čtvrtek 18. dubna 2019

Recenze - Síla ohně

Síla OhnÄ› (Sedmiříší v troskách, #1)Oficiální anotace

Tento napínavý fantasy příběh se odehrává v Sedmiříší známém z autorčiny předchozí knižní série, avšak o generaci později. Je prostoupený temnou magií, nebezpečenstvími, z nichž tuhne krev v žilách, a dvěma nezapomenutelnými postavami, které se pohybují na tenoučké hraně mezi životem a smrtí.

Hlavními hrdiny jsou Adrian sul'Han, zvaný Ash, školený léčitel obdařený magickými schopnostmi a syn královny Fellsu a Nejvyššího kouzelníka, jenž hoří touhou pomstít smrt svého otce, a Jenna Blandelowová, dívka s podivným znamením, kterou její tajemní rodiče opustili brzy po narození. Jejich cesty se setkají v Ardenu. Spojuje je nenávist k bezcitnému králi. Podaří se jim krále odstranit a zabránit tak válce? A dojde jejich láska naplnění?

O autorce série Sedmiříší v plamenech jsem na zahraničním booktube slýchala jen samé dobré ohlasy. Všichni ji řadí mezi jednu z nejlepších autorek YA high fantasy, tudíž jsem si samozřejmě nemohla nějakou její knihu nechat ujít.

Flamecaster (Shattered Realms, #1)

Jsem neskutečně ráda za to, že se Slovart rozhodl pro jednu z originálních obálek, protože je fakt krásná a k příběhu se skvěle hodí. Nevadila by mi ta s medailonem - je stejně pěkná jako ta naše.

Ash, celým jménem Adrian sul'Han, je fellským princem. Po svém otci zdědil čarodějnou moc a jediné, po čem touží, je studovat léčivou magii a pomstít svého otce, který byl napaden a zabit neznámými zabijáky. Ashova matka je navíc už přes dvacet let ve válce s ardenským královstvím, ve kterém jsou čarodějové běžně upalování nebo zotročováni. Jenna Blandelowová je sirotek žijící v ardenském městě Delphi, ve kterém jsou nepokoje na denním pořádku. Už od mala má na zátylku podivné čarovné znamení, kterému nevěnovala žádnou větší pozornost. Brzy ale zjistí, že by mohlo být důležitější, než si myslí. Ash i Jenna touží po smrti krutého ardenského krále, který jim sebral vše. Dva rozdílné osudy, jeden cíl. Podaří se jim odvěkého nepřítele zabít a ukončit tak dlouholetou válku?

Související obrázekSíla ohně je prvním dílem čtyřdílné fantasy série Sedmiříší v troskách z pera Cindy Williams Chimy, v zahraničí velmi opěvovanou autorkou YA fantasy. Sedmiříší v troskách je spin-off k čtyřdílné sérii Sedmiříší (nevyšla v češtině), která vypráví o předchozí generaci ze stejného světa (rodiče Ashe). Autorka děj svého příběhu zasadila do fiktivního fantasy světa zvaného Sedmíříší, které se skládá z různých království, a ve kterém nechybí magie ani různá magická stvoření. Právě magie je dle mého názoru jedním z nejzajímavějších prvků celé knihy. Čarodějové v Chimině světě nosí medailony, které jim pomáhají usměrňovat magickou sílu a umí využívat rozličné druhy magie. Příběh je vyprávěn ze dvou hlavních pohledů - Jenny a Ashe, i když sem tam se k nim přitočí i některé z vedlejších postav. Autorka se zaměřila hodně i na politikaření a vykreslení rozdílů mezi jednotlivými královstvími - ať už se to jedná přístupu k čarodějům, ženám, místním tradicím či způsobu vedení války. Na začátku knihy nechybí ani mapa všech území, takže nebude problém, že byste se ztratili. Zajímavostí, která mne překvapila, bylo to, že většina názvů je v angličtině. Za mě ale spíš plus.

"V bratrstvu je nás mnoho, a tvůj pach jsme ochutnali všichni," zašeptal Usepia. "Tvůj osud je zpečetěn, černokněžníku. Jsme nejlepší a nikdy se nevzdáváme. Když se mi podrobíš, zabiju tě rychle a bezbolestně. Jsem docela zručný... co se práce s nožem týče."

Postavy jsou mimo světa a magie jedním z nejdůležitějších pilířů celé knihy. Jako prvního tu máme prince Adriana aka Ashe, který utekl z vlastního království, aby se pomstil mrtvému otci. Adrian je především léčitel, což se odráží i na jeho charakteru. Je inteligentní, vynalézavý a poměrně i sympaťák. Není to úplně ten typ mužské postavy, do které bych se zamilovala, žádný výraznější problém jsem s ním ale neměla. A pak je tu Jenna, žijící od narození v Delphi, hornickém městě. Její backstory je poměrně tragická, osobně jsem se s ní ale sžít nedokázala a její kapitoly mne bavily o dost méně než ty Adrianovy. Je to ale jen o volbě preferencí. Daleko zajímavější mi přišly některé vedlejší postavy, kterým autorka také věnovala dostatečný prostor, aby se mohly rozvíjet. V knize se od jisté části objevuje i romantická linka, která byla snad to jediné, co jsem neskousla. Neměla bych s tím problém, kdyby to nebyla klasická instalove.

Výsledek obrázku pro flamecaster chima
Dostávám se k mým dojmům. Jak jsem již zmínila, jediný větší problém jsem měla s instalove, která fakt byla do očí a moc se mi tam ani nehodila. Jelikož jsem už četla druhý díl, tak vím, že autorka romantiku napsat umí, takže to za vinu spíš dávám postavám. Jinak se mi ale Síla ohně moc líbila a její čtení jsem si neskutečně užila. Očekávání jsem vysoká neměla, tudíž jsem byla příjemně překvapená. Autorčin styl psaní je velmi čtivý a rychle ubíhá.

Kapitoly taky nejsou nijak extra dlouhé, což je za mě další plus. Fantasy svět a systém magie v Sedmiříší jsou dobře promyšleny a rozhodně zaujmou. Je také třeba myslet na to, že jde o spin-off sérii - předpokládám tedy, že byl svět daleko více vykreslen v původní tetralogii. K pochopení děje a příběhu ale přečtení předchozí série nutné není. Výše jsem ještě zmiňovala, že jsou geografické názvy povětšinou v angličtině. Osobně to pokládám za plus, protože v angličtině čtu běžně a hlavně rychleji. Pro neangličtináře by to ale mohl být trochu problém.

Sílu ohně bych doporučila všem, kteří hledají zajímavý fantasy příběh se spoustou zvratů, zajímavými postavami a nevadí jim trocha té instalove (v dalším díle už ale není!).

Děkuji nakladatelství #BookLab (Slovart) za poskytnutí recenzního výtisku.