neděle 11. listopadu 2012

Recenze - Roztomilé malé lhářky: Nevinné

Nevinné (Roztomilé malé lhářky, #2)Anotace:

Čtveřice roztomilých malých lhářek dokazuje, že stále umí pěkně zlobit. Alison DiLaurentisová zmizela, ale A. posílá vzkazy pro Arii, Emily, Hannu a Spencer pořád dál. Připomíná jim tajemství, která znala jen Alison - a to není jediná věc, která Lhářky trápí. Aria bojuje s vědomím, že kdyby něco špatně řekla, může svou rodinu rozprášit lusknutím prstu. Kromě toho si zahrává s velmi nebezpečnou, a o to neodolatelnější, novou láskou. Přesvědčte se, co se bude dít, když čtyřem roztomilým malým lhářkám začne pravda šlapat na paty.

Seriál jsem si oblíbila a po skončení prvního dílu knižní série jsem byla hodně zvědavá, jaké osudy čekají čtveřici dívek dále. Rozčarování z prvního dílu jsem tedy přebila a vrhla se na druhý díl půjčený z knihovny.

Flawless (Pretty Little Liars, #2) Flawless (Pretty Little Liars, #2)

Oproti obálkám ostatních států jsme vyvázli dost dobře. Jelikož nám nakonec nedovolili pokračovat ve filmových obálkách, tak jsme si udělali vlastní. A já jsem s nimi velmi spokojená. Oproti tomu tu máme tu oranžovou monstróznost - nikdy si na ty panenky prostě nezvyknu a při pohledu na obálku bych knihu typovala tak nějak pro první stupeň základky. Filmová obálka se mi celkem líbí, i když mi tam moc nesedí ten font.

Nad další dvojicí anglických obálek jen přikyvuji - tak nějak by mohly vypadat obálky nefilmového zpracování. Celkem se povedly, nemyslíte?

Secrets (Les Menteuses, #2) Bez skazy  (Pretty Little Liars #2)

Francouzská verze slečen ve mne vyvolala menší chaos - kdo je vůbec kdo? Doufám, že se pletu ve Spencer (to zrzavo-blond něco..). Polské obálce jsem se od srdce zasmála - vůbec netuším, jakou spojitost má tahle obálka s PLL.

Giovani, carine e bugiarde.Divine (Pretty Little Liars, #2) Kusursuz  (Sevimli Küçük Yalancılar, #2)

Italům dávám palec nahoru - tenhle shoot mám moc ráda a ke knize se hodí. Tentokrát si ale polepšili i Turci - obálka se mi překvapivě líbí.

Flawless (Pretty Little Liars, #2) Dokonalé (Malé klamárky, #2)

Indonésie také překvapila - filmovou obálku bych tam vůbec nečekala. A nakonec tu máme naše sousedy Slováky... Tak nějak si kladu otázku, proč zrovna kreslené....

Tumblr_mdaocyujj81rqv4qbo1_500_largeA. je opět na scéně a holky se budou muset snažit, aby ve zdraví přežily. Druhý díl dvanáctidílné série začíná přesně tam, kde skončil ten první - holky zjistily, že výhružné vzkazy od podivné A. dostávají všechny čtyři, a tak se začnou zabývat otázkou, kdo by za tím mohl vůbec stát. Jejich nejlepší kamarádka Alison je mrtvá a i když by po pohřbu měl být klid, ukazuje se, že někde v Rosewoodu se patrně potuluje její vrah. Spencer stále bojuje se svou starší sestrou, Emily řeší svojí sexuální orientaci, Aria pokoukává po svém učiteli a Hanna se snaží udržet si svoje kamarádství s Monou a samozřejmě i svoji váhu. Cesta k bulimiii je totiž velmi blízko. Celý příběh je protkán flashbacky, ve kterých se vracíme zpět do doby, kdy Alison ještě žila.. A na scénu se vrací dva staří známí - Jenna a Toby Cavanaughovi... Holky by si měly dávat velký pozor...

Tumblr_md4zg1j7ad1rj9qylo1_400_largeSara Shepard nám opět ukazuje, že jí svět intrik a iluzí není cizí (asi se jí nějak líbí, když už to praktikuje ve svých dvou sériích). Svým svěžím stylem psaní nás ihned uvrhne do děje a nechá nás celou knihu tápat v temnotách, abychom A. odhalili sami. To ale není tak jednoduché - děj se stále více a více zamotává, a tak jsou najednou podezřelí naprosto všichni. Velkým plusem je zápeltka psaná z pohledu čtyř hlavních postav - člověk tak nemusí sledovat pouze jednu postavu, ale hned čtyři - takže šance najít si svou oblíbenkyni je dost veliká. Mínusem jsou občasná slepá místa, kdy děj vůbec neutíká a vy se jen těšíte na něco záživnějšího. Kniha je pro věkovou kategorii cca 13-18 let, i když jí samozřejmě nepohrdnou ani starší. Oproti seriálu, který je zaměřen spíše pro starší publikum, se u knih setkáváme s fenoménem sedmé třídy, což ani mě místy nebylo po chuti - člověk měl pak pocit, že čte o mladičkých holčičkách, které ještě nevědí, co chtějí.

16250e3281b799f4c0a33e53d22a6843_largeVelkým plusem celé knihy jsou právě postavy - těch je tu celkem dost. Jako první tu máme naše čtyři lhářky - Ariu, krásnou a chytrou dívku, která tají otcův milostný poměr. Spencer, která se vždycky snažila vyrovnat své starší sestře a už podruhé se jí podařilo svést sestřina přítele. Hanna, trochu nejistá, se sklony k bulimii. A Emily, skvělá plavkyně, která si začíná uvědomovat, že jí přitahují dívky. Mimo tyto čtyři krásky tu pak máme další postavy - bonusem jsou sourozenci Cavanaughovi, kteří v prvním díle nebyli - slepá Jenna, která má s holkami nevyřízené účty a nebezpečně vyhlížející Toby, který se kdovíproč zajímá o Emily.. S nimi a A. se z Nevinných stává zajímavý mix.

Nakonec bych se ráda vyjádřila k podobě se seriálovým zpracováním. I zde se některé scény vyskytují v seriálu, ale v úplně jiném pořadí a ještě trochu pozměněné. Pokud jste tedy fanouškem seriálu, pak knihu posuzujte objektivně - tyto dva útvary k sobě moc nejdou.
Tumblr_lpxlspsfzx1qcnuspo5_r8_250_large
Jaký závěr tedy vyplývá z celé recenze? Kniha stojí určitě za povšimnutí, Sara Shepard dokázala, že psát umí a dokáže si u svých čtenářů udržet požadované napětí. Kniha má několik mínusů, jako občasné nudné pasáže či příliš "mladé" hrdinky, ale s tím se nedá nic dělat - ke knize to prostě patří. Pokud jste tedy tuto sérii ještě neobjevili, tak se do ní pusťte a udělejte si obrázek sami.

Celkové hodnocení:  80 %