pátek 19. dubna 2019

Recenze - Místo, kde bydlím

Místo, kde bydlímOficiální anotace

Linden před ostatními něco tají – je bez domova a bydlí na chodbě své střední školy. Při životě a stranou pozornosti ji udržuje jen školní blog, který má na starost, přátelství s Hamem a Seungem a vidina budoucnosti daleko od městečka, kde nyní bydlí. Když ale spolužačka Bea přijde do školy s natrženým rtem, Linden to hluboce otřese a připomene jí to vlastní šrámy z minulosti. Pochopí, že může násilí učinit přítrž jedině tím, že odvypráví Bein příběh a smíří se s vlastní tíživou minulostí. I kdyby to znamenalo porušit pravidla přežití, jež si stanovila, a ohrozit tajemství, která se naučila skrývat.

Knihu jsem si původně ani neplánovala číst. Neměla jsem totiž o její existenci ani potuchy. Navíc mne trochu odrazoval i formát - ve stejné "řadě" se stejnou grafickou úpravou už vyšel Ten, kdo stojí v koutě a Dej mi své jméno, a ani jedna z nich se mi vůbec nelíbila. Nakonec jsem ale neodolala - anotace zněla daleko lépe než u předchozích dvou příběhů.

Where I Live

I když má origoš obálka zajímavý nápad, kombinace šedé a žluté už tak pěkná není a obálka působí poměrně nevýrazně. V tomto případě jsem ráda, že máme vlastní obálku - je moc hezky provedená a zelená to krásně prosvítí.

Výsledek obrázku pro where i live brenda rufener
Linden Roseová je bez domova, a tak musí přespávat a žít na chodbách své střední školy, na očích všech svých spolužáků. Zároveň se ale snaží o to, aby na to nikdo nepřišel, především její nejbližší kamarádi Seung a Ham. Linden touží po jediném - získat stipendium na prestižní univerzitě a konečně získat domov a peníze potřebné pro lepší život. K tomu jí má pomoc pozice redaktorky školního časopisu. Vše ale není až tak růžové. Lindeninu spolužačku Beu nejspíš bije její přítel, nikdo se ale nemá k tomu, aby proti násilí zakročil. Linden to připomene její vlastní dětství, od kterého se snaží dostat co nejdál. Má Linden dál mlčet nebo promluvit za cenu toho, že se všichni dozvědí, že nemá domov?

Místo, kde bydlím je samostatně stojícím románem z pera Brendy Rufener, které letos v dubnu vyšel v zahraničí již druhý román, Since We Last Spoke. Příběh je zasazen do reálného světa a odehrává se především na chodbách střední školy, do které Linden chodí. I když se na první pohled zdá, že se kniha zabývá pouze tématem bezdomovectví, skrývá v sobě i další závažná a důležitá témata, o kterých je třeba mluvit, a to především násilí na druhé osobě. Autorčin styl psaní je velmi čtivý a stránky vám budou ubíhat před očima rychlostí blesku. Kromě závažnějších témat se autorka zaměřila i na osobní růst, vyrovnání se s minulostí a na nejistotu z budoucnosti. Nechybí ani romantická linka, která příběh trochu odlehčuje. I když jsou cílovkou především teenageři, kniha bezpochyby osloví i dospělé.

Jestli chci, aby ze mě něco bylo, nesmí ty oči zahlédnout, kým doopravdy jsem. Kým se tak moc snažím nebýt. Dívkou bez domova, jež se skrývá všem na očích.

Brenda Rufener by Carolyn Scott Photography
Dostáváme se k postavám, na kterých celý příběh v podstatě stojí. Hlavní hrdinkou je Linden, která tak trochu netradičně nemá domov a snaží se přežívat ve své střední škole. Už jen to je na young adult žánr poměrně netradiční a činí to z Linden velmi zajímavou postavu. Kromě vlastních snů o budoucnosti a zajištění obživy v současnosti se dívka musí vyrovnat i s minulostí. Osobně mi Linden nevadila a celkem jsem jí i fandila. Pak jsou tu její dva nejlepší kamarádi - Seung a Ham. Seung s sebou do příběhu přináší kulturní odlišnost, s kterou se v knihách zas tak často také nesetkávám. Své vlastní démony má i Ham. Celý trojlístek tvoří zajímavé combo, o kterém mne bavilo číst. Autorka neopomenula ani vedlejší postavy, které jsou rozličné a velmi dobře vykreslené. Mým absolutním favoritem byl asi Seung, i když těžko říct...

Dostávám se k vlastním dojmům, které ve mně tato kniha zanechala. Jak jsem již zmínila na začátku, žádná očekávání od knihy jsem neměla, tudíž jsem mohla být pouze příjemně překvapená. Místo, kde bydlím je rozhodně kniha, která by neměla uniknout nikomu, jelikož se zabývá důležitými tématy jako násilí či bezdomovectví. I když to není úplně nejlepší kniha, kterou jsem s tímhle tématem četla, autorka se nemusí za nic stydět. S tématem se vypořádala bravůrně. Líbila se mi i romantika - nebyla nijak násilná a příběh pěkně doplňovala. Palec nahoru i za odlišnou kulturu v podobě Seunga. Nejsem si jen úplně jistá, jestli by Linden dokázala tak dlouho přežít jen ve škole, aniž by se to podepsalo na jejím zdraví, ale dejme tomu. Za mě tedy rozhodně ano!

Místo, kde bydlím bych doporučila všem, kteří hledají zajímavě pojatý YA příběh s těžšími tématy, o kterých je třeba mluvit a se statečnou hlavní hrdinkou.

Děkuji nakladatelství #booklab (Slovart) za poskytnutí recenzního výtisku.