středa 3. dubna 2024

Recenze - Slunce a hvězda: Dobrodružství Nika a Willa

Nico di Angelo jako Hádův syn zažil víc hrůz než kdokoli jiný. Ale i jeho dny prosvětlil paprsek slunce v podobě milovaného Willa Solace, Apollónova syna. Spolu dokážou překonat jakoukoli překážku. Poslední dobou ale Nika volá hlas z Tartaru. Zdá se, že patří napravenému Titánovi, kterého Percy s Annabeth museli opustit během úniku z Hádovy říše. Nico se mu hodlá vydat na pomoc a Will trvá na tom, že ho doprovodí. Přežije ale bytost světla v nejtemnější části podsvětí? A čeho se tam Nico bude muset vzdát?

Nica di Angela jsem milovala od první chvíle, kdy se v Percym objevil. Proto se není čemu divit, že jsem se neskutečně těšila i na jeho vlastní knihu. Trochu jsem se sice bála, že nebude dosahovat kvalit původních sérií, neměla jsem se ale čeho bát. A proč?

Nico by Elentori
Nico di Angelo si prošel peklem, a to doslova. Po mnoha strastech a osobních ztrátách to vypadá, že si Hádův syn konečně odpočine a užije si dny prosvětlené sluncem se svým přítelem Willem Solacem, Apollónovým synem. Nic ale nemá dlouhého trvání. Nico totiž poslední dobou slýchá ve svých snech volání o pomoc, které nejspíš patří Titánovi, se kterým se Percy a Annabeth setkali v Tartaru a opustili ho. Nica tak čeká nebezpečná výprava do hlubin říše vlastního otce, kam doufal, že se nikdy už nevrátí. Doprovázet se ho rozhodne i milující Will. Co na chlapce číhá v nejhlubších stínech Říše mrtvých? A čeho se oba budou muset vzdát?

Slunce a hvězda je další z příběhů odehrávající se ve světě Percyho Jacksona z pera Ricka Riordana a Marka Oshira. Je více než vhodné před čtením znát události Riordanových předchozích děl, zejména série s římskými bohy a Apollónem. Ač se kniha dá číst i bez nich, dostanete obrovské spoilery, kterým se fakt chcete vyhnout. Mluvím z vlastní zkušenosti. Příběh má podobnou strukturu jako předchozí riordanovky - výprava, během které hrdinové čelí řadě překážek, úkolů a v neposlední řadě i známých postav z řecké mytologie. Mimoto se ale ve velké míře zaměřuje i na vztah obou hlavních hrdinů a na minulost, které se společně musí postavit.

"Nico di Angelo, co kdybys mi vypověděl příběh?"

Will a Nico by odairwho
I z toho důvodu jsou postavy jedním z nejdůležitějším pilířů, na kterém celý příběh stojí. Ač Nika di Angela známe už nějakou tu dobu, právě v jeho vlastní knize se o něm dovíme detaily, o kterých jsme dosavad neměli ani tušení. K tomu patří i jeho minulost a vnitřní pocity, včetně jeho vztahu s Willem. Právě ten Nika skvěle doplňuje a odhaluje tak jeho slabosti, ale také přednosti. Ač mám Percabeth v původní sérii moc ráda, dynamika Willa a Nika je ještě o něco lepší. Nevím, asi je to tím, že jsem Hádova syna milovala už od samého začátku, kdy jsem ho poznala.

Nakonec mé vlastní dojmy. Jak jsem již zmiňovala na začátku, není úplně šťastná volba knihu číst bez znalosti původních sérií. Sama jsem totiž četla jen prvních pět knih a kousek římských bohů, takže jsem si Sluncem a hvězdou vyspoilerovala hodně důležité informace týkající se smrtí některých postav. I přesto jsem se ale nenechala odradit a dobře jsem udělala! Slunce a hvězda jsou typickou riordanovkou - dostanete neskutečně čtivý příběh s celou řadou loru z řecké mytologie, akce a napětím a nečekanými zvraty. Nemohu jinak než doporučit!