pátek 13. září 2019

Recenze - Aru Šah a konec času

Aru Å ah a konec časuOficiální anotace

Dvanáctiletá Aru má ve zvyku nepatrně si přibarvovat pravdu. Možná si i trochu vymýšlet. No – vlastně svým spolužákům ve škole lže, jako když tiskne: o svých výletech po světě, o luxusním bydlení, o autě s řidičem, o exotických jídlech… Co jí taky zbývá, pokud chce před nimi obstát?

Ve skutečnosti žije v malém bytě přilepeném k muzeu indického umění a kultury, kde je její máma kurátorkou. Aru zná všechny exponáty jako vlastní boty, až na záhadnou a děsivou „prokletou“ lampu, kterou má přísně zakázáno rozsvěcet. Jenže když má příležitost se před spolužáky blýsknout… Samozřejmě neodolá.

Kdo mohl tušit, jak nepředstavitelné a strašlivé věci se začnou dít?

Příběh od mladé americké spisovatelky Roshani Chokshi vychází pod záštitou bestsellerového autora Ricka Riordana, který ho doprovodil předmluvou plnou chvály a slovy: „Páni, kéž bych tuhle knihu napsal já!“

Rick Riordan patří k mým nejoblíbenějším middle grade autorům. Proto mne zaujal i fakt, že pod jeho jménem Rick Riordan představuje vznikla i samostatná edice s knihami jiných autorů, které představují různé celosvětové mytologie. A ta indická? Na tu slyším vždycky.

Aru Shah and the End of Time (Pandava Quartet, #1)Aru Shah og dommedagsdansen (En pandavaroman #1)Ару Шах и краят на Времето (Pandava Quartet, #1)Aru Shah et la lampe du chaos

Určitě se všichni shodneme na tom, že origoš obálka, kterou převzalo i nakladatelství Fragment, je prostě nádherná. A naživo? Ještě lepší. Velmi dobře jsou na tom ale i ostatní zástupci ze zahraničí. Výjimečně se mi líbí všechny!

Výsledek obrázku pro aru shah
Aru (Zdroj)
Dvanáctiletá Aru Šah touží po jediném - po kamarádech. To však na prestižní škole není vůbec jednoduché, a tak si Aru tak trochu přibarvuje pravdu (lže jako když tiskne). To se jí ale bohužel jednoho dne stane osudným. Ve chvíli, kdy má možnost se před spolužáky blýsknout s "prokletou lampou", kterou Aru za žádnou cenu nemá otevírat, se pokazí vše, co může. Na svobodu se dostává nespoutané zlo a Aru zjišťuje, že nevědomky spustila konec světa. Otevírá se před ní úplně nový a nepoznaný svět plný bohů a démonů, o kterém neměla ani tušení. Podaří se jí zachránit svět než bude příliš pozdě?

Aru Šah a konec času je prvním dílem plánované tetralogie z pera Roshani Chokshi (v zahraničí jí vyšla i YA série Star-Touched Queen a novinka Guilded Wolves). Série vychází v edici Rick Riordan představuje - jak už název napovídá, jde o knihy, které vybral sám mistr Riordan a doporučil je. Všechny mají jedno společné - příběhy jsou inspirované celou řadou mytologií, stejně jako Riordanovy knihy (Percy Jackson apod.). Aru Šah je zařazena do middle grade sekce, což znamená, že je primárně cílená na mladší čtenáře (ale garantuji vám, že si ji užijí i ti starší). Autorčin styl psaní je velmi čtivý. Příběh je akční, napínavý a poměrně krátké kapitoly vám doslova prolétnou pod rukama. Kniha je silně inspirovaná indickou mytologií a setkáme se v ní s celou řadou božských bytostí, démonů a dalších mýtických bytostí z indických eposů (Mahabharáta, Ramajána). Začátky kapitol jsou navíc doplněny pěkně zpracovanými ilustracemi.

Konečně dostala šíp do tětivy. Nemělo by to být tak těžké. Katniss a Legolas to zvládali jako nic. Brnkla o těžkou tětivu. Řízla ji do prstů.
"Auauau!" zakvílela a upustila luk i šíp.

Výsledek obrázku pro aru shah
Mini (Zdroj)
Autorka věnuje velký prostor rozvíjení svých postav, a to jak těch hlavních, tak i těch vedlejších. Hlavní hrdinkou je Aru Šah, dvanáctiletá školačka, která se se svou matkou přestěhovala z Indie do Ameriky a doslova žije v Muzeu věnovanému indické mytologii a dějinám. Aru touží po jediném - uznání a přátelích, a tak si občas tak trochu přikrášlí pravdu a nikdo jí nevěří. I když se může zdát, že se dívka chová naivně a neustále lže, osobně mi to vůbec nevadilo a s Aru jsem soucítila. Vždyť je jí teprve dvanáct! Obecně nemám mladší hlavní hrdiny moc ráda, ale v případě Aru mi to vůbec nevadilo. K příběhu to skvěle sedlo a neskutečně se mi líbilo, jak autorka postupně její postavu rozvíjela. To samé platí i o Mini. Jak jsem již zmínila výše, autorka se zaměřila na indickou mytologii, tudíž se v knize setkáme s celou řadou bohů, démonů a dalších mýtických postav. Schůdnou formou tak čtenáře seznamuje s panteonem, který není v našich končinách až tak moc známý, což pokládám za velké plus.

Dostávám se k tomu nejdůležitějšímu - vlastním dojmům. Na Aru jsem se těšila už dopředu. Sice jsem si nečetla žádné recenze, nějaká očekávání jsem ale přeci jen měla. Čekala jsem vtipný a svižný dobrodružný příběh o mladé dívce, která prozkoumává indickou mytologii. Splnilo se to? Jo, na 100 %. Při čtení jsem měla podobný pocit jako u Percyho Jacksona - skvěle jsem se bavila. Indickou mytologii miluju, ale sama toho o ní moc nevím. Proto jsem byla nadšená, když Roshani přišla s celou řadou známých i neznámých bohů, bytostí a v neposlední řadě i legend. Mahabharátu ani Ramajánu jsem nikdy nečetla, tudíž jsem příběh bratrů Pandúovců taktéž neznala. Aru Šah měla vše, co by dle mého názoru správná middle grade měla mít - akci, napětí, skvělé hlavní hrdiny a v neposlední řadě humor. Už se nemůžu dočkat druhého dílu! A ta obálka? Boží.

Aru Šah a konec času bych doporučila všem, kteří hledají vtipné dobrodružství dvou mladých dívek z prostředí indické mytologie.