pátek 28. srpna 2020

Recenze - Tajný život úhořů

Tajný život úhořůOficiální anotace

Od útlého dětství chodil Patrik s tatínkem chytat úhoře. Celé hodiny mlčky číhali na tuto nejpozoruhodnější rybu světa. Proč se úhoři rozmnožují zásadně jen kdesi v Sargasovém moři? Jak je možné, že na dlouhé cestě z Evropy nezabloudí? A co by nám rozluštění úhoří záhady mohlo prozradit o domovu, světě a lidském životě? Vydejte se s Patrikem Svenssonem na dobrodružnou plavbu vodami plnými vzpomínek, existenciálních záhad a… úhořů.

O vydání téhle knihy bych neměla ani tušení nebýt albatrosí merendy, na které nás na ni Ola neskutečně navnadila. Pravda, nonfiction až tak často nečtu, ale jednou za čas... Navíc nám bylo řečeno, že ve Švédsku se kniha stala hned bestsellerem, takže na tom něco musí být. A kdo by se nechtěl dozvědět něco o úhořích?

ÅlevangelietThe Book of Eels: Our Enduring Fascination with the Most Mysterious Creature in the Natural WorldEwangelia według węgorza

Asi se mnou budete souhlasit s tím, že máme nejkrásnější obálku. A naživo je ještě hezčí! Špatné ale nejsou ani ty ostatní, rozhodně by mi nevadilo mít je v knihovničce.

Už od mala chodil chytat Patrik se svým tatínkem úhoře. Nikdy však nedokázal přijít na tajemství, která tato záhadná stvoření skrývají a na která se vědci snažili vědci najít odpověď už od starověku. Jak se úhoři vůbec rozmnožují? Proč kvůli tomu plavou až do Sargasového moře? Jak se dokáže úhoří potěr dostat zpět desítky tisíc kilometrů? Patrik Svennson vám ve své publikaci představí nejzajímavější záhady, které se kolem úhořů točí a v kombinaci s historkami z dětství vás vezme na plavbu do Sargasového moře.

The Gospel of the Eels by Patrik Svensson, review — very puzzling beasts |  Culture | The Sunday Times
Tajný život úhořů je samostatně stojící nonfiction kniha s autobiografickými prvky z pera Patrika Svenssona. V českém překladu vyšla u nakladatelství Kniha Zlín. Autor v ní spojuje kapitoly věnované vlastním vzpomínkách z dětství, ve kterých s otcem chodil rybařit, s těmi věnovanými historickým faktům a vědeckým výzkumům, které čtenáři popisují zajímavá fakta o úhořích, jejich původu, rozmnožování a celkově celou historii toho, jak jejich výzkum probíhal už od raného starověku. I když spolu věda a vzpomínky na první pohled nesouvisí, autorovi se povedlo je neuvěřitelně dobře provázat a jeho záměr pochopíte až po dočtení knihy. Nemusíte se bát suchých faktů, která by vás nudila, Svensson je zpracoval velmi přístupnou formou ve formě vyprávění, které vás bavit bude.

"Mrtvý jako dodo," říká se v angličtině. Dost možná, že se v budoucnu bude místo toho říkat "mrtvý jako úhoř."

Where Do Eels Come From? | The New Yorker
I když se na první pohled zdá, že hlavním hrdinou je Patrik (a ve své části jím je), hlavní prostor tu dostávají samotní úhoři. Nikdy bych neřekla, že mě jejich existence bude nějak zvlášť zajímat, po dočtení jsem ale okamžitě změnila názor. Je to neuvěřitelně fascinující druh, o jehož útrapách a existenci většina lidí ani neví. Ze svého pohledu laika tedy mohu potvrdit, že by kniha mohla zaujmout i úplné laiky, kteří o rybách ani rybaření nemají ani potuchy. Co se týče Patrikových vzpomínek, kromě jeho dětství sledujeme i jeho vztah s otcem, který byl popsán velmi citlivě a realisticky.

Nakonec mé vlastní dojmy. Sama od sebe bych si knihu asi nevybrala, což je vážně škoda, protože bych se připravila o jedinečný zážitek. Ve Švédsku se kniha stala okamžitým bestsellerem, a já úplně chápu proč. Nejde tu jen o fakta o úhořích. Jejich život se totiž v mnohém podobá tomu lidskému a autorovi se velmi dobře podařilo tento vztah popsat. Lákavé je i grafické zpracování, které lahodí oku. Rozhodně se nebojte knihu vyzkoušet - pokud jen trochu milujete zvířata a jejich osud vám není lhostejný, zkuste to. A pokud vás to nezajímá? I tak ji zkuste! Budete překvapeni.

Tajný život úhořů bych doporučila všem, kteří hledají zajímavou knihu, která v sobě spojuje jak autobiografii, tak i vědecká fakta o velmi zajímavém a ohroženém druhu.