na Kočku ve městě vážně těšila!

The Cats of Yanaka
Tokio - město světel, nových výzev a pouličních koček. Tatér čekající na zakázku svého života; bezdomovec, jehož dny slávy dávno pominuly; taxikář oplakávající manželku; introvert, který se bojí opustit vlastní byt; fotograf a jeho přítelkyně - a tajemná kočka, která je vše spojuje. Nemají spolu na první pohled nic společného, ve skutečnosti jsou si ale blíž než si kterýkoliv z nich myslí. Vydejte se v kočičích stopách do ulic Tokia... rozhodně nebudete zklamáni.

Kočka a město je debutový román britského spisovatele a učitele Nicka Bradleyho. Japonskem byl ovlivněn po celý svůj život - v Japonsku deset let žil, umí plynně japonsky a na univerzitě dokončuje doktorské studium zaměřené na zobrazení koček v japonské literatuře, což bezpochyby inspirovalo i jeho prvotinu. Ve svém debutu využil autor komplexní formy vyprávění pomocí několika vypravěčů, kteří se sebou nemají na první pohled nic společného, ve skutečnosti je ale něco spojuje. Dějištěm je fascinující japonské Tokio, které čtenáři poznají hned z několika stránek. Příběh je velmi poutavý a autorův styl psaní vás rychle vtáhne do děje. Tu a tam zahlédnete kapku magického realismu, jehož interpretace je čistě na vás.

Svaly na Naominých zádech se napjaly a ožily. A město také.

Je to hlavně příběh o lidech. O lidech a kočce. Každá jednotlivá postava působí velmi realisticky a lidsky - se všemi chybami, kterých se můžou lidské bytosti dopustit. Čeká vás spousta dramatu, nelehkých životních situací, dokonce i smrti... prostě vše, co může život přinést. V mnoha odkazech na vás také dýchne závan Japonska a jeho kultury. A nakonec je tu kočka. Magická a některými nenáviděná kočka. Co ji spojuje s Tokiem?

Nakonec mé vlastní dojmy. Byla jsem popravdě velmi mile překvapená. Romány pro dospělé čtu stále spíše výjimečně, tudíž od nich ani mnoho nečekám. Něco o Japonsku či kočičkách si ale ráda přečtu vždycky. Líbilo se mi, jak komplexní příběh dokázal autor vytvořit, a jak hořkosladký byl konec. Líbilo se mi i zapojení magického realismu, které sice mnohým nesedne, za mě se ale k příběhu velmi hodilo. Dokonce jsem ukápla i nějakou tu slzu. Kočka a město je velice solidní román, který si rozhodně pozornost zaslouží a doufám, že se dostane k co nejvíce čtenářům.

Kočku a město bych doporučila všem milovníkům japonské kultury, koček a příbězích o lidech, kteří to neměli v životě zrovna jednoduché.

Děkuji internetovému knihkupectví Knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku.