neděle 21. dubna 2019

Recenze - Jsem holka. Co s tím?

Jsem holka. Co s tím? (The Spinster Club, #3)Oficiální anotace

Středoškolačka Lottie má plán. Odmaturuje se samými jedničkami, dostane se na Cambridge, stane se předsedkyní vlády, změní svět! Jenže když ji cestou do školy na ulici obtěžují dva dělníci, uvědomí si, že svět je potřeba začít měnit hned. A tak přijde s novým plánem: založí si vlog, pomocí kterého začne bojovat s všudypřítomným sexismem. Pomáhají jí nejen nejlepší kamarádky Evie a Amber, jejichž příběhy vyprávějí první dva díly série, ale taky nadějný filmař Will. Ten jí sice zpočátku úplně do oka nepadne, ale čím víc času spolu tráví, tím víc oba zjišťují, že protiklady se přitahují. Třetí díl série pro holky, které chtějí změnit svět.

Proč jsem si knihu vybrala?

Ze série Klub odložených holek od Holly Bourne jsem loni četla první dva díly a byla to naprostá bomba. Proto jsem netrpělivě vyhlížela překlad třetího dílu, který tuto trilogii uzavírá. Autorka mi učarovala svým stylem psaní, hrdinkami a poselstvími, která její knihy přináší.

Něco málo k obálce

Stejně jako u předchozích dílů, i u toho třetího se nakladatelství Slovart rozhodlo převzít originální obálku, která se k hlavní hrdince Lottie perfektně hodí. Hřbet navíc barevně krásně ladí s předchozími díly.

Hodnocení

Lottie byla z Klubu starých pannen vždycky ta nejhlasitější a nejsebevědomější. Má jasný cíl - odmaturovat, dostat se s dobrými známkami na Cambridge, a k tomu ještě podporovat feministické aktivy v klubu, kde spolu s kamarádkami Evie a Amber působí. Jednoho dne se ale setká se sexuálním obtěžováním, které jí otevře oči a vnukne nápad - začít měsíční projekt, ve kterém bude bojovat proti nerovnoprávnosti pohlaví. S natáčením jí pomáhá nadějný filmař Will, který je sice k sežrání, ale do oka si s Lottie rozhodně nepadli. Myšlenka změnit svět je hezká - dokáže ale Lottie vydržet ponížení a překážky, které s sebou její nelehká cesta přináší?

Související obrázek
Zdroj
Jsem holka. Co s tím? je třetím a závěrečným dílem ze série Klub odložených holek z pera Holly Bournové. Předchozí díly byly vyprávěny z pohledu Evie a Amber, trojka je z pohledu Lottie, která uzavírá trojlístek kamarádek z Klubu starých pannen. Autorka zasadila děj své knihy do reálného světa, konkrétně do Velké Británie. Celá série se točí především kolem otázek feminismu, rovnoprávnosti a dalších důležitých problémů, které je třeba nepodceňovat a mluvit o nich. Právě to je jeden z důvodů, proč je tahle (i předchozí díly) kniha tak dobrá - Bourneová nic nezastírá, na problémy nahlíží realisticky a bez růžových brýlí a snaží se nadhodit i nějaké to řešení. Navíc je její styl psaní velmi čtivý - sama jsem každou z jejích knih měla přečtenou za jeden večer.

Vždyť jsem na sobě ani neměla krátkou sukni. Pitomá myšlenka. Absolutně debilní myšlenka. Ale potom, co se stalo, když ve mně všechno vřelo a po tvářích se mi koulely horké, vzteklé slzy, mi pořád běželo hlavou... ... Vždyť jsem na sobě ani neměla krátkou sukni.

Výsledek obrázku pro bourne what a girl gotta do?
Zdroj
Jedním z největších tahounů celého příběhu jsou postavy. Autorka má schopnost je vykreslit realisticky a velmi lidsky. Hlavní hrdinkou je tentokrát Lottie, která je na rozdíl od svých kamarádek trochu hlasitější, sebevědomější a rozhodnější. Ví moc dobře, co chce a jde si za tím. Tohle na Lottie velmi obdivuji a oceňuji i to, že nám autorka ukázala i stinnou stránku toho, co Lottie dělá a jak se s tím musí vyrovnat. Úplně každý je totiž pouze člověk. Cameo mají i obě vypravěčky předchozích dílů - Evie a Amber, a čtenář má tak možnost vidět, kam se jejich život posunul dále. Pak tu máme kameramana Willa, s kterým si Lottie zprvu nesedne, ale víme, jak to chodí... V příběhu nechybí ani romantika, která ho velmi pěkně oživuje.

Dostávám se ke svým dojmům. Jak jsem již zmínila výše, od knihy jsem měla poměrně vysoká očekávání, jelikož předchozí díly byly bomba. A vůbec jsem nebyla zklamaná. Lottie mi byla sympatická hned od začátku. Vše se točilo kolem jejího projektu, ve kterém měla upozorňovat na úplně každou situaci nerovnosti. Jako plán to zní hezky, autorka ale ukázala, že v realitě to trochu pokulhává, především s reakcemi nechápajícího okolí. Líbila se mi i romantika - nebylo to nic násilného a k příběhu se to skvěle hodilo. Pokud bych měla porovnat trojku s předchozími díly, pořád si nejsem jistá, který z nich byl mým největším favoritem. Příběhově u mě vede asi jednička, jelikož zpracování OCD je v ní dost brutální a surové... A co se postav týče, favoritkou je pro mě Lottie.

Knihu Jsem holka. Co s tím? bych doporučila všem nehledě na pohlaví, kteří hledají příběh s pozitivním zobrazením feminismu a genderové rovnosti a tím, jak se s jejich propagací musí srovnat obyčejná slečna.

Celkové hodnocení: 4.5 z 5 hvězdiček

Děkuji nakladatelství #booklab (Slovart) za poskytnutí recenzního výtisku. 
Více o knize ZDE

Zdroje:
Anotace a obálka

Žádné komentáře :

Okomentovat