pátek 20. prosince 2019

Recenze - Dcera života

Dcera života (Dcera života, #1)Oficiální anotace

Jmenuje se Eva a narodila se padesát let poté, co na svět přestaly přicházet holčičky. Jako poslední žena na planetě žije své dětství odděleně od mužů, nezná pravdu o světě kolem ani o minulosti. Je ale připravována na velký úkol a nese nesmírnou zodpovědnost: v šestnácti letech musí naplnit svůj osud. Když ale potká Brama, poprvé v životě zatouží po svobodě a vlastním příběhu. Zvolí si lásku, nebo budoucnost lidstva?

První díl poutavé dystopické trilogie o velké lásce, který si získal srdce tisíců čtenářek a čtenářů.

O Dceře života jsem poprvé slyšela na zahraničním booktube. Kniha mne ihned zaujala svým grafickým zpracováním a tématem, které sice v dřívějších YA sériích již zpracováno bylo, nikdy jsem se ale nesetkala s ničím kvalitním. Proto jsem se rozhodla zkusit Dceru života.

Eve of Man (Eve of Man, #1)Eve of Man (I): Die letzte FrauНовая Ева (Eve of Man Trilogy, #1)

I přesto, že jsou všechny zahraniční obálky moc povedené, pořád dávám přednost té naší. Kniha totiž pod zlatým přebalem skrývá blyštivé tajemství, které z ní dělá jednu z nejkrásnějších knih, které vlastním.

Lidstvo je na pokraji vymření. Ženy totiž ze záhadného důvodu přestaly rodit dívky a na svět tak přicházejí pouze chlapci. Jednoho dne se ale stane zázrak. Po 50 letech beznaděje se konečně narodí dívka - Eva, která je jedinou šancí lidstva na repopulaci Země. Už od mala je vychovávaná v ústraní od mužů, kde se pomalu ale jistě připravuje na svůj osud. Vše se ale změní ve chvíli, kdy potkává Brama. Eva zjišťuje, že by k záchraně lidstva musela obětovat svou vlastní svobodu a budoucnost. Je jen a pouze na ní, jak se rozhodne. Láska nebo přežití celého lidstva?

Image result for eve of men fletcher quote"
Dcera života je prvním dílem z plánované young adult trilogie stejného jména z pera manželského páru Giovanny a Toma Fletcherových. V překladu Nikoly Jurníkové vyšla kniha u nakladatelství #booklab. Příběh je zasazen do dystopického světa založeného na tom našem, ve kterém má lidstvo problém s porodností dívek a je v podstatě na pokraji vymření. Jedinou nadějí na záchranu je Eva, jediná dívka schopná mít děti. Kromě dystopických a sci-fi prvků je kniha ve velké míře zaměřena i na romantickou linku a na to, co vlastně znamenají lidská svoboda a práva, která s ní souvisejí. Námětově sice není kniha ve svém žánru až tak originální, autoři ho však pojali netradičně a v porovnání s ostatními knihami dle mého názoru i originálněji. Jejich styl psaní je velmi čtivý a dokáže vtáhnout do děje. Sama jsem měla knihu přečtenou za jedno odpoledne. Máme tu hned dva vypravěče, kteří se střídají vždy po kapitole. Čtenáři tak mají možnost nahlédnout na celou společnost a události knihy z různých perspektiv, což jsem osobně velmi ocenila.

Chci poznat svět pode mnou. Právě proto zbožňuju můstek. Je to místo, kam utíkám, když mám dost úhledných cestiček, které nikam nevedou. V tichu tu přemýšlím o uplynulém dni a o své budoucnosti. Naše budoucnost. Budoucnost lidstva.

Velmi důležitou součástí příběhů je psychologie postav. Největší prostor dostává samotná Eva, která je pokládaná za spasitelku lidstva, a jsou na ni kladena poměrně vysoká očekávání. Celý svůj život vyrůstala ve zlaté kleci a nepřišla do styku s obyčejnými lidmi. Navíc musí podstoupit obřad vybrání partnera, který se k ní geneticky nejvíce hodí. I když hrdinky v Evině situaci bývají většinou dost naivní, Eva mi taková nepřišla. Už od začátku si získala mé sympatie a s postupem příběhu jsem s ní stále více a více soucítila. Zajímavou postavou je i druhý vypravěč Bram, který v pracuje v týmu, který se o Evu stará a ovládá virtuálně vytvořenou Holly, která má sloužit jako Evina kamarádka. Postupem času zjišťujeme i to, že Bram hraje důležitou roli v událostech, které se dějí mimo Dóm. Autoři nezapomněli ani na vedlejší postavy, kterých sice není úplně nejvíc, pevně ale věřím, že se to v dalším díle změní.

A nakonec to nejdůležitější - mé vlastní dojmy. Od Dcery života jsem žádná přehnaná očekávání neměla, jelikož moc dobře vím, že i na zajímavém tématu se dá leccos zkazit (viz všechny ty YA, které vyšly kolem roku 2012). Naštěstí jsem se bála zbytečně. Byla jsem až překvapená, jak moc dobře se mi kniha čte a jak moc mne zajímá, co se s Evou vlastně stane. Sice tam nebylo až tak moc akce, na druhou stranu ji očekávám v pokračování, takže to nakonec vůbec nevadí. Kniha zpracovává zajímavou myšlenku, která by na Zemi jednoho dne mohla být i aktuální. Nedokážu si představit, jak velký tlak musela Eva vlastně snášet - obdivuji ji vůbec za to, že do toho šla. A nakonec nesmím zapomenout na nádherné grafické zpracování - pod přebalem je to fakt skvost.

Dceru života bych doporučila všem, kteří hledají zajímavou a čtivou dystopii, která sice nepřináší nic nového, avšak má zajímavé postavy a celkovou myšlenku.

Děkuji nakladatelství #booklab za poskytnutí recenzního výtisku.

Obrázek 2