neděle 23. prosince 2012

Recenze - Dědička

DědičkaAnotace:

Vstupte do světa Tryllů!

Když bylo Wendy pouhých šest let, matka se ji pokusila zabít. Tvrdila jí, že je monstrum. O jedenáct let později se Wendy začíná obávat, že matka měla tehdy možná pravdu. Dochází jí, že asi není tím, kým si po celý život myslela, že je. Toto poznání jí pomáhá odhalit Finn Holmes.

Finn, záhadný spolužák, zprvu Wendy jen neustále pozoruje. Něco na něm Wendy neskutečně přitahuje, ale zároveň děsí. S jeho pomocí se dozví i pravdu o sobě a svém životě: Jako miminko byla zaměněna s jiným dítětem, chlapcem. Ještě v šoku se Wendy vydá s Finnem za svou pravou matkou. Netuší ale, co ji tam čeká...

Nový domov Wendy nutí nechat dosavadní život za sebou, zapomenout na školu jí problém nedělá, ale jak se vypořádá se ztrátou svého bratra a tety? Wendy se musí poprat se svým novým údělem a s tím, že ani u své pravé matky nenajde city, které celé dětství tak moc postrádala.

To se může stát jen mně. Asi dva měsíce po tom, co jsem si začala celou tuhle sérii skupovat anglicky, se Fortuna Libri rozhodla knihu vydat v češtině. Ano, jsem z toho doopravdy nadšená, protože budu mít doma i ty druhé obálky, a navíc v hardbacku. A tak jsem byla zvědavá na překlad (k čemuž se pojí veselá historka s tím, že jsem si knihu vzala omylem na recenzi ve slovenštině, ale to je jiná...).

Switched (Trylle, #1) El viaje (Tierra de Magia, #1)

Můj názor na obálky se od původní aj recenze moc nezměnil. Stále se mi nejvíce líbí modrá obálka s hvězdnou oblohou. Má svoje vlastní kouzlo. Naše obálka se ale také moc povedla a patří k jedněm z nejvydařenějších. Španělové zvolili obálku, která se myslím objevuje v aj verzi až u dalších dílů. Není špatná, ale naše je pro první díl určitě lepší.

Switched (Trylle, #1)  Switched (Tyrelle Trilogy, #1)

Pak tu máme návrh jedné a té samé obálky, akorát v jiných barvách. Osobně mám doma tu růžovou a na pohled je fakt nádherná. Ale i ta druhá má něco do sebe - kdybych měla na výběr, tak nevím nevím.

ทริลล์ I ตอนการโจมตีของวิตทรา (Trylle Trilogy#1) Podmetnuta (Trylle Trilogy, #1)

Od minula nám tu přibyla thajská a srbská obálka. No, nevím nevím, jsou asi nejslabší. U té thajské se mi moc nelíbí motýlci, vypadá to docela tuctově a u srbské? No, pořádně ani nevím, co na obálce je. Vlasy?

Wendy Everlyová byla ve svých šesti letech napadena vlastní matkou, která se jí pokusila zabít. Nebýt Wendyina staršího bratra Matta, byla by mrtvá. Od té doby uplynulo deset let. Wendyina matka skončila v ústavu a Wendy se proměnila v teenagerku, která je tvrdohlavá a těžko vychází se spolužáky. Mohlo by snad být něco na tom, co jí řekla matka? Že je monstrum? Wendy nastupuje na novou školu a doufá, že snad tentokrát vydrží o něco déle, aby se nemusela s bratrem a tetou Meggie opět stěhovat. Mimoto ovládá  persuázii - pomocí myšlenek dokáže kohokoliv přesvědčit, aby udělal to, co sama chce. Toho si ale všimne její spolužák Finn Holmes, který jí celý den sleduje a Wendy začíná tušit, že něco není v pořádku. Že by se mu snad líbila? To, co jí Finn následně poví zní naprosto absurdně. Ona a trol? Po útoku Vittrů Wendy nezbývá nic jiného než odejít s Finnem do Föreningu, skryté země Tryllů, kteří se snaží udržet se mezi lidskou populací naživu a nevyhynout. Wendy čeká tvrdá lekce - nejenže je princeznou, ale očekává se od ní, že bude jednou sama vládnout. Dokáže se Wendy adaptovat a udělat na Tryllskou společnost dojem? V kombinaci se sexy ochráncem Finnem a číhající Vittrou je Wendy v pěkném průšvihu...

Už od začátku je celkem jasné, kam se příběh bude ubírat. Zápletka je celkem jednoduchá, ale i přesto Amanda Hocking vytvořila nádherný svět s rozvětvenou hiearchií a zajímavými postavami. Velkým plusem je čtivost - knihu přelouskáte na jeden zátah, ani nevíte jak. Pokud jde o překlad - myslím, že překladatelé odvedli skvělou práci. I když jsem knihu četla ve slovenštině, neměla jsem nejmenší problémy s porozumněním a příběh jsem si skvěle užila. Jsem moc ráda, že překladatelé nechali nepřeložená některá slova jako mänks, Förening, persuázia, marksina a podobně. Kniha je skvělou oddechovkou pro všechny, kteří mají rádi víly/troly.

Hlavní hrdinka si vás ihned získá, jelikož je to konečně jedna z hrdinek, které nejsou dokonalé. Wendy je hodně tvrdohlavá a i přes ledové pohledy vlastní matky se snaží zapadnout a být co nejlepší princezna. Jak ale víme, nikdo není dokonalý a ani ona. Už od mala žila v rodině, kde chyběla matka a je celkem paradox, že poté, co se jí její nevlastní matka pokusila zabít, je i Elora chladná a nepřístupná. Přidejme k tomu podivné city k Finnovi a máme skvělý miš maš. Co bych ale ocenila je Wendyin vztah s bratrem Mattem. Moc se mi líbilo vykreslení jejich láskyplného vztahu a toho, jak Matt Wendy neustále chránil. Pokud jde o Finna, tak ani nevím - beru ho jako neutrálního hrdinu, který mi nijak zvlášť nepřirostl k srdci. Charaktery byly rozmanité a vystupovaly reálně, což je velkým plusem pro celou knihu. Za zmínku určitě stojí veselý Rhys, mänks, který Wendy hodně přiroste k srdci.

Ke knize je připojen krátký příběh Útoky Vittry, kde se seznamujeme s odvrácenou stranou Tryllské společnosti, s Vittrany, kteří se snaží Wendy unést. Vystupuje zde Loki, s kterým se zajisté seznámíme v dalším díle.

Konečné hodnocení:  85 %

Děkuji internetovému e-shopu Livro za poskytnutí recenzního výtisku.