pondělí 3. září 2012

Recenze - Abandon

Abandon (Abandon Trilogy #1)Anotace:

Sedmnáctiletá Pierce se málem utopila v bazénu na zahradě domu svých rodičů a vyvázla jen zázrakem. Událost byla posledním hřebíčkem do rakve rozkládajícího se manželství jejích rodičů a Pierce se s maminkou přestěhovala do ostrovního městečka jejího mládí, kde žije i babička a strýček s pochybnou pověstí. Po počátečních obtížích nachází ve škole nové přátele a setkává se i s tajuplným, ponurým, lehce agresivním, ale právě proto nesmírně atraktivním Johnem Haydenem, který se objevuje vždy, když to Pierce čeká nejméně, ovšem zaručeně přesně ve chvíli, kdy potřebuje jeho pomoc. Pierce o něm docela jistě ví jen jediné – je temný, půvabný a neodolatelný, ale není to žádný anděl. Kdyby mu propadla, byla by navždy odsouzena k existenci v místech, která ji děsí a kam se v žádném případě nechce vrátit... Dá přednost bezpečnému každodennímu životu, nebo omamující lásce v náručí smrti? První díl nové strhující „podsvětní“ řady.

Ptáte se mě na to, proč jsem si vybrala knížku od Meg Cabot? Meg je pro mě něco jako soukromá bohyně, a tak je odpověď naprosto jasná - je to Meg skřížená s antikou, což musí být určitě skvělá kombinace. Navíc jsem si Abandon kupovala v Londýně a je úžasné, že i přes převahu knih, které jsem tam viděla, jsem si vybrala právě Meg. Tu obálku jsem tam nemohla nechat. A připravit se o skvělý zážitek čtení Abandona v letadle? Nikdy.

Trailer:

Abandon (Abandon Trilogy, #1) Mezi láskou a smrtí

Knihu mám doma v paperbacku nahoře. Spoustě lidí se ta podivná směsice barev nemusí líbit, ale já tuhle verzi miluji. Jsem na paperback navyklá. Oproti tomu naše verze a originální jsou sice fajn, ale o knize mi nic moc neříkají. Textury jsou ale zas fajn, to se jim musí nechat.

Abandon: Abandon Trilogy Jenseits

CD verze obálky Abandonu se mi skoro vůbec nelíbí, i když by mohla být ještě horší. Pokud jde o německou obálku, je doopravdy zvláštní, ale moc se mi líbí.

Sedmnáctiletá Pierce není žádná obyčejná slečna - její rodiče se rozešli a ona musela s matkou odjet na rodný ostrov Isla Huesos. Během jednoho večera se jí ale podaří málem zemřít - Pierce upadne do bazénu a prožije si zážitek takzvané klinické smrti. Během ní se v Podsvětí setkává s děsivým mladíkem Johnem, který jí místo toho, aby jí poslal do řady na loď odvede do svého sídla a daruje jí drahocený šperk, který by jí měl chránit před podsvětními "démony" Furies. Pierce se Johna ale bojí a rozhodně s ním v Podsvětí nehodlá zůstat, a tak mu uteče a vrátí se tak do vlastního těla. Těsně tak unikne skoro jisté smrti.

John jí ale nepřestává pronásledovat. Pierce nastupuje na novou školu a je zapsána do programu pro zvláštní studenty, New Pathaways. Do školy s ní chodí i její bratranec Alex, jehož otec byl ve vězení a pro Alexe není zrovna lehké se s tím smířit. Pierce vzpomíná na to, jaké to s Johnem bylo a skoro přehlédne fakt, že se v jejím okolí začínají dít podivné věci. Ona i její okolí se tak ocitá ve smrtelném nebezpečí - Furie jsou na lovu a jejich cílem není nikdo jiný než Pierce.

Příběh je inspirovaný legendou o Hádovi a Persefoně, kterou řecký bůh unesl do Podsvětí, aby tam s ním vládla. Na začátku každé kapitoly můžeme najít několik veršů z Dantova Inferna, což dodává knize daleko zajímavější vzhled. Samotný děj je pak svižný a rychle ubíhá - vypráví jej Pierce a děj knihy se prolíná se vzpomínkami na Podsvětí. Čtenářovi je tak postupně vysvětlena celá situace, ve které se Pierce ocitla a on tak může lépe pochopit její pocity. Nechybí tu ani milostná zápletka, která však ani nepůsobí jako nějaké klišé.

Pierce je správňačka - stejně jako většina hrdinek románů Meg Cabot. Ani jednou mi nelezla na nervy, což je tedy co říct - ani John nebyl nijak špatný a se svým chováním v situacích s Pierce u mě na žebříčku rozhodně stoupl. Nezapomenutelná scéna s vychrstnutým čajem do obličeje. Zbytek postav je také velmi realistický a rozhodně dotváří celý děj.

“Don't cry."
"How can I not?" I asked him. "You just said you loved me."
"Well, why else did you think all of this was happening?" He set the book aside to wrap his arms around me. "The Furies wouldn't be trying to kill you if I didn't love you."
"I didn't know," I said. Tears were trickling down my cheeks, but I did nothing to try to stop them. His shirt was absorving most of them. "You never said anything about it. Every time I saw you, you just acted so... wild."
"How was I supposed to act?" he asked. "You kept doing things like throwing tea in my face.”

Abandon, Meg Cabot

Pokud bych tedy měla vynést konečný verdikt, pak vám rozhodně doporučuji si knihu přečíst, ať už v anglickém originále, který jsem četla já, nebo v tom českém. Angličina není vůbec těžká a myslím, že se skvěle hodí i pro začátečníky. Abandon je prvním dílem z triologie, která by u nás snad měla vyjít celá (doufám). Pokud jste tedy ještě nevyzkoušeli úžasný styl psaní Meg Cabot, pusťte se do ní. Stojí to za to.

Celkové hodnocení:   90 %