středa 30. května 2018

Recenze - Led nebo oheň

Led nebo oheň (Sníh nebo popel, #2)Oficiální anotace

Zimní království bylo osvobozeno, ale krušné chvilky ještě nekončí. Aby Meira ochránila svůj lid, dovolí Cordellu kopat v zimních dolech. Tam ale najdou něco mocného a nebezpečného – magickou propast. Theron chce využít tento nález k poražení zla, ale Meira se bojí, co s sebou taková síla může přinést. Když se na zemi posledně objevilo tolik magie, povstal velký Rozklad. Proto nechce nechat nic náhodě a klidně se postaví i Theronovi. Ale nevystaví i tak své lidi nebezpečí?

Boje o moc sílí. Theron touží po magii, Mather bojuje za svobodu a Meira se začíná ptát sama sebe, jestli bojuje jen za Zimu, nebo za celý svět.

Sníh nebo popel sice nebyl nic úžasného, celý svět má ale skvělý potenciál, tudíž jsem se rozhodla dát sérii šanci a pokračovat. I když jsem před čtením slyšela nějaké názory, které byly hodně negativní, pořád jsem doufala, že mně osobně se to třeba bude líbit.

Obálky jsou na celé sérii bezpochyby to nejhezčí. Okamžitě upoutají vaše oko a na poličce vedle sebe vypadají moc pěkně. Led nebo oheň toho není výjimkou. Jsem neskutečně ráda, že se CooBoo rozhodlo zachovat origoš obálky.

Výsledek obrázku pro ice like fire sara raaschOsvobození království Zimy na první pohled vypadalo jako velké vítězství. Královna Meira ale ví své. Jako úplatek musela Cordellu poskytnout přístup do zimních dolů. Cíl je jasný - najít bájnou magickou propast, která nabízí nekonečný přístup k magii. Kromě politických pletich se musí nová královna srovnat i se zimní magii, která jí proudí žilami a která se nenechá jen tak zkrotit. Její srdce je navíc stále rozpolcené mezi dva mladíky, kteří jsou naprostými opaky. Princ Theron touží po míru a sjednocení všech království. Mather zase po svobodě svého lidu. Dokáže Meira zachránit své království z náručí nového nebezpečí, než bude příliš pozdě?

Led nebo oheň je druhým dílem trilogie z pera Saary Raaschové. Autorka zasadila děj své série do fiktivního fantasy světa, který je rozdělen na dva druhy království - roční období, ve kterých se období vůbec nemění, a pak střídavá království, která svým klimatem připomínají náš reálný svět. I když se příběh zaměřuje především na království Zimy, ze kterého je naše hlavní hrdinka, Led nebo oheň nabízí i ochutnávku některých dalších království, jmenovitě třeba Léto, Yakim či Ventralli. Po akčnějším prvním díle je třeba připravit se na trochu pomalejší tempo, které nemusí úplně každému sednout. Kniha je spíše výpravnějšího a popisnějšího charakteru - hrdinové putují z království do království za cílem najít artefakty. Nejsem si jistá, zda to byl autorčin záměr, ale osobně tipuji, že si autorka připravuje půdu pro události závěrečného dílu. I tak je ale autorčin styl psaní poutavý. Příběh je střídavě vyprávěn ze dvou pohledů - Meiřina a Matherova.

"Cordell je náš jediný spojenec, má královno. Není rozumné Noama popudit." Je to nerozvážné a zbrklé, tohle jsem přesně ta stará já, ta, která se vykradla, aby našla svůj čakram. Ta, která vztekle křičí, kdykoli musí použít svoji magii nebo když Noam ještě silněji sevře Zimu. Ta, která chce být užitečná. "A právě proto chci získat další spojence."

Co se týče postav, autorka v Ledu nebo ohni představuje celou řadu nových postav, které ozvláštňují děj a jsem si jistá, že některé budou hrát klíčovou roli v závěrečném díle. Osobně sice nejsem velkým fanouškem hlavních hrdinů, jelikož mi přijdou lehce nemastní a neslaní a ničím nevýrazní, ale to je jen můj osobní dojem. Měla jsem občas chuť Meiru pořádně proplesknout, i když rozumím, že byla v těžké situaci. I tak ale moc nechápu, proč všichni tolik řeší, že nemůže být královnou bojovnicí. Really? Proč ne obojí? V prvním díle jsem si nejvíce oblíbila prince Therona. Bohužel jsem na něj musela změnit názor, protože se v druhém díle choval jako idiot. Narozdíl od prince Mavena z Rudé královny jsem mu neodpustila. Mathera ani Sira jsem neměla ráda už v jedničce, tudíž mi jejich dějová linka byla úplně ukradená. Zaujala mě ale postava princezny Ceridwen z Léta, která má dokonce i vlastní novelku, a která je jako jedna z mála inteligentní. Navíc jsem slyšela, že v závěrečném díle má být i její PoV, takže hurá!

Inktober Day 19 by HoneyJadeCrab
Meira by HoneyJadeCrab
A nakonec tu máme mé dojmy. Hahaha. Chtěla bych říct, že mě Led nebo oheň hodně bavil, bohužel ale ne. Do knihy jsem šla s tím, že by mohla být špatná, a tak jsem ani nebyla příliš zklamaná. Rozhodně to není zlá kniha a jsem si jistá, že si najde své fanoušky, ke mně ale přišla v špatnou chvíli. Nemám ráda nudné knihy, ve kterých se nic neděje, a i když mi obyčejně výpravy nevadí, ta Meiřina mě prostě nevadila. Navíc nemám ráda Mathera, takže mě ani půlka kapitol z jeho pohledu nezajímala. Na druhou stranu pořád věřím, že je Led nebo oheň pouze výplňkový díl a závěr bude paráda. Celá série má úžasný potenciál, takže doufám, že ho autorka nějak využije. Sara Raaschová je navíc jednou z autorek, které dorazí na letošní Humbook, takže její knihy určitě zkuste a nechte si je třeba i podepsat.

Led nebo oheň bych doporučila všem, kterým se líbil Sníh nebo popel, a které zajímá, jak to vypadá v ostatních královstvích. I když je to spíše spojovací díl, pro závěr série je nutný. A co vy víte, třeba vás bude bavit!

Celkové hodnocení: 2.5 z 5 hvězdiček

Děkuji nakladatelství CooBoo za poskytnutní recenzního výtisku.