pondělí 28. října 2019

Recenze - Žár

Žár (Dobyvatelská sága, #3)Oficiální anotace

Po strašlivém utrpení při obléhání Konstantinopole je Radu povolán zpět k sultánu Mehmedovi. Ten je mocnější a silnější než kdykoli dřív, ale také nesmírně osamělý. Znamená to, že je konečně přístupnější? A stojí o to ještě vůbec Radu? Lada stále sní o tom, že vytvoří spravedlivější Valašsko, ale aby se jí to podařilo, musí zemi osvobodit zpod osmanského vazalství. A tak Mehmedovi i svému bratrovi pošle vzkaz, který se nedá ignorovat. A dva muži jejího života nemají na výběr. A pouze zničením všech, které milují, mohou tito tři vytvořit nový lepší svět.

Dobyvatelská sága má své právoplatné místečko na poličce s nejlepšími YA sériemi, které jsem kdy četla. Kiersten Whiteová urazila od Paranormálů neuvěřitelnou cestu. Na Žár jsem tedy nedočkavě čekala už od vydání dvojky, protože upřímně? Dobře napsaných historických YA u nás moc nenajdeme. Lada je navíc jedna z nejvíc badass hrdinek, které jsem kdy potkala (kam se hrabe Katniss nebo Hermiona).

Bright We Burn (The Conqueror's Saga, #3)

Hallelujah za origoš obálky, které jsou díl od dílu hezčí. Ta od Žáru se mi ze všech tří dílů líbí nejvíce - a to hlavně díky barvě. Obálky s Ladinou tváří nejsou špatné (Bright We Burn je z nich nejhezčí), ale na tu naši nemají.

Výsledek obrázku pro bright we burn
Drtivá bitva o Konstantinopol zanechala město v troskách. Sultán Mehmed však má kromě sálodlouhých oprav další cíl - zkrotit Ladu, ke které stále chová nějaké city, avšak jeho postavení a pýcha mu neumožňují nějak jednat. Proto povolává zpět Ladina bratra Rada, který by mohl být tou jedinou osobou, která dokáže Ladu zkrotit. Lada však o nic z toho nestojí. Konečně se jí povedlo usednout na valašský trůn coby nový kníže. Zanechala za sebou sice kupu mrtvol a potoky krve, avšak nabídka půdy a svobody se jejím poddaným líbí více než bohabojná vláda bojarů. Tři lidé spojení osudem. Podaří se Mehmedovi a Radovi zastavit Ladu dříve, než starý svět lehne popelem před krutou kněžnou?

Žár je třetím a závěrečným dílem Dobyvatelské trilogie z pera Kiersten Whiteové, které u nás v minulosti již vyšla trilogie Paranormálové (Fortuna Libri). Trilogie se řadí k žánru historické young adult, což je v našich vodách poměrně neprobádané území. Autorka se zaměřila na příběh Vlada Draculestiho, z kterého však udělala ženu. Od své první trilogie urazila Whiteová poměrně dlouho cestu a její styl vyprávění se velmi vytříbil. Sama to mohu potvrdit, jelikož jsem četla obě série. Kniha je vyprávěna hned z několika pohledů - hlavní slovo však mají sourozenci Lada a Radu, a je velmi čtivá a dokáže okamžitě vtáhnout do děje. Také je poměrně dost vojensky orientovaná. Po epické bitvě v druhém díle se tempo vyprávění sice lehce zpomalilo a autorka se více zaměřila na politikaření a dobývání, akční scény zde rozhodně nechybí. Jednou z největších předností celé série je fakt, že si autorka na nic nehraje a vše líčí realisticky a nevyhýbá se násilí a krutostem, kterých se Lada dopouští. To je velmi sympatické a celému příběhu to dodává na autentičnosti.

Lada se opravdu snažila vyprovokovat Mehmeda k boji, třebaže si to dosud neuvědomila. Nedělala to kvůli Valašsku. Dělala to kvůli sobě. Valašsko už měla a udělá všechno, aby ho ochránila, ale chtěla Mehmeda potrestat.

Výsledek obrázku pro bright we burn quote
Jedním z největších pilířů celého příběhu jsou postavy, které působí velmi realisticky a lidsky. Autorka dokázala vytvořit řadu různorodých charakterů, které si buď oblíbíte nebo budete nenávidět. Dozajista nejzajímavější postavou je hlavní hrdinka Lada, z jejíhož pohledu můžou čtenáři nahlédnout na to, jakým způsobem bylo zacházeno v dané době se ženami. Lada je však také obrázkem toho, že pokud máte nějaké sny a jdete si za nimi i přes mrtvoly, můžete jich dosáhnout. Lada je bezesporu jednou z mých nejoblíbenějších ženských hrdinek. Pak tu máme jejího bratra Rada, který konvertoval k islámu a svou sestru tak zradil. Vybral si totiž muže, kterého Lada miluje. Rada nesnáším už od prvního dílu a jeho kapitoly mi byly ukradené. Z hlavního trojlístku tu máme Mehmeda, prostopášného sultána. V prvním díle jsem ho ještě měla ráda, jenže pak se to celé nějak zvrhlo. Jak jsem již zmínila výše, vztahy mezi hlavními i vedlejšími hrdiny působí velmi realisticky a svého favorita si zde najde úplně každý.

Dostávám se k vlastním dojmům. Na Žár jsem se těšila jako na smilování. Dobyvatelská sága byla, je a bude jednou z mých nejoblíbenějších sérií. Je vážně škoda, že se u nás nevydává více historické YA, protože upřímně? Ty možnosti! Pokud to autor pojme dobře (jako třeba Ruta Sepetys), dají se s tím dělat hotové divy! Žár mne rozhodně nezklamal. Trochu jsem se sice bála, jakým směrem bude celá kniha směřovat a jak by to mohlo dopadnout, ve výsledku jsem ale byla více než spokojená a jsem smutná z toho, že se se svými favority musím rozloučit. Oproti dvojce to sice nebylo tak akční, na druhou stranu se mi ale neskutečně líbilo politikaření a způsob, jakým si Lada vydobývala moc. Navíc nesmím zapomenout na božské obálky, které v knihovničce vypadají moc krásně. Pokud se neštítíte násilí v knihách a hledáte dobrou historickou YA z období osmanské říše, určitě po Dobyvatelské sáze mrkněte!

Žár bych doporučila všem, kteří hledají dobře napsaný historický příběh a chtějí se dozvědět, co by se stalo, kdyby byl Vlad Napichovač žena.