středa 7. srpna 2019

Recenze - I Stop Somewhere

I Stop SomewhereOficiální anotace

Ellie Frias disappeared long before she vanished.

Tormented throughout middle school, Ellie begins her freshman year with a new look: she doesn't need to be popular; she just needs to blend in with the wallpaper.

But when the unthinkable happens, Ellie finds herself trapped after a brutal assault. She wasn't the first victim, and now she watches it happen again and again. She tries to hold on to her happier memories in order to get past the cold days, waiting for someone to find her.

The problem is, no one searches for a girl they never noticed in the first place.

Proč jsem si knihu vybrala?

Na knihu jsem náhodou narazila v jednom videu ze zahraničního booktube. Slečna knihu fakt vychvalovala a když jsem zjistila, o čem to vlastně je, nutně jsem ji musela zařadit do našeho letního čtení v angličtině. A dobře jsem udělala, protože je to fakt síla...

Knižní trailer


Něco málo k obálkám

I Stop Somewhere

Líbí se mi obě, jak ta první, tak i ta druhá k paperbacku. K příběhu se skvěle hodí.

Hodnocení

Výsledek obrázku pro i stop somewhere t e carter quote
Zdroj
Ellie Friasová touží po jediném - nebýt neviditelná. Při nástupu na střední školu tak změní look, nakoupí nové oblečení a doufá, že si jí konečně někdo všimne. Právě ona pozornost se ale stane Ellie osudnou, a to doslova. Ellie prožila nemožné - znásilnění, a následně vraždu. Jako duch pak sleduje a vzpomíná, co vlastně vedlo k oné hrozné noci a doufá, že její tělo někdo objeví. Je tu však jeden problém. Ellie Friasová byla neviditelná a nikdo kromě jejích nejbližších si nevšiml, že zmizela. A navíc... Ellie rozhodně nebyla poslední obětí...

I Stop Somewhere je standalone románem z pera T.E.Carterové. Jedná se o contemporary young adult román, který se potýká s řadou velmi závažných témat, jako je znásilnění, vražda a spousta dalších. Už dopředu chci říci, že jde o velmi depresivní čtení, které je třeba dávkovat. Pokud víte, že vám tato témata nedělají dobře, radši se knize vyhněte, protože je to fakt síla. Autorčin styl vyprávění je velmi čtivý, i přes závažnost tématu knihu zhltnete na jedno či dvě posezení. Je vyprávěna dvěma způsoby - první část jsou kapitoly z pohledu samotné Ellie, která jako duch sleduje vše, co se stalo po její smrti - další oběti a především samotné vyšetřování její smrti. Druhá část nám v retrospektivě ukazuje, co vedlo k Elliině smrti. Autorka dokázala velmi dobře zachytit kulturu znásilnění spolu s jeho následky a tím, když se někdo rozhodne promluvit. Za mě je to jedna z nejlepších knih, které jsem kdy četla.


“I didn't deserve this. Even the most confused and lost girl, even the most screwed up of us all, doesn't deserve this. Death isn't the consequence for making a mistake; it's the punishment we force on girls because they couldn't be good. Only girls have to die for wanting.”

Co se týče postav, největší prostor dostává hlavní hrdinka Ellie Friasová. Postupně se dovídáme vše o jejím dětství, vztazích a o jejím velkém snu nebýt neviditelná a konečně zapadnout a najít si nějaké přátele. Ellie vyrůstala pouze se svým otcem, který však zjišťuje, že svou dceru možná neznal až tak dobře. Ellie je velmi realistická, což je na tom to nejděsivější - v realitě by se totiž to, co se stalo jí, mohlo klidně stát komukoliv z nás. I přes její naivní chování jsem se na ni nemohla zlobit - Ellie je totiž teprve patnáct. Autorka se zaměřila i na řadu vedlejších postav, které s Ellie mají nějakou souvislost a ukazuje, že ne vše, co se na první pohled jeví jako perfektní, je ve skutečnosti dobré. Osobně jsem si zamilovala policistku, která vedla Elliin případ a jejího otce - kapitoly, ve kterých se snažil svou dceru najít, mi rvaly srdce.

Výsledek obrázku pro i stop somewhere t e carter quote
Zdroj
Dostávám se k vlastním dojmům. Už na začátek podotýkám, že jsem probrečela velkou část knihy. Neskutečně depresivní, vyvolávající emoce a velmi dobře napsané. Elliin příběh si získal mé srdce a rozhodně si ho v budoucnu přečtu ještě nikdy. Z knih, které se zabývají znásilněním, mi přišel asi nejlepší. Autorka totiž do příběhu zakomponovala i další části a moc pěkně popsala, že ne všechny vztahy jsou takové, jak navenek vypadají. Kniha sice v překladu nevyšla, pokud ale alespoň trochu umíte anglicky, pořiďte si jí. Stojí za to. Pomozte Ellie najít cestu domů...

I Stop Somewhere bych doporučila všem, kteří hledají dobře napsaný příběh o znásilnění a o tom, co se stane, když někomu, koho milujete, slepě věříte...

Celkové hodnocení: 5 z 5 hvězdiček


“It takes a lot of things to make a girl, but breaking her? It only takes a few pretty words and a crooked smile.”

Zdroje:
Anotace a obálky

1 komentář :

  1. Tak o téhle knížce slyším poprvé. Původně jsem ji chtěla přejít, ale jakmile jsem si přečetla anotaci, musela jsem v recenzi pokračovat. Moc často se mi to nestává, ale první, co teď udělám, bude to, že si I Stop Somewhere půjdu sehnat (a to myslím naprosto vážně).
    Mockrát díky za tip, na tohle čtení jsem opravdu zvědavá :)

    OdpovědětVymazat