čtvrtek 12. září 2019

Recenze - Křiváci

Křiváci (Truly Devious, #1)Oficiální anotace

Ellinghamova akademie je slavná soukromá škola ve Vermontu, na kterou chodí ty nejbystřejší hlavy, vynálezci a umělci. Založil ji Albert Ellingham, magnát z počátku 20. století, který toužil vytvořit báječné místo plné hádanek, spletitých stezek a zahrad. „Místo, kde je škola hrou,“ jak říkával. Krátce po jejím otevření mu ale unesli ženu a dceru. A jediné skutečné vodítko je posměšná hádanka, seznam všech možných způsobů vražd, která je podepsaná trochu děsivým pseudonymem. Stal se z toho jeden z největších nevyřešených zločinů americké historie.

Stevie Bellová je nadšená fanynka skutečných zločinů, právě začíná prvním rokem studovat na Ellinghamově akademii a má vskutku ambiciózní plán: chce tenhle případ vyřešit. Tedy až se vyrovná s náročnými požadavky na nové škole a se svými svéráznými spolužáky. Ale stane se něco velmi podivného: zločinec se vrátí na místo činu…

U Křiváků jsem byla tak trochu nerozhodná. Anotace mne celkem lákala, ale nebyla jsem si úplně jistá, jestli je kniha pro mě. Hlavně po přečtení některých recenzí. Nakonec jsem ale dostala na nějakou tu detektivku chuť, takže... to dopadlo!

Truly Devious (Truly Devious, #1)Was geschah mit Alice? (Ellingham Academy, #1)Мистерия в "Елингам"

Pro jednou zastávám názor, že naše obálka je nejkrásnější ze všech (a má ji na svědomí Brabikate, knižní blogerka, která publikovala v mé éře!). Ta modrá sice není špatná, ale na naši prostě nemá.

Výsledek obrázku pro truly devious
Stevie Bellovou už odmala zajímá kriminalistika a jednoho dne by v tomto odvětví ráda pracovala. Obzvláště ji zaujaly neobjasněné vraždy a zmizení na Ellinghamově akademii, prestižní soukromé škole ve Vermontu, kde studují jen ti nejvýznamnější a nejbystřejší mozky v celé generaci. K Elliině potěšení se díky své neobvyklé vášni na tuto školu dostává, a má tak možnost pokusit se celou záhadu rozlousknout jednou provždy. Studium na prestižní akademii ale není procházkou růžovým sadem. Profesoři mají na Stevie i její vcelku neobvyklé spolužáky vysoké požadavky. A je tu i jiný problém... Co když má zločinec v plánu vrátit se zpět na místo činu? A kdo jsou tajuplní Křiváci?

Křiváci jsou prvním dílem stejnojmenné young adult trilogie z pera Maureen Johnsonové (u nás ji již vyšla povídka v knize Sněží, sněží, na které spolupracovala mimojiné s Johnem Greenem). Jak už z anotace napovídá, Křiváci jsou spojením klasické detektivní zápletky, romantiky a obyčejného příběhu ze života (objevuje se zde téma internátní školy). Hlavní dějová linka je vyprávěna v třetí osobě z pohledu mladé studentky Stevie Bellové, amatérské detektivky. Po jejích kapitolách následují výňatky z policejních rozhovorů z 30.let 20.století, kdy se na akademii udály ony podivné vraždy a byla unesena dcera majitele akademie. Autorčin styl psaní je neskutečně čtivý, což je jen dobře, jelikož prvních zhruba 200 stran plyne příběh pomalu a z pohledu detektivky se v něm nic neděje. Autorka nejprve seznamuje čtenáře se samotnou hlavní hrdinkou, vraždami, akademií a jak to na ní funguje a s novými postavami. Z toho důvodu je dobré nemít od knihy příliš vysoká očekávání a počítat s tím, že ta pravá jízda přijde až v druhé polovině knihy. Autorka však mistrně zvládá nečekané plot twisty, a to především na samotném konci, který vám vyrazí dech a automaticky vás přinutí chtít druhou knihu.

"Hele," pronesla, "už tak mám dost starostí. Rodiče mě nejspíš ještě dneska odhlásí ze školy, takže...""Život si najde cestu," prohlásil David. "Copak tě Jurský park nic nenaučil?"

Výsledek obrázku pro truly devious
Zdroj (EpicReads)
Velmi důležitým prvkem celé knihy jsou postavy. Autorka se s nimi doopravdy nepárala a vytvořila tlupu originálních a svých (aka divných) postav. Právě to se mi na celé knize doopravdy líbilo. I když byly některé postavy dost excentrické a svým způsobem specifické, do příběhu se hodily. Hlavní hrdinka Stevie Bellová mne sice v některých situacích štvala (třeba když měla přemýšlet nad vážnými věcmi a místo toho snila o svém crushi), na druhou stranu ale měla mozek a dokázala i něco dělat. Také se mi líbilo to, že autorka skrze Stevie dokázala velmi dobře popsat osoby s panickými záchvaty - v žádné jiné knize jsem to tak dobře popsané ještě neviděla. Co se týče vedlejších postav, nejvíc jsem si oblíbila asi Davida a Janelle. Interakce mezi postavami byly zvládnuté na jedničku.

Dostávám se k tomu nejdůležitějšímu - vlastním dojmům. Jsem neskutečně ráda, že jsem od knihy neměla příliš vysoká očekávání, jelikož jsem alespoň mohla být příjemně překvapená. Neříkám, že jsou Křiváci nejlepší detektivka na světě, protože to nejsou. Nebyla jsem velkou fanynkou pomalého rozjezdu, a to z jednoho prostého důvodu - čekala jsem čistokrevnou detektivku. Na druhou stranu mne prostředí Ellinghamovy akademie neskutečně bavilo, stejně jako postavy. První část jsem tedy spíš prospala, druhá polovina ale byla jedno velké wow. Kniha neskutečně rychle odsýpala a celé odhalení bylo také wow. A ten plot twist na konci? Jako wtf. Palec nahoru i za romantiku, pár se mi moc líbil. Ve výsledku tedy dobrý, jen by to chtělo okamžitě pokračování!

Křiváky bych doporučila všem, kteří hledají detektivní příběh z prostředí internátní školy s velkou porcí záhad a v neposlední řadě i romantiky.