neděle 1. prosince 2019

Recenze - Srdcerváči 2

Srdcerváči 2 (Heartstopper, #2)Oficiální anotace

Pokračování Srdcerváčů je druhým dílem příběhu, který ještě zdaleka nekončí!

Nick a Charlie jsou nejlepší kamarádi. Nick ví, že je Charlie gay, a Charlie si je jistý, že Nick není. Ale láska dovede překvapit a Nick tak přijde na spoustu věcí o svých přátelích, o své rodině a i o sobě samotném…

Alici Oseman už nějaký ten pátek znám. Od doby, kdy jsem přečetla Solitaire, už uběhlo poměrně dost času, takže jsem přirozeně na Toriina mladšího bratra trochu pozapomněla (i na Tori, tbh). Nikdy ale neodolám dobré BL, takže pro mě byli Srdcerváči jasná volba. První díl byl neskutečně cute, takže jsem nemohla odolat ani tomu druhému. Nick a Charlie jsou prostě OTP.

Musím říkat, jak neskutečně cute tahle obálka je? Ne? Určitě se mnou taky souhlasíte!

Nick a Charlie si k sobě pomalu našli cestu a stali se z nich nejlepší kamarádi. I když je Nick populární a jeho kamarádi Charlieho moc nemusí, Nick si z toho nic nedělá. Charlie je gay a už od začátku je do Nicka zamilovaný. Pořád žije v domnění, že je jeho kamarád heterosexuál a že tedy není možné, aby k němu něco cítil. Brzy však zjišťuje, že je realita úplně jiná. Nick a Charlie tak pomalu tajemství, která s sebou přináší vztah a problémy, které by mohly nastat s Nickovým coming outem.

Srdcerváči 2 jsou druhým dílem stejnojmenné komiksové série z pera Alice Osemanové, které u nás v minulosti vyšel román Solitaire (CooBoo). Odehrávají se ve stejném světě jako Solitaire a sledují osudy Toriina mladšího bratra Charlieho, jeho přítele Nicka a to, jak se oba chlapci vlastně dali dohromady. Autorka je zároveň i ilustrátorkou celého příběhu - Srdcerváče původně publikovala na svém blogu online, teprve v posledním roce se dočkali i knižní podoby a okamžitě se stali jednou z nejpopulárnějších sérií ve svém žánru. Ústředním tématem celé série je vztah mezi dvěma chlapci a vše, co s tím souvisí - předsudky, problém coming outu a mnohé další. Kromě toho se autorka zaměřila i na přátelství a útrapy první lásky. Celý příběh působí neskutečně roztomile a sladce - je to skvělá jednohubka, která pohladí po duši a vnese vám do tváře úsměv.

Takže ti nevadí, když to zatím bude tajemství? Jenom na chvíli.

Co se týče postav, Oseman se nejvíce zaměřila na oba dva hlavní hrdiny - Nicka a Charlieho. Nejsem si jistá, kterého z nich mám radši, oba jsou to děsní slaďouši. Charlie je Toriin mladší bratr, o kterém se ve škole ví, že je gay. V minulosti si kvůli tomu prošel šikanou a nikdy tak neměl moc přátel. S Charliem jsou soucítila daleko víc než s Nickem, a to především díky situaci, ve které se nacházel. Je ale hezké sledovat, jak se díky vztahu s Nickem mění (k lepšímu!). Oba dva kluci v sobě probouzejí to nejlepší. Nick na první pohled působí jako namyšlený sporťák, ve skutečnosti je to ale hodný méďa. Autorka nechá čtenáře nahlédnout i do osudů vedlejších postav - na konci knihy najdete bonusový příběh o Darcy a Taře a jejich prvním polibku.

Dostávám se k vlastním dojmům. Po přečtení prvního dílu Srdcerváčů jsem netrpělivě vyhlížela ten druhý. Co jsem tak pochytila z reakcí v okolí, všem se tenhle roztomilý komiks neskutečně zalíbil (až na pár recenzí, které Srdcerváče považují za nadhodnocenou knihu). Co se mě týče, přikláním se k těm pozitivním reakcím. Druhý díl se mi líbil asi o něco víc než ten první. Líbí se mi, jakým způsobem autorka popisuje vztah mezi Nickem a Charliem. Příběh tak působí velmi realisticky a jsem si jistá, že se s ním čtenáři mohou velmi dobře ztotožnit, pokud si procházejí něčím podobným. S výběrem LGBTQ+ literatury jsem poměrně opatrná - většinou se totiž spálím a existuje jen málo knih, které mne nadchly a přesvědčily o tom, že tenhle žánr není jen o tom propagovat co nejvíce diverse postav.

Srdcerváče bych doporučila všem, kteří hledají roztomilý příběh s LGBT tématikou o lásce dvou chlapců, kteří si k sobě hledají cestu a zažívají svoje poprvé.