sobota 7. září 2019

Recenze - Jednoho dne

Jednoho dne (Every Day, #3)Oficiální anotace

Celý svůj život se A každé ráno probudil v těle jiné osoby. Vždy si myslel, že na světě není nikdo jiný, kdo by vedl stejný život. Ale v tom se mýlil. Existují další, jako je on sám. A poté co opustil Rhiannon bojuje s pocitem osamělostí a s touhou ji znovu vidět. A, Rhiannon, Nathan a osoba, o které si všichni mysleli, že je to reverend Poole, se tak společně snaží přijít na to, co je to duše, co z nás dělá člověka – a hlavně, co je to láska.

Sérii Den co den jsem si zamilovala už před několika lety, kdy jsem poprvé četla první díl. S Davidem Levithanem máme poměrně zvláštní vztah - Den co den se mi líbil, jeho ostatní tituly až tak ne, protože jsou... zvláštní. Nicméně jsem byla neskutečně nadšená, když jsem zjistila, že u nás vyjde v překladu i trojka. Musela jsem ji hned mít!

Someday (Every Day, #3)Dzień za dniem (Every Day, #3)

V tomhle případě jsem fanouškem všech tří obálek. Samozřejmě jsem ráda za to, že se nakladatelství CooBoo rozhodlo pro originál, ale nevadila by mi ani jedna zahraniční obálka. Podívejte na tu polskou, jednoduchá, ale přesto moc pěkná!

Výsledek obrázku pro someday david levithan
A prožil svůj celý život jako někdo jiný. Každé ráno se probudil v jiném těle a snažil se žít jako daná osoba. Myslel si, že je jediný. Mýlil se. Existují další jako je on. Přesvědčil se o tom poté, co ho napadl reverend Poole, který rozhodně neměl čisté úmysly. A se rozhodl odejít - jeho láska k Rhiannon celou situaci moc zkomplikovala. A ale zjišťuje, že bez Rhiannon nedokáže žít a že se cítí osamělý. A že chce odpovědi. Rhiannon si také myslela, že bez A dokáže žít. Nope. Brzy se spojuje s Nathanem - jedinou další osobou, která o existenci A a reverenda Poola ví. Podaří se jim odhalit reverendovu identitu odhalit dřív, než bude příliš pozdě?

Jednoho dne je třetím dílem ze série z pera Davida Levithana, který jak v zahraničí, tak i u nás proslul svými LGBTQ+ orientovanými romány (kromě série Den co den mu u nakladatelství CooBoo vyšla například standalone Líbali jsme se). Celá série je směsicí našeho reálného světa s prvky fantasy, které se projevují v podobě hlavního hrdiny, který se každý den probudí v jiném těle a nechápe, proč se to děje právě jemu. Toto spojení vytváří magickou atmosféru, která je velmi osobitá a dle mého názoru to z této série dělá jednu z nejoriginálnějších na poli young adult literatury. Autorův styl psaní je velmi čtivý. Setkáme se tu hned s několika vypravěči, kteří podávají různé pohledy na celý příběh - kromě hlavních hrdinů jako je A, Rhiannon, Nathan a X autor knihu doplnil i kapitolami z pohledu náhodných osob, které žijí podobně jako A, ale nemají o existenci ostatních žádné potuchy. Celá série také pozitivně prezentuje různé druhy sexuality, pohlaví či typů těl. I když na mě podobná témata ve většině knih působí spíše nuceně, u Levithana to působí nenuceně a velmi přirozeně - k příběhu se to doslova hodí a rozhodně za to autorovi dávám palec nahoru.

"Jaké štěstí, že si tvůj stěhovavý ex našel cestu do mého těla," zažertuju. "Není to žádný ex," ohradí se a myslí to vážně. "Tak co tedy je? Kromě toho, že to možná není ani on." "Prostě neberu A jako svého ex-přítele. Nikdy jsem neměla pocit, jako by to mezi námi skončilo."

SIZZLE: You have to believe that the opposites reach for each other. I had to understand that when I was thinking I am lost, I was actually finding that I was lost. the two opposite things were true at the same time: found and lost.
Levithan se ve velké míře zaměřil i na rozvíjení charakterů svých postav. A rozhodně neskončil v prvních dvou dílech. Asi největší proměnou prochází A, který celý život prožil bez vlastního těla a jeho názor na vlastní osobu a na své okolí si neustále formoval. Jeho život se změnil poté, co poznal Rhiannon a zamiloval se a začal si pokládat nové otázky. A byl pro mě fascinující postavou. Jeho kapitoly mě neskutečně bavily a byla jsem zvědavá, jak se s novou situací vyrovná. Co se týče Rhiannon, rozhodně jsem ji v závěrečném díle měla asi nejradši a dokázala jsem ji pochopit. Není to moje nejoblíbenější postava, ale nevadila mi.

Co se týče Nathana, z druhého dílu si ho skoro nepamatuju, takže nemohu moc posoudit. Z toho mála, co jsem ale viděla v Jednom dni, jsem spokojená. Jednou z nejzajímavějších postav pro mne byl X, který stejně jako A dokáže měnit tělo, narozdíl od něj v něm ale dokáže vydržet. Právě jeho pohled s sebou přinesl něco úplně nového a i když to nebyla zrovna postava, kterou byste měli rádi, bylo to zajímavé.

Nakonec se dostávám k vlastním dojmům. A že jich bylo! Celá série patří k mým nejoblíbenějším, takže jsem od závěrečného dílu měla jistá očekávání (a že jich nebylo málo!). A splnila se na 100% a možná ještě víc! Dostala jsem akční a svižný příběh, který rychle odsýpal a měla jsem ho přečtený za jeden den. Větší počet vypravěčů mi ani nevadil - bavily mne všechny části, což se až tak často nestává. Chtěla bych pochválit lgbtq+ reprezentaci, kterou Levithan zvládl za jedna. Dalším velkým plusem jsou i vztahy mezi postavami a jejich interakce. To samé platí i o romantické lince a o samotném zakončení. Bylo to realistické a rozhodně bez klišé. Jednoho dne jsem přečetla jedním dechem. Před Levithanem smekám. Jedna z nejlepších knih, které jsem letos četla.

Jednoho dne bych doporučila všem, kteří hledají zajímavou contemporary s prvky fantasy, která se zaměřuje na hledání sebe sama, lásku a to, co tvoří člověka.