pátek 8. března 2019

Recenze - Pán stínů

Pán stínů (Temné lsti, #2)Oficiální anotace

Životy lovců stínů svazuje povinnost. Parabátai bojují bok po boku a stejně tak i umírají, ale nikdy se do sebe nesmějí zamilovat. Emma Carstairsová ví, že láska, kterou cítí ke svému parabátai Juliánu Blackthornovi, není jen zákonem zapovězená, ale mohla by je také oba zničit. Ví, že by se od Juliána měla držet dál, jenže jak by mohla, když rodina Blackthornových čelí nepřátelům hned na několika frontách? Jejich jedinou nadějí je Černý spis mrtvých, mocná kniha, kterou se všichni snaží získat. Není to snadný úkol.

Pokračování strhující trilogie Temné lsti, ve jejímž prvním díle Paní půlnoci Cassandra Clare poprvé představila čtenářům nebezpečný a vzrušující svět odvážných lovců stínů.

Svět Lovců stínů jsem si zamilovala už před sedmi lety, kdy se mi do rukou poprvé dostaly Nástroje smrti. Od té doby už uplynula spousta času a i když jsem původní sérii nečetla, Paní půlnoci mne příjemně překvapila a donutila čekat na další díly. I když Clary a Jace zbožňuju, Emma a Julián jsou taky boží. A viděli jste to grafické zpracování? Dokonalost.

Signore delle OmbreLord of Shadows (The Dark Artifices, #2)

Jsem neskutečně vděčná za to, že máme originální obálku, jelikož ten bledý kolega vlevo je poměrně zneklidňující a vypadá spíš jako upír z románu Darrena Shana. Nesmím zapomenout na Waterstones Exclusive Edici, kterou můžete vidět vpravo. Také moc krásná (a drahá).

Výsledek obrázku pro lord of shadows cassandra clareEmma Carstairsová je jednou z nejlepších mladých nefilim, které Lovci stínů momentálně mají k dispozici. I když ji stále pohání touha po odplatě za smrt rodičů, je tu daleko větší problém, který mladá lovkyně řeší. Láska k jejímu parabátai Juliánovi je nejenom zapovězená, ale nese s sebou i další problémy. Emma by se od Juliána měla držet co nejdál, i když to v realitě moc nejde. Blackthornovi čelí útokům Kohorty, kteří chtějí jediné - svrhnout Blackthornovi a získat moc nad Institutem v Los Angeles. Emma a Julián se se svými přáteli musí vypravit do říše sličného lidu, aby získali Černý spis mrtvých, který by Emmě a Juliánovi mohl pomoci. Zároveň se objevuje i nová hrozba v podobě Pána stínů, krále Prokletého dvora. Podsvěťané se obracejí proti Spolku a hrozí povstání. Dokáží se mladí Lovci stínů vypořádat se zoufalou situací a zabránit před blížící se válkou?

Pán stínů je druhým dílem plánované trilogie Temné lsti z pera Cassandry Clareové. Stejně jako její předchozí série, i tato je zasazena do světa Lovců stínů, který autorka představila v Nástrojích smrti a Pekelných strojích. Temné lsti se odehrávají několik let po skončení Nástrojů smrti, doporučuji tedy se sérií začít až po jejich dočtení, i když to není podmínka (sama jsem četla pouze první dva díly Nástrojů a celé Pekelné stroje). Pán stínů navazuje tam, kde skončila Paní půlnoci. K problémům točícím se kolem Emmy a Juliána se přidává i hrozící válka a převrat, který je třeba odvrátit. Většina knih Cassie Clareové je psána podle podobného mustru, tudíž už dopředu víte, co by se mohlo tak nějak stát. A i když je na tom Pán stínů stejně jako jeho sourozenci, přináší s sebou spoustu zvratů, které prostě neuhodnete. Na rozdíl od prvního dílu je daleko temnější a hlavní hrdinové musí čelit více hrozbám. Clareová píše velmi čtivě, dokáže vtáhnout do děje a už nepustit a akční scény zvládá s přehledem. Pán stínů kromě obvyklého prostředí Institutu nabízí i výlet do říše víl, který byl jedním z nejlepších bodů celé knihy a příjemně mne překvapil.

"Herondaleové byli svým pohledným zevnějškem vždycky proslulí," promluvila Bridget, "ale podle mě mají Lightwoodové mnohem větší sexuální charisma."

Emma by Cassandra Jean
Kromě rozmanitého světa sází autorka také na rozmanitost a množství postav, které dle mého názoru zvládá na výbornou. Je sice pravda, že některé archetypy se vyskytují ve všech jejích sériích, na druhou stranu ale víte, co můžete od autorky čekat, což je na jednu stranu fajn. Na mém žebříčku hrdinek ze světa Lovců stínů sice pořád vede Tessa, Emma ji ale pomalu dohání. Neskutečně se mi líbí fakt, že je Emma poměrně badass a snaží se tak i působit a emoce moc neřešit. Na druhou stranu jsou v knize ale i scény, kdy Emma ukazuje svou zranitelnou stránku a je vidět, jak moc ji její city k Juliánovi ubíjejí. Co se týče Juliána, nejsem jeho velkým fanouškem a nikdy nebudu, na druhou stranu to ale není nikdo, koho bych nejradši nakopala. Daleko více jsem si zamilovala vedlejší postavy, a to především Kierana, Marka, Gwyna a také Dianu.

Dostáváme se k mým dojmům. I když je Pán stínů poměrně tlustý, zvládla jsem ho slupnout za dva dny, což o mnohém vypovídá. Nejprve bych chtěla zmínit nádherné grafické zpracování Slovartu s posprejovanými okraji, které vypadají v knihovně fantasticky. Příběhy Cassandry Clare mám ráda, jelikož přesně vím, co od nich čekat. Zároveň mne v nich ale vždy něco překvapí, což je přidaný bonus. Pán stínů je o poznání temnější než jednička, což jsem ocenila a některé zvraty jsem neměla ani šanci uhodnout. Nejsem až takovým fanouškem Emmy a Juliána, na druhou stranu jsem se zamilovala do některých vedlejších postav a žiju pro scény, ve kterých se objeví. Dalším plusem je i to, že autorka do příběhu občas vnáší humor, který příběh místy zlehčuje. Také se hodně zaměřuje na vztahy mezi členy rodiny, což v YA knihách až tak často nevídám.

Pána stínů bych doporučila všem, kteří mají rádi svět Lovců stínů a hledají něco napínavého a akčního s kapkou té romantiky a vílami.

Děkuji BookLabu (Slovart) za poskytnutí recenzního výtisku.