středa 11. září 2019

Recenze - Srdcerváči 1

Srdcerváči (Heartstopper, #1)Oficiální anotace

Charlie je nervák, přiznaný gay a přemýšlivý kluk, někdy možná až moc. Nick je zase veselý, měkkosrdcatý hráč ragby. Tihle dva se potkají na stejné škole a okamžitě se stanou přáteli, ale mohlo by z toho být i něco víc…?

Minulý rok nebyl pro Charlieho Springa dvakrát dobrý, ale aspoň ho už nikdo nešikanuje a má tak trochu přítele, i když je to občas protiva a chce se scházet jen tajně. Nick Nelson o Charliem něco slyšel – o jeho coming outu minulý rok a o pár měsících šikany. Ale nikdy neměl příležitost si s ním promluvit. Až do začátku ledna, kdy se Nick a Charlie potkají na jedné společné hodině.
Rychle se z nich stanou přátelé a Charlie se do Nicka brzo hodně zakouká, i když ani nepomyslí na to, že by u něj snad mohl mít šanci. Ale láska dovede překvapit a občas na vás ty dobré věci čekají přímo za rohem…

Proč jsem si komiks vybrala?

Solitaire od Alice Osemanové jsem už četla několik let dozadu, v době, kdy vycházela. Nepamatuju si z ní prakticky nic, autorku ale pravidelně sleduju na IG, takže mám přehled o tom, co jí vychází. Neskutečně mne překvapilo, když nakladatelství CooBoo ohlásilo, že vydá i Srdcerváče - komiks ze světa Solitairu. Všechny ty nadšené recenze ze zahraničí byly totiž krajně podezřelé!

Obálka, stejně jako celý komiks, je neskutečně roztomilá a příjemná na pohled. Nikdy bych před lety neřekla, že bude Alice Oseman něco kreativně tvořit, ale pořádně jsem se spletla!

Charlie Spring si po svém coming outu coby gay na své škole prodělal peklo a měsíce šikany. Po nějaké době se ale vše srovnalo a Charlie je na tom o dost lépe. Během jedné hodiny v lednu se seznamuje s přátelským Nickem, který dokáže vyjít s každým. Během několika následujících měsíců se z obou chlapců stávají přátelé a Charlie pomalu zjišťuje, že k Nickovi začíná cítit i něco víc. Je tu jeden problém - Nick je dle všech známých faktů heterosexuál. Láska ale dokáže překvapit a skrývá se na těch nejnejpravděpodobnějších místech. Cítí Nick k Charliemu něco víc?

Srdcerváči jsou prvním dílem stejnojmenné komiksové série, jejíž příběh i ilustrace má na svědomí mladá britská spisovatelka a ilustrátorka Alice Osemanová. Komiks původně vycházel coby webtoon pouze na autorčině tumblru, v nedávné době se ale dočkal i papírové podoby. Příběh Charlieho a Nicka se odehrává ve stejném světě jako autorčin YA román Solitaire a sleduje počátek jejich vztahu (Charlie je mladší bratr Tori, hlavní postavy ze Solitairu). Čtenáři se tak s Nickem a Charliem již mohli dříve setkat, avšak v jiné časové rovině (Solitaire se odehrává až po událostech Srdcerváčů). I když má komiks více než 250 stran, budete ho mít přečtený za chviličku. Panely jsou poměrně velké a prostorově poměrně prázdné, což knize rozhodně neubírá na kráse, spíše naopak. Celá zápletka se točí kolem pomalu rozvíjejícího se přátelství a následně lásky mezi dvěma hlavními hrdiny. Překvapení? Jedná se o LGBTQ+ reprezentaci.

Jak již bylo řečeno dříve, celý komiks se v podstatě opírá o vztah mezi Charliem a Nickem. Autorce se skrze něj podařilo přiblížit a lépe představit své postavy. Co se týče Charlieho Springa, oblíbila jsem si ho o něco málo víc než Nicka (ale fakt jen o málo!). Charlie je tak trochu nervák, v minulosti ho šikanovali a jako jeden z mála na škole podstoupil coming out. K tomu má tajného příležitostného přítele. Prostě sweet. Co se týče Nicka, jde o oblíbeného hráče rugby, který je ve skutečnosti však úplné zlatíčko, které miluje psy a má srdce ze zlata. Právě postupně vyvíjející se vztah Nicka a Charlieho je na celých Srdcerváčích to nejkouzelnější. Sladké jako cuc? Možná. Sežrala jsem to ale autorce i s navijákem.

Dostávám se k vlastním dojmům. A že jich bylo! I když jsem si ze Solitaira nepamatovala absolutně nic, ničemu to nevadilo. Od komiksu jsem toho příliš neočekávala, a právě proto jsem byla o to víc překvapená, jak moc se mi to líbilo. Neskutečně citlivý příběh o počátku lásky mezi dvěma chlapci, kteří jsou každý úplně jiný, spolu ale dokážou čelit světu. Roztomilé, slaďoučké a prostě boží. Oceňuji i nádhernou kresbu, kterou má na svědomí sama autorka. Doteď jsem před každým zkouškovým vždycky četla Já, Pusheen. Myslím, že mám nového favorita na fluffy zlepšovače nálady! Druhý díl navíc vychází už na podzim!

Srdcerváče bych doporučila všem, kteří hledají roztomilý a citlivý příběh o lásce mezi dvěma hochy na střední škole.

Celkové hodnocení: 5 z 5 hvězdiček