neděle 30. srpna 2020

Recenze - Rozetmění

Rozetmění (The Nevernight Chronicle, #3)Oficiální anotace

Itreyská republika se propadla do chaosu. Mia Corverová zavraždila kardinála Duoma a zvěsti o smrti konzula Scaevy se prohánějí po ulicích Božího hrobu jako požár. A pod jeho povrchem je hluboko v prastarých kostech města pohřbeno tajemství, které republiku změní navždy. Mia a její bratr Jonnen musí cestovat hlubinami starodávné metropole. Jejich úkol je povede temnotou pod Božím hrobem, přes Moře mečů, zpátky do knihovny v Tiché hoře, k Čepelím – Miiným dřívějším mentorům – a nakonec až k mystické Koruně Měsíce. Tam Mia konečně odhalí původ Temných a zjistí, co osud chystá pro ni i její svět. Ale tři slunce se teď kloní k západu a přichází temnotma – může ji vůbec přežít?

Není žádnou novinkou, že jsem nebyla až tak velkou fanynkou prvního dílu. Boží hrob byl ale daleko lepší, tudíž jsem se na trojku poměrně dost těšila, i když nějaké obavy tu byly. Recenze ze zahraničí jsou totiž vcelku rozporuplné a dost lidem se konec nelíbil, takže jsem se trochu bála. A oprávněně.

Darkdawn (The Nevernight Chronicle, #3)

V případě třetího dílu jsem jasnou favoritkou Mii na obálce. Přeci jen to vypadá daleko víc epic. Na druhou stranu... ty naše převzaté z origoše k sobě moc hezky pasují, takže proč ne?

Jay Kristoff on Instagram: “DARKDAWN is officially a USA Today and Indi  bestseller and it's #fanartfriday so t… in 2020 | Fantasy art  illustrations, Character art, Book art
By momolimeart
Mia Corvere se konečně dočkala pomsty. Alespoň si to tedy myslela. Itreyská republika byla po vraždě Duoma uvržena do chaosu a jen málokdo ví, že obávaný Scaeva přežil. Pod Božím hrobem je navíc pohřbeno děsivé tajemství, které by mohlo mít spojitost s Temnými. Mia se spolu se svými přáteli a bratrem Jonnenem vydává na nebezpečnou pouť zpět do srdce Krvavé církve a ještě dál ke Koruně Měsíce, aby vysvobodila svého mentora a nalezla svůj osud. Jaký je osud Temných? Temnotma pomalu přichází a je jen na Mie, zda ji dokáže zarazit a změnit tak osud celého světa.

Rozetmění je třetím a závěrečným dílem z fantasy trilogie Nikdynoc, kterou má na svědomí celosvětově proslulý autor Jay Kristoff (u CooBoo mu již ve spolupráci s Amie Kaufman vyšla trilogie Illuminae a brzy jim vyjde novinka Aurora povstává). Série proslula především díky tloušťce svých knih, sprostým nadávkám a především poznámkám pod čarou. To vše k ní nesmazatelně patří, a právě to je i důvodem, proč ji někteří nemusí. Potýkala se navíc i s kontroverzí ohledně toho, zda je či není YA. Vzhledem k svému obsahu bych ji osobně doporučila spíše starším čtenářům, minimálně alespoň 15+. Kristoff píše velmi poutavě a dokáže velmi snadno vtáhnout do děje, na druhou stranu se vyžívá i v květnatých popisech a metaforách, což občas trochu ruší prožitek při čtení. Alespoň u mě. A to nemluvím o poznámkách pod čarou, které jsou sice zajímavým doplňkem, osobně je ale nevyhledávám a přeskakuji je. Hlavní vypravěčkou zůstává stále Mia, občas ale dostaneme i nějaké to jiné PoV, což je pěkné zpestření.

Když je všechno krev, je krev všechno!

Jay Kristoff on Instagram: “Aaaaaaand here's another one because I love it  so much by the awesome @golden.rose.art 😀⚔️☠️ — #fanartfriday … in 2020 |  Rose art, Art, Fan art
Mia Corvere by Golden Rose
Autor si v předchozích dílech připravoval půdu pro epické finále. Už v prvním díle poznamenal něco o tom, že Mia v závěru zemře. To nechalo mnoho fanoušků včetně mě na trní. Doufala jsem, že dostojí svému slovu a předvede se. Well... not really. Po gladiátorských zápasech se Rozetmění daleko více věnuje mytologii a původu Temných, což byla jedna z nejlepších věcí na celé knize. Bavila jsem se a každou novou informaci jsem hltala. To se bohužel nedá říci o zbytku knihy. Můžou za to především postavy. Kristoffovi se podařilo napsat velmi realistické a dobře popsané charaktery, o tom žádná. Hlavní hrdinka Mia není žádná hloupoučká pipinka, je hodně svá, mluví jako dlaždič a je dost egoistická. Nebojí se zabíjet. Proto mi dost vadilo, když z ní autor ve třetím díle udělal poblázněnou puberťačku, která myslí na budoucnost a každou druhou kapitolu se musí muchlovat se svou láskou.... Ne, to mi nepřijde jako ta skvělá neohrožená hrdinka z prvního dílu. Možná jsem trochu předpojatá, jelikož Ashlinn nesnáším už od jedničky, ale i tak... Autor navíc přivedl k životu jednu z postav, kterou jsem v Nikdynoci milovala. Bohužel však slouží jen pro rozvíjení Ashlinniny postavy. A to mi okej nepřijde. Nehledě na ten cringe konec, z kterého jsem měla chuť celou knihu spálit a přišlo mi, že Kristoff chce hlavně potěšit fanoušky. Nejlepší postavou pro mě zůstává starý Mercurio, Sidonius a nově i Mrak. Stokrát lepší postavy jak Mia a Ashlinn dohromady.

Nakonec mé vlastní dojmy. Při hodnocení jsem byla dost nerozhodná, jelikož jsem byla upřímně dost zklamaná. Až do tří čtvrtin to ale bylo okay. Jak jsem již zmínila, celá mytologie a původ Temných byly fakt boží, bohužel to ale zkazila cringy romance, která tam neměla co dělat a konec jako vystřihnutý z Harlekýnky. A když mluvím o cringy... Zmrtvýchvstání mi jako plot twist nevadí, pokud se ale nepoužije opakovaně. A to hned dvakrát. Za co? Popravdě mi to zkazilo zbývající třetinu celé knihy. Je to fakt škoda, protože jinak mě Rozetmění moc bavilo. Doporučila bych ho ostatním? Jasně, zkuste to. Max. budete zklamaní jako já.

Rozetmění bych doporučila všem, kteří hledají drsnou a nesmlouvavou fantasy s drsnou hlavní hrdinkou, mluvícími stínovými zvířaty a otravnými poznámkami pod čarou.