čtvrtek 30. srpna 2018

Recenze - Z kostí a inkoustu

Z kostí a inkoustu (Velká knihovna, #1)Oficiální anotace

Alexandrijská knihovna – největší a nejslavnější knihovna starověku – uchovávala tisíce vzácných knih a dokumentů. Pak ale přišel ničivý požár, který vše pohltil. Co by se však stalo, kdyby k jejímu zničení nedošlo? Jess Brightwell je pašerák knih. I když je mu teprve šestnáct, už velice dobře chápe, že černý obchod s knihami vynáší. Ve Velké knihovně v Alexandrii je totiž uloženo veškeré vědění světa a vlastnit knihy je přísně zakázáno. Proto se najdou mnozí, kteří jsou za ně ochotni nemálo zaplatit.

Když Jess dostane možnost studovat ve Velké knihovně a stát se jedním z mála, kteří tam mohou pracovat, neváhá. Je přeci skvělé dostat se k zákulisním informacím tolik důležitým pro jejich rodinný obchod! Brzy se však ukazuje, že knihovna je mnohem temnější a zlověstnější místo, než si vůbec dokázal představit. Nevysvětlená úmrtí spolužáků, tajuplný učitel a podivná atmosféra strachu dávají tušit, že ti, kteří knihovnu ovládají, nehrají čestnou hru. Nejde jim o ochranu velkých myšlenek. Jde jim o ovládání vědomostí, a tím i celého světa…

Z kostí a inkoustu jsem dostala v rámci ambasadorského balíčku na loňském Humbooku. Sice šlo jen o ARC, ale před pár měsíci jsem měla chuť si přečíst něco o knihách, takže to byl win win. Navíc jsem se s tvorbou Rachel Caine setkala už před tím, takže proč ne?

Ink and Bone (The Great Library, #1)Ink and Bone (The Great Library, #1)Mürekkep ve Kemik (The Great Library, #1)

Jsem neskutečně ráda, že se nakladatelství Fragment rozhodl zachovat jednu ze zahraničních obálek, protože je fakt moc hezká. Nevadila by mi ani ta druhá, která má tu správnou atmosféru. Z dalších zástupců se mi nejméně líbí ta nazelenalá vpravo - ta barevná kombinace je nic moc.

Výsledek obrázku pro ink and bone rachel caine
Velká Alexandrijská knihovna je stěžejní institucí celého světa, ve kterém Jess Brightwell žije. Jejím úkolem je uchovávat veškeré informace a starat se o to, aby se nedostaly do nesprávných rukou. Díky tomu jsou knihy vzácná komodita - vlastnit je je totiž zakázané. Jess pochází z velké rodiny pašeráků, kteří na knihách vydělávají. Přístup k nejvzácnějším svazkům je možný ale pouze po vystudování Knihovny, a tak se mladý hrdina vydává na cestu svých nepřátel a pustí se do studia. To ale není vůbec snadné a jen hrstka těch nejsilnějších dokáže přečíst. Dokáže mladý pašerák přežít ve světě plném papíru, inkoustu, skrytých tajemství a zvěrstev, které Knihovna skrývá a veřejnost o nich nemá žádné ponětí?

Z kostí a inkoustu je první díl momentálně pětidílné série z pera Rachel Caine, které u nás vyšla série Upíři z Morganville. Její příběh se odehrává v alternativní realitě našeho světa, ve kterém Alexandrijská knihovna nikdy neshořela a místo toho je stěžejní institucí celého světa. Další zajímavostí je to, že se vše točí kolem knih, což jistě potěší všechny knihomoly. Knihu je žánrově celkem těžké zařadit - prolínají se zde prvky vědy a pokroku s jakousi magií, která celý svět ozvláštňuje. Příběh sice začíná v Británii, následně se ale přesouvá do samotné Alexandrie, která s sebou přináší exotickou atmosféru. Je celkem škoda, že kniha nedostala více pozornosti, protože osobně... okouzlila mě a zamilovala jsem se do celého světa. Svou atmosférou mi připomínala Rudý úsvit od Pierce Browna. Je neskutečně akční, napínavá a velmi čtivá. Pokud máte rádi hry o přežití, tak přesně to tu v rámci Jessova výcviku najdete. Na své si přijdou i milovníci romantiky - ta tu pěkně doplňuje příběh. A je tu i skvělý LGBT pár!

"Doufám, že skutečně nezapomenete, protože nehody se stávají. I lidem, na kterým Vám záleží více než na jednom paličském špionovi."