úterý 22. října 2019

Recenze - Kde zní zpěv krkavců

Kde zní zpěv krkavcůOficiální anotace

Pohár trpělivosti Elfrydina bohatého otce přetekl. Po mnoha marných snahách vychovat z ní slušnou mladou dámu ji poslal do zapadlého výchovného ústavu pro nepřizpůsobivé dívky na Krkavčím vrchu. Však oni si tam s ní už poradí! Elfryd cítí, že po své zemřelé matce, jíž nikdo neřekl jinak než čarodějnice, zdědila schopnosti, které jen tak někdo nemá. Budou však stačit na to, aby překonala nástrahy přísného ústavního řádu? A co když se ukáže, že není jediná, kdo dokáže čarovat?

Na Krkavce mne nalákalo zářijové video Míšo, co budeme číst?, kde knihu holky neskutečně vychválily a představily. Téma mučení mladých holčiček mě okamžitě zaujalo a byl to must read. Navíc je kniha od české autorky, což je další důvod, proč ji zkusit.

Musím pochválit nádhernou barevnou kompozici a font, který k pozadí sedí. Jedna z nejpovedenějších českých obálek, které jsem u Fragmentu viděla. Boží.

Výsledek obrázku pro creepy boarding school
Elfryd sebe samu považuje za čarodějku, stejně jako jí bývala její matka. To se však neslučuje s ideálem toho, jak by se mladá dáma z dobré rodiny měla ve společnosti prezentovat. Elfryd se daleko raději prohání po střechách se svými kamarády než vyšívá či šije. Jednoho dne toho má její bohatý otec už dost a rozhodne se Elfryd poslat do internátní školy na Krkavčí vrch pro nepřizpůsobivé dívky, která má za úkol z děvčat udělat vychované mladé dámy. Elfryd však brzy zjišťuje, že v ústavu platí tvrdá pravidla, jejichž porušení se trestá krutými tělesnými tresty. Ze školy se tak stává vězení, ve kterém jde pomalu o život. Podaří se Elfryd překonat všechny nástrahy a přežít tak dlouho, aby mohla z ústavu utéct?

Kde zní zpěv krkavců je samostatně stojící román z pera české autorky Kláry Kubíčkové. Nakladatel knihu zařazuje do žánru fantasy pro děti a YA fantasy. Příběhově bych ji sama označila jako middle grade, svými temnějšími prvky ale inklinuje spíše k literatuře pro teenagery. Příběh se odehrává v na prvním pohled normálním světě bez magie, ve kterém je důležité společenské postavení a pro ženy je nejdůležitější se dobře vdát. To ale není tak úplně pravda, v pozdější části knihy se objevuje i nějaká ta magie, která nakonec hraje doslova klíčovou roli. Chtěla bych upozornit na přítomnost násilí na dětech a dokonce i fyzického a psychického mučení, které se v knize objevuje. Pokud jste tedy slabší povahy (nebo vaše děti), raději se jí vyhněte. Autorčin styl vyprávění je velmi poutavý a rychle vás vtáhne do děje. Prostředí ústavu dodává příběhu tu správnou mrazivou atmosféru, kterou čtenáři mohou pocítit na vlastní kůži. Kromě každodenního života v internátu se zde objevuje i spousta akčních scén, které se objevují především na samém konci.

Když pak vycházela z Novarovy kanceláře a třela si bolavé ruce, moc dobře chápala zvrácenost, a přesto ohromnou úspěšnost zdejšího systému. Neodložila jen oblečení, ale i svou hrdost. Najednou cítila, že musí sklonit hlavu k zemi.

Autorka se ve velké míře zaměřuje na své postavy, na jejichž rozličných charakterech kniha prakticky stojí. Hlavní hrdinka Elfryd je nebojácná mladá slečna, která věří v magii a jde si za svým. Rozhodně nepodporuje názor, že by z mladých dam měly být bezduché husičky bez vlastního názoru, což se především mužským členům společnostem vůbec nelíbí. Elfryd jsem si zamilovala už během prvních kapitol - líbilo se mi její odhodlání a to, jakým způsobem komunikovala s ostatními chovankami. Její přítelkyně jsem až tak nemusela, ale pro příběh rozhodně důležité byly. Velký prostor dostávají i učitelé z Krkavčího vrchu - a jeden je horší jak druhý! Mým favoritem byl Novara.

Dostávám se k tomu nejdůležitějšímu, a to jsou mé vlastní dojmy. Jak jsem zmínila výše, od knihy jsem měla jistá očekávání, která se mi do posledního písmene splnila. Jsem za to neskutečně ráda, jelikož sama bych si knihy nejspíš nikdy nevšimla. Jako první bych chtěla poukázat na naprosto skvělou atmosféru, kterou autorka dokázala svým ústavem pro nezvedné dívky vytvořit. Tamní učitelé solí jeden tělesný trest za druhým a nebojí se uchýlit i k mučení. Možná jsem trochu morbidní, ale právě tohle bylo na knize skvělé! K tajemné škole se to neuvěřitelně hodilo. I když bych v knize nutně magii mít nemusela, autorčino vysvětlení a to, jak funguje, se mi líbilo a rozhodně jí za to dávám palec nahoru. Dalším plusem jsou postavy - jsou rozličné a hlavní hrdinka je pěkná badass, která se nebojí jít za svým. I když je kniha určena spíše pro middle grade, nenechte se tím zmást. Užijí si ji i starší!

Kde zní zpěv krkavců bych doporučila všem, kteří hledají temný příběh opletený tajemstvími se silnou mladou hrdinkou, děsivým ústavem a nějakou tou magií.